سرویس موسیقی هنرآنلاین: کیاوش صاحب‌نسق آهنگساز، نوازنده پیانو، استاد دانشگاه و عضو هیئت انتخاب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر درباره ملاک انتخاب آثار این دوره جشنواره گفت: ما یک شورای انتخاب داشتیم که این شورا متشکل از منتخبی از استادان رشته‌های مختلف بود. درواقع آثار توسط آن‌ها انتخاب شد. نکته جالب این نوع انتخاب که به‌صورت اجماعی رخ می‌دهد این است که برخی از آن اعضا خودشان حکم مخاطب پیدا می‌کنند و می‌توانند جای شنونده قرار بگیرند و در کنار افراد متخصص‌تر نظر بدهند.

این آهنگساز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در انتخاب آثار همه ژانرها در نظر گرفته می‌شدند، اظهار داشت: بله. ما در جلسه آخر که جلسه بسیار مهمی بود توانستیم در این زمینه به یک تعامل و تعادل بسیار خوبی برسیم.

وی در مورد ارزیابی خود از آثار انتخاب‌شده گفت: من فکر می‌کنم حضور در این جشنواره یک فرصت بسیار خوب برای هنرمندان جوان است. افرادی که دارای اسم و رسم هستند و استادان ما هستند، فارغ از چنین جشنواره‌هایی حتماً کنسرت‌های خودشان را برگزار می‌کنند ولی هنرمندان جوان ما کمتر این فرصت را به دست خواهند آورد.

صاحب‌نسق افزود: به نظرم یک اتفاق خوبی که افتاد و ما باید آن را خجسته بدانیم این بود که جشنواره موسیقی فجر بخشی را به منتخبین جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی صبا اختصاص داد. این حمایت یک حمایت بسیار باارزش است چون به این معنا است که آن‌ جشنواره‌ها حالا به رسمیت شناخته می‌شوند. من فکر می‌کنم اولین بار است که دارد چنین اتفاقی می‌افتد.

او تأکید کرد: نکته دیگر این است ما ارکسترهایی که در شهرهای دوردست دارند زحمت می‌کشند را هم خواهیم داشت. امیدوارم این مسئله در جشنواره‌های موسیقی فجر آینده بتواند یک شکل مستقل‌تری را برای خودش پیدا کند.

وی در خاتمه اظهار داشت: به نظرم انتخاب‌های اجماعی مشکلات کمی ندارد و ما هم از این داستان مستثنا نیستیم ولی نکته‌ای که در اینجا به‌وضوح دیده می‌شد این بود که اعضا به شکل بسیار عجیب و شگفت‌آوری با هم هم‌خوانی داشتند. من امیدوار هستم که این اتفاق در ارکان‌ دیگر بدنه موسیقی که زیر نظر وزارت ارشاد هستند هم تکرار شود.