سرویس موسیقی هنرآنلاین: چهارمین دوره رویداد "شب‌های جنوب" یا "شب‌های جنوب 4" از یکشنبه 29 دی تا سه‌شنبه اول بهمن با حضور چند گروه موسیقایی مختلف در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تهران برگزار می‌شود.

در روز اول این رویداد، استاد قنبر راستگو، جفتی‌نواز بندرعباس همراه با ادوات کوبه‌ای بندرعباس (دُهُل کَسِر) روی صحنه می‌رود و در قسمت دوم، گروه داماهی با تمرکز بر آثار بندری به اجراهای شب اول پایان می‌دهند.

در روز دوم این رویداد، تریوی ماهان میرعرب موزیسین جز ایرانی که سال‌هاست فعالیت‌ و تحقیقاتش را بر پیوند موسیقی ایرانی و موسیقی جز متمرکز کرده روی صحنه می‌رود. این تریو متشکل از تشکیل میرعرب، امیر وهبا و مارتین بروئر است که تلفیقی از موسیقی جز با موسیقی مراکش را ارائه خواهند داد. در قسمت دوم برنامه، رضا کولغانی، حمزه‌ یگانه و ابراهیم علوی به این تریو اضافه می‌شوند و آثار جدیدشان را همراه با بداهه‌های جز بندری اجرا می‌کنند.

در آخرین شب از رویداد چهارم "شب‌های جنوب" تریوی بابک مداح موزیسین خوزستانی و درامر سبک جز روی صحنه می‌رود. مداح سال‌هاست فعالیت‌‌ حرفه‌ای خود را در هلند پیگیری می‌کند و همراه با مارک تونسترا و ماریا گامز تریوی خود را تشکیل داده است. آخرین اجرای "شب‌های جنوب" میزبان تریوی تیتی روبن موزیسین فرانسوی است.

به مناسبت برگزاری چهارمین دوره رویداد "شب‌های جنوب"، نشست خبری این رویداد شنبه 28 دی‌ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این نشست، پدرام نیک‌سیرت مدیر نهاد فرهنگی هنری سازباز و مسئول برگزاری "شب‌های جنوب" و ماهان میرعرب نوازنده و آهنگساز به ارائه جزئیات بیشتری درباره این پروژه پرداختند.

دنبال درآمدزایی نیستیم

در ابتدای برنامه پدرام نیک‌سیرت مسئول برگزاری "شب‌های جنوب" توضیح داد: از همان ابتدای آغاز این پروژه می‌دانستیم که این برنامه به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش قابلیت جهانی‌شدن را دارد و خوشحالم که امروز چهارمین دوره آن در شرف برگزاری است. در دوره چهارم بنا را بر این قرار دادیم که فضای بین‌المللی کار را نیز تقویت کنیم به همین منظور در این دوره گروه‌ها و هنرمندان مختلفی از کشورهای دیگر در این رویداد حضور خواهند داشت.

او ادامه داد: هنرمندان بین‌المللی زیادی برای این رویداد دعوت شدند، اما به دلیل اتفاقات تلخ این روزها حضور آن‌ها درنهایت میسر نشد، اما درنهایت تعدادی گروه‌ خارجی در کنار گروه‌های ایرانی مانند داماهی و استاد قنبر راستگو رنگ‌آمیزی خوبی برای رویداد فراهم می‌کنند.

نیک‌سیرت اضافه کرد: البته ابتدا با وجود مسائل زیادی که امروز همه ما با آن درگیر هستیم بنا نداشتیم چهارمین دوره "شب‌های جنوب" را برگزار کنیم ولی درنهایت دیدیم که موسیقی می‌تواند در این شرایط نقش بسیار عمده‌ای در تلطیف فضای فعلی جامعه داشته باشد، ضمن این که ما به هیچ عنوان برای برگزاری رویداد دنبال درآمدزایی نبوده و نیستیم.

موسیقی ایرانی در نقاطی از موسیقی عربی الهام گرفته است

در ادامه نشست، ماهان میرعرب نوازنده و آهنگساز که با تریو خود تلفیقی از موسیقی جز با موسیقی مراکش را در ارائه خواهد داد، درباره انگیزه‌های حضورش درباره این رویداد گفت: من با توجه به آگاهی که از تجربه‌های خودم در ایران و خارج از ایران داشتم سعی می‌کنم آمیخته‌ای از این تجربیات را به موسیقی تبدیل کنم. بر این اساس با توجه به پیشینه‌ای که در این زمینه بوده است، برنامه‌ریزی برای اجرای کنسرت را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که همراه با هنرمندان مراکشی فضایی را ایجاد کنیم که بتواند دربرگیرنده فضای موسیقایی کشوری چون مراکش با موسیقی جنوب کشور باشد.

او ادامه داد: به هر حال موسیقی ایرانی در نقاطی از موسیقی عربی الهام گرفته است بنابراین نقطه تمرکز ما در این کنسرت‌ها ترکیبی از موسیقی کشورهای آفریقایی و موسیقی مناطق جنوبی کشور است که تلاش می‌کنم این ویژگی‌ها را به مخاطب ارائه بدهم.