سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملی ایران، شامگاه پنجشنبه 26 دی‌ماه تازه‌ترین کنسرت خود را تحت عنوان "شب موسیقی ایرانی-آذری" به رهبری مهمان آقاوردی پاشایف رهبر ارکستر ملی آذربایجان و خوانندگی فخری کاظیم نجات به روی صحنه برد.

این کنسرت در حالی برگزار شد که استقبال چندان خوبی از سوی علاقه‌مندان به موسیقی نشده بود و صندلی‌های خالی زیادی در تالار وحدت به چشم می‌خورد؛ مسئله‌ای که چندان بی‌ربط با شرایط کنونی جامعه  نیست.

در ابتدای این کنسرت قطعه "اوورتور" از اپرای کوراوغلی به آهنگسازی اوزیر حاجی بیلی برای حضار داخل سالن اجرا شد و پس از آن، فخری کاظیم نجات خواننده آذربایجانی با تشویق حضار به روی صحنه آمد و قطعات "سن سیز" به آهنگسازی اوزئیر حاجی بیلی و همچنین قطعه "ائولری وار خانه-خانه" به آهنگسازی فکرت امیراف را اجرا کرد.

در ادامه این کنسرت، صاحیب پاشازاده که به عنوان سولیست تار در این کنسرت حضور داشت، با تشویق هواداران به روی صحنه آمد و ارکستر ملی را در قطعات "ایلک محبت"، "مرغ سحر" همراهی کرد. همچنین قطعه "دو نغمه ترک" به یاد استاد ابوالحسن صبا با آهنگسازی استاد حسین دهلوی اجرا شد.

پس از اجرای این قطعه، فخری کاظیم نجات مجدداً به روی صحنه آمد و قطعات "سنه ده گالماز" به آهنگسازی توفیق قلی‌اف و همچنین قطعه "عسگرین نغمه سی" به آهنگسازی اوزیر حاجی بیلی زا اجرا کرد.

در ادامه این کنسرت و با شروع پارت دوم، قطعه "گیزلارین رقصی عایشنین رقصی" به آهنگسازی کارا کارایف اجرا شد و پس از آن، صاحیب پاشازاده مجدداً به روی صحنه آمد و ارکستر ملی را در اجرای قطعات "قرنفیل" به آهنگسازی واسیف آدی گوزل اف و قطعه "چارداش" به آهنگسازی ادوارد مونتی همراهی کرد.

قطعه "سرود گل" به آهنگسازی استاد حسین دهلوی دیگر قطعه‌ای بود که اجرا شد و پس از آن، قطعه "شوشتری برای ویولن و ارکستر" به آهنگسازی استاد حسین دهلوی اجرا شد که در این قطعه، مازیار ظهیرالدینی سولیست ویولن آن را بر عهده داشت.

قطعه "آریای بالاش" نیز قطعه دیگری بود که با اجرای فخری کاظیم نجات به گوش مخاطبان رسید و در پایان این کنسرت، قطعه "راپسودی چهارگاه" به آهنگسازی حسن ریاض اف و با سولیست تار صاحیب پاشازاده برای حضار اجرا شد.

در پایان این کنسرت صاحیب پاشازاده از حضور هواداران در این کنسرت تشکر کرد. همچنین یکی از دوستان ایرانی وی تابلویی به‌رسم یادبود به وی اهدا کرد.

اجرای قطعه "ای ایران" با هم‌خوانی حضار داخل سالن، پایان‌بخش این کنسرت بود.

مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر)، حسین قائم‌مقام، برهان همتی، علیرضا خلج اسماعیلی، بهراد سوخکیان، رمیصا نفیسی، آذین نصرتی، هلیا محمدولی، سبا علی‌محمدی و بردیا طراحی (ویولن یک)، سانوا عندلیبی، آرش جامع، مونا لواسانی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، بهروز گلکار، فاطمه اسدی و نوشین معتمدی (ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، پیمان ابوالحسنی، اشکان نظر، آریا زمانی و جاوید پناهی (آلتو)، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زند آیین، سینا آذرآباد، غزاله شیرازی، مسعود فیروزی‌نژاد و مونا ایقانی (ویولنسل)، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی، محمدهادی اسماعیلی و محمد علیزاده (کنترباس)، شقایق صادقیان و روشنک نوشی (فلوت)، غزاله میرزازاده (فلوت پیکولو)، حسام صدفی‌نژاد و فربد هوشنگی (ابوا)، سایوری شفیعی و محمد ملک لی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی زاده (فاگوت)، فرشاد شیخی و سیامک میردادیان (هورن)، علی ضرابی و کامیار ماندگاریان (ترومپت)، سیامک کریم‌پور و رامین براتی (ترومبون)، عرفان فرشی زاده، ماهان ببری و زهرا صبری (سازهای ضربی)، فروغ فضلی (پیانو)، شمیم مینو (هارپ)، مسیح تحویلداری، صبا طبخی، مهسا لواسانی و مسعود آذین (تار)، علی عابدین (سنتور)، مژگان محمد حسینی (قانون) و پوریا شیوا فرد (نی) اعضای ارکستر ملی ایران را تشکیل دادند.