سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر سمفونیک صداوسیما، خنیاگران مهر، آرپینه ایسرائیلیان، کوارتت نماد، بُندَهِش، اَش، نقش، بامداد مشهد، آوای تبری، هنرستان موسیقی دختران، امید حاجیلی و علی یاسینی، پنجشنبه 24 بهمن در دومین روز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه روی صحنه رفتند.

تالار وحدت - ارکستر سمفونیک صداوسیما / خنیاگران مهر

ارکستر صداوسیما در وحدت نواخت

ارکستر سمفونیک صداوسیما به رهبری آرش امینی در دومین شب جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفت و چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود نیز به‌عنوان قطعات آغازین کنسرت خود اجرا کرد. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری، رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود.

ارکستر سمفونیک صداوسیما سپس رپرتوار رسمی خود را که شامل قطعاتی بود که به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ فام بتهوون انتخاب شده بود را اجرا کرد. اوورتور اکمونت، سمفونی شماره ۴ در فا ماژور، کنسرتو برای ویولن و ارکستر در ر ماژور، جزو قطعات اجرا‌شده در این کنسرت بودند.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما

گراف مورژا نوازنده ویولن اهل روسیه و برنده کنکور چایکوفسکی سولیست ویولن این اجرا بود.

محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی مهمانان ویژه اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

خنیاگران مهر از عشق نواختند

در دومین اجرای شب دوم اجراهای تالار وحدت در جشنواره موسیقی فجر، گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی و خوانندگی نوید نوروزی، برای مخاطبان خود عاشقانه‌هایی از بهزاد عبدی را اجرا کرد.

این اجرا شامل قطعاتی نظیر "عشق است"، "در جستجوی آرامش"، "ای عشق"، "سخن عشق"، "رسوای دل"، "طرحی نو"، "رقصان"، "پرواز"، "خاطرات رفتن"، "در محاصره"، "شوجبار"، "بیا تا گل برافشانیم" و چند قطعه عاشقانه دیگر نظیر "دیدی که رسوا شد دلم" اثر مرحوم تجویدی و بزمان بود.

کنسرت شب گذشته گروه خنیاگران مهر از رپرتواری تشکیل شده بود که قطعات آن برای سازهایی نظیر قانون، قیچک، کمانچه، تار، نی، عود، تارباس و رباب با همراهی ارکستر تصنیف شده بودند.

گروه موسیقی خنیاگران مهر در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ تشکیل شد و تاکنون اجراهایی را با همراهی خوانندگانی نظیر محمد معتمدی و وحید تاج داشته است. این گروه در سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی وومکس فنلاند اجرا داشته است.

تالار رودکی - آرپینه ایسرائیلیان / کوارتت نماد

تک‌نوازی پیانو در رودکی و اجرای ویژه یک کوارتت

تالار رودکی پنجشنبه ۲۴ بهمن‌، در دومین روز برگزاری میزبان دو اجرا بود.  اولین هنرمندی که در جشنواره سی‌ و ‌پنجم در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداخت، آرپینه ایسرائیلیان بود. کنسرت ایسرائیلیان به تک‌نوازی پیانو اختصاص داشت و او طی اجرا به تک‌نوازی چهار قطعه پرداخت.

واریاسیون باتم شومان اثر یوهان برامس، برند اتود پاگانینی اثر فرانتس لیست، اتود شماره ۸ اثر فردریک شوپن، تصاویر یک نمایشگاه در ۱۵ قطعه اثر مودست موسورگسکی آثاری بودند که توسط آرپینه ایسرائیلیان اجرا شدند.

آرپینه ایسرائلیان اهل جمهوری ارمنستان و شهر ایروان است و در سال ۱۹۷۱ زاده شده است. او در مدرسه موسیقی چایکوفسکی تحصیل کرده و در مقطع عالی در کنسرواتوار دولتی کومیتاس آموزش دیده و به‌عنوان دانشجوی ممتاز به اخذ فوق لیسانس نوازندگی پیانو نائل آمده است. ایسرائیلیان در حال حاضر در کنسرواتوار دولتی کومیتاس مشغول تدریس است و به‌عنوان مدرس مدعو نیز در دانشگاه تهران به آموزش پیانو می‌پردازد.

اجرای ویژه یک کوارتت

تالار رودکی پنجشنبه ۲۴ بهمن‌ در دومین روز برگزاری و در سئانس دوم میزبان گروه ستاره بهشتی بود. این کنسرت به گروه کوارتت زهی نماد اختصاص داشت.

سرپرستی کوارتت زهی نماد به عهده ستاره بهشتی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) است و این گروه پس از حدود یک دهه سکوت، امسال فعالیت دوباره خود را آغاز کرده است. مازیار ظهیرالدینی و بابک کوهستانی (نوازنده ویولن)، نوید حمیدی (نوازنده ویولنسل) اعضای کوارتت نماد هستند و ستاره بهشتی نیز با نوازندگی ویولا آن‌ها را همراهی می‌کند.

اعضای کوارتت زهی نماد در سی ‌و‌ پنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر به اجرای چهار اثر پرداختند که آن قطعات عبارتند از کوارتت زهی شماره ۱ ساخته فرید عمران، نوستالژی ساخته لوریس چکناواریان، آداجیو و فوگ ۴۵۶ ساخته ولفگانگ آمادئوس موتزارت و کوارتت زهی شماره ۱ اپوس ۱۸ ساخته لودویگ وان بتهوون.

سالن نیاوران  نقش / بامداد مشهد

اجرای آثاری از دوره قاجار در نیاوران

پنجشنبه 24 بهمن در دومین روز جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی نقش به سرپرستی امیر شریفی ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت.

این گروه در اولین اجرای خود قطعاتی با عنوان "پیشرو در راست قاجاری"، "چهارمضراب راست پنجگاه"، "تصنیف دست‌افشان"، "نشید"، کرشمه "مخمس" و "نقش در راست قاجاری" را برای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک اجرا کرد.

نقش که در سال 1389 با هدف استفاده از امکانات بالقوه موسیقی کلاسیک توسط امیر شریفی تأسیس شد، برنامه خود را در دو بخش اجرا کرد. در بخش اول قطعاتی را بر مبنای زیبایی‌شناسی و سبک موسیقی کلاسیک دوره قاجار ساخته و اجرا کرد در بخشی دیگر نیز قطعاتی را بر مبنای امکانات موسیقی کلاسیک قدیم ایران و بر پایه روش‌های آهنگسازی، فرم‌ها و ایقاعات (نظام متریک – ریتمیک) و نظام مدال اجرا کرد که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت.

امیر شریفی (تار) محمد عشقی (سنتور) المیرا مردانه (کمانچه) مرجان مهربان (قانون) سهیل اله دادیان (تنبک) و مجتبی عسگریان (خواننده) اعضای این گروه موسیقی بودند.

نوای گروه بامداد مشهد در نیاوران

پنجشنبه 24 بهمن‌ گروه موسیقی بامداد مشهد به سرپرستی سالار مرتضوی و خوانندگی وحید تاج و در دومین روز از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت.

این گروه موسیقی آثاری از اردشیر کامکار، رضا شریعتی، یاسر فاطمی، محمدعلی کیانی نژاد، پرویز مشکاتیان و علی‌اکبر خان شیدا را همراه با اشعاری از مولانا، جبار امیری، هوشنگ ابتهاج و حمید تقوی برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی نواخت.

گروه بامداد مشهد

اعضای گروه موسیقی بامداد مشهد عبارت بودند از سالار مرتضوی (سرپرست و همخوان)، وحید تاج (خواننده) رضا شریعتی (کمانچه همخوان) محمود اسکندری (تار) یاسر فاطمی (نی) امیررضا نقوی (عود) جواد فرزانه (تنبک) بشیر مسلمی (سنتور) قاسم عباسی وزین (تار) علی مداح (قیچک). هماهنگی بالای نوازندگان و نیز تسلط بر قطعات ضربی از ویژگی‌های بارز اجرای گروه بامداد مشهد بود.

سالن سوره - آوای تبری / هنرستان موسیقی دختران

یک شب شلوغ و پر اجرا در دومین شب جشنواره موسیقی فجر

دومین شب جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره با اجراهای پرجمعیت مازندرانی‌ها و گروه‌های متعدد دختران هنرستان موسیقی برگزار شد.

اولین سئانس سالن سوره جشنواره موسیقی فجر به آیین نوروزخوانی و شادیانه‌های مازندران اختصاص داشت و گروه 21 نفری آوای تبری با لباس‌های محلی و اجرای آیین نوروزخوانی "نوید بهار" به صحنه آمدند.

جلال محمدی سرپرست گروه آوای تبری ابتدای برنامه درباره اجراهای گروهش توضیح داد: از اسفندماه، نوروزخوانی در سراسر ایران شروع می‌شود، به همین دلیل ما هم برای شروع برنامه، کاروان نوروزخوانی را به مناسبت نزدیک شدن به این ایام در نظر گرفتیم. آهنگ‌هایی که برای شما اجرا می‌کنیم تنظیم‌شده هستند و به‌جز تیرماه که در تالار وحدت اجرا کرده‌ایم، با کمی تغییرات برای اولین بار امشب اجرا می‌شوند.

او همچنین از حاضران در سالن بابت اینکه گروه مجبور هستند برای هر اجرا سازهایشان را کوک کنند، عذرخواهی کرد و گفت: ما از مازندران آمده‌ایم و سازهایمان خشک است و با توجه به نور پروژکتورهای سالن مجبوریم سازهایمان را مرتب کوک کنیم.

گروه آوای تبری

اجرای دوسرکوتن با همکاری ۱۵ نوازنده که برای انجام آن دو سال تمرین کرده بودند همراه با نوای سرنا، همچنین تشت زنی زنان مازندران از برنامه‌های موسیقی جالب توجه این گروه بود.

"آیین نوروزخوانی"، "طیبه جان"، "غریبه خواهون"، "فاطمه مسکین"، "سوری جان" ازجمله قطعاتی بودند که گروه آوای تبری در سالن سوره حوزه هنری اجرا کردند.

کیان شمس، پارسا محمدی، هاله اسماعیلی، علی رجب‌پور، سبحان‌الله چوپانی، زمان شکارچیان، محمدرضا محمدی، رضا یوسفیان، اشرف حسینی، حمیده محمدی، بهاره محمدی، امیرعلی خیاطی، فاطمه باکی، کوثر کریمی، محمد نصیری، باران قلی‌زاده، رامتین حسینی، مهدی اندراجمی، مصطفی مهدوی اعضای پرجمعیت گروه آوای تبری را تشکیل می‌دادند.

استقبال مخاطبان از کنسرت هنرستان موسیقی دختران

کنسرت هنرستان موسیقی دختران، در سئانس دوم اجرا و با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد.

ارکستر ایرانی پایه یازدهم، نخستین گروهی بودند که در سئانس دوم به صحنه رفتند. محمدرضا فیاض رهبری این گروه 18 نفری دختران را به عهده داشت. در این بخش پیش‌درآمد دشتی که آهنگساز آن رضا محجوبی بود، همچنین قطعه "کاروان" اثر ابوالحسن صبا اجرا شد.

سپس ارکستر ایرانی پایه دهم با ۲۶ نوازنده و به سرپرستی خانم صالحی به صحنه رفت و قطعات "پرنیان" به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم‌کنندگی کاوه میرحسینی، همچنین "رنگ چهارگاه" اثر رکن‌الدین مختاری را نواختند.

در بخش بعدی گروه نوازی پایه دوازدهم با ۲۳ نوازنده به صحنه رفتند و خاطرات رفته "قطعه‌ای برای عود و ارکستر" اثر بهزاد عبدی و "آفتاب نیمه‌شب" که حسین بهروز نیا آهنگساز آن است، اجرا کردند. سرپرستی این گروه هیلا فیض‌پور بود که در اجرا حضور نداشت و گروه به رهبری صدف افشاری نوازنده تنبک اجرا کرد.

آنسامبل ابوا و زهی نیز با همراهی پنج نوازنده اجرا شد. سرپرستی گروه را یاسمین کیمیاوی بر عهده داشت اما گروه بدون سرپرست اجرا کرد.

تک‌نواز بخش بعدی پریا مولایی هنرجوی پایه دوازدهم بود که سولو ویولنسل نواخت.

اجرای ارکستر کلاسیک به رهبری سهراب کاشف، صحنه آخر از اولین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره بود که با 23 نوازنده برگزار شد.

کاشف در توضیحات اجراها گفت: ارکستر هنرستان بیش از ۸۰ نفر نوازنده دارد و به دلیل ظرفیت محدود سالن تعدادی از هنرجوها در این اجراها حضور دارند که این تعداد، قطعات امشب را با توجه به امتحاناتشان ظرف دو هفته تمرین و آماده کرده‌اند.

او سپس از حاضران سالن به دلیل اینکه تا دیروقت صبر کردند تا اجرای ارکستر کلاسیک را ببینند قدردانی کرد.

برج آزادی - بُندَهِش

اجرای پرهیجان گروه بُندَهِش

کنسرت گروه موسیقی تلفیقی بُندَهِش به سرپرستی سهند بهادری، شامگاه پنجشنبه 24 بهمن‌ در یک سئانس در سالن برج آزادی برگزار شد.

گروه بُندَهِش در ابتدای کنسرت قطعه "کارآگاه" را اجرا کرد سپس سهند بهادری لحظاتی به صحبت پرداخت و ضمن خوشامدگویی به حضار، از حضور آن‌ها در این کنسرت تشکر کرد. این گروه در ادامه کنسرت قطعات "دلقک"، "نورهود"، "پلنگ صورتی"، "پدر و پسر"، "شن‌های زمان"، "چیکن"، "کارمن"، "رد پای انسان"، "بوسا گیلان"، "در انتها"، "والس" و "قصاب" را اجرا کردند.

از نکات جالب توجه این اجرا، تقدیم قطعه "رد پای انسان" به جان‌باختگان حوادث اخیر در کشور بود که این قطعه مورد توجه حضار داخل سالن قرار گرفت.

گروه بندهش

سهند بهادری (سرپرست گروه و نوازنده گیتار الکتریک)، سعید شمس (نوازنده ساکسیفون و کلارینت)، امین مسعودی (نوازنده گیتار باس) و شیرین واعظی (نوازنده درامز) اعضای ارکستر گروه بُندَهِش را در این کنسرت تشکیل دادند.

گروه موسیقی تلفیقی بُندَهِش در سال 1396 توسط سهند بهادری و سعید شمس شکل گرفت. تمرکز اصلی این گروه، آهنگسازی قطعات با تأثیر از سبک‌های جز، بلوز، فانک، پراگرسیو و موسیقی شرق است.

میلاد نمایشگاه - امید حاجیلی / علی یاسینی

شب هیجان‌انگیز جشنواره موسیقی فجر با امید حاجیلی / از "دلبر" تا "باریکلا"

امید حاجیلی خواننده پاپ در دومین شب جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به اجرای کنسرت پرداخت. (اینجا)

علی یاسینی به پیشواز روز عشق رفت

علی یاسینی خواننده جوان موسیقی پاپ در اولین حضور خود در جشنواره موسیقی فجر در شامگاه 24 بهمن‌ طی یک سئانس در سالن نمایشگاه بین‌المللی میلاد به روی صحنه رفت.

یاسینی که اولین کنسرت خود را اسفندماه سال گذشته برگزار کرده بود، در این مدت کم توانسته طرفداران زیادی را از طیف نوجوانان و جوانان جذب کند و به همین خاطر معمولاً کنسرت‌های او با یک شور و هیجان خاصی برای مخاطبانش آغاز می‌شود.

علی یاسینی 1

در این کنسرت نیز یاسینی ابتدا با اجرای آهنگ‌های "فکر پرواز" و "اگه به من بود" خیلی زود توانست مخاطبانش را با آهنگ‌هایش که اغلب تم عاشقانه داشتند همراه کند. یاسینی در طول کنسرت بارها از هواداران خود پرسید که آن‌ها دوست دارند او کدام آهنگ را اجرا کند و یکی از نکات جالب توجه این بود که یاسینی هر آهنگی را اجرا می‌کرد، هواداران با او همخوانی می‌کردند و آهنگ‌های او را از حفظ بودند.

این کنسرت در حالی برگزار شد که یاسینی تاکنون هیچ آلبوم رسمی در بازار موسیقی ارائه نکرده است. پیش از یاسینی خواننده‌هایی نظیر بهنام بانی، مسیح و آرش و اشوان نیز بدون انتشار آلبوم اقدام به برگزاری کنسرت کرده بودند.

در این کنسرت نوازندگانی نظیر سعید ضیا شمس (رهبر ارکستر و نوازنده کیبورد و پیانو) سینا پرتوی (درام)، احسان امیدی (گیتار باس)، خشایار جزی (گیتار الکتریک)، امیرحسین کیانپور (ساز بادی)، اشکان پورفرخی (پرکاشن) و سهراب ستاری‌نژاد (ویولن)، علی یاسینی را همراهی می‌کردند.

سی ‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 بهمن‌ آغاز به کار کرد و تا اول اسفندماه ادامه دارد. در این مدت 82 گروه در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، ‌کودک و نوجوان با 92 اجرا روی صحنه می‌روند.