سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه میسان جمعه شب در اولین سئانس از دومین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره با دشداشه‌های سفید در تالار سوره به صحنه رفت.

این اجرا با قطعه "انا اشمالنی اصغیرون" (قسمت نبود) شروع و برای نخستین بار در جشنواره فجر اجرا شد.

"هیه قسمه" (تا ب کی)، "ساعت السوده" (همه چیز تمام شد)، "الی وین" (روزگارم سیاه) از دیگر قطعات جدید گروه میسان بودند که برای اولین بار در بخش موسیقی نواحی سی‌و پنجمین جشنواره فجر اجرا شدند.

قطعات اجراشده که بیشتر آن‌ها شاد بودند، با استقبال حاضران روبرو شد. علی نیری، رشید حربی، علی عموری، علی معاوی، سجاد حلاس، احمد سلامی، خلیل قالی‌پور، باسم حمادی، مجتبی سواری اعضای گروه میسان خوزستان بودند که به سرپرستی مهدی سواری به صحنه رفتند.

 گروه میسان که برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد از ۱۳۸۰ شروع به کار کرد و سابقه حضور و اجرا در کشورهای قطر، لبنان، کویت و امارات هم دارد. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت می‌کند.

 گروه هاوار در فجر

در بخش دوم سئانس اول گروه هاوار با لباس‌های کردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع کردند.

این گروه که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در کشورهای ترکیه، عراق و اروپا را هم دارند. مقام "قطار"، مقام "گلو"، قطعه "باران" یا "بارانه"، مقام "سوار سوار" به معنی سوارکار اسب، قطعه "گَریان" به معنی چرخش رقص کردی از مهم‌ترین قطعاتی بودند که اجرا شدند.

گروه هاوار فعالیتش را از سال ۱۳۸۵ شروع کرد و هدفشان این است که موسیقی فولکلور کردی را به همان شکلی که وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند. اعضای این گروه بین ۱۹ تا ۳۵ سال هستند.

فؤاد یاره، آروین و امید دباغی به سرپرستی ناصح بهرام بیگی از اعضای گروه هاوار بودند. به گفته سرپرست این گروه، تعداد اعضای گروه هشت نفر است که به دلیل اجراهای دیگر، این تعداد روی صحنه رفتند.

این گروه اجرای خودشان را با دونوازی نرمه‌نای و ضرب به پایان رساندند.

اجرای خنیاگران خیام

 گروه خنیاگران خیام در دومین شب و سئانس جشنواره فجر، موسیقی اصیل ایرانی را در تالار سوره اجرا کردند.

چهار قطعه‌‌ای که خنیاگران خیام اجرا کردند توسط صمد برقی سرپرست گروه تنظیم و ساخته شده بود.

چهار قطعه‌ی محلی خراسانی "الله مزار"، "سبزه پری"، "ممد و‍‌ُسین"، همچنین تصنیف "مردم آزاده" و چهار مضراب "دل‌انگیز" استاد پرویز مشکاتیان از جمله اجراهای این گروه بود.

بعد از اجرای محلی "ممد وُسین" یکی از مخاطبان در سالن درخواست کرد قطعه "از خون جوانان لاله دمیده" اجرا شود.

تک‌نوازی تنبک و کمانچه یکی از بخش‌های اجرا بود که مورد توجه مخاطبان جشنواره موسیقی فجر قرار گرفت.

سیامک برقی، سیما برقی، شهاب نطاق، سعید عبدالله‌زاده، مهدی کهیازی، علی ربوبیان، سروش ترابی، محمدحسین نطاق و آرش زحمتی اعضای گروه خنیاگران خیام بودند که به سرپرستی صمد برقی روی صحنه تالار سوره رفتند.

 این گروه در مهرماه 1395 با حضور تعدادی از هنرمندان خراسان، با هدف تمرین و اجرای آثار بزرگان موسیقی ایرانی و همچنین ارائه‌ تجربه‌های جدید به سرپرستی صمد برقی تشکیل شد.

 خنیاگران خیام سابقه حضور و اجرا در پنجمین فستیوال بین‌المللی موسیقی "موغام" (کنسرواتوار ملی آذربایجان، باکو) و همچنین فستیوال (سالن فیلارمونیک آذربایجان) را دارد. این گروه در سی ‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و در سالن برج آزادی به روی صحنه رفت و موسیقی اصیل ایرانی در دستگاه همایون و آواز دشتی اجرا کرد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 تا چهارشنبه 30 بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.