سلمان حسینی سرپرست گروه چریکه در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: موسیقی رمضان ریشه در موسیقی های مذهبی و هر منطقه ای موسیقی خاص خودش را دارد که به همراه آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.

سرپرست گروه چریکه در ادامه افزود: در کرمانشاه قطعاتی به اسم سحری به وسیله افراد خاصی در هنگام سحر خوانده می شود که به معنی بیدار شدن از خواب غفلت و بیدار شدن برای خوردن سحری است، این قطعه ویژه منطقه کرمانشاهان است.

وی در ادامه گفت: همچنین این منطقه دارای مراسم و موسیقی رمضان خاصی هستند که شامل مراسم، مناسبتها و آداب رمضان به همراه انواع دعاها، ندبه‌ها و استغاثه‌ها و انواع دعاهای افطاری، سحری، دعاهای گشودن روزه، تلاوت قرآن است و در این ماه مردم در مساجد دور هم جمع می شوند و انواع مناجات نامه ها را با یک دیگر می خوانند.

سلمان حسینی خاطرنشان کرد: همچنین در شب های قدر موسیقی خاصی اجرا می شود که به حادثه ضربت خوردن و شهادت امام اول شیعیان در نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک رمضان می پردازد و برای عید سعید فطر اشعاری از شعرای بزرگ مانند سعدی، حافظ ، عطار، مولوی و ... انتخاب می شود و توسط بزرگان و افرادی که صدایی زیبا دارند خوانده می شود.

سرپرست گروه چریکه تاکید کرد: درگذشته در این ماه از سازهایی مانند قوپوز، دهل، نقاره ، تنبور، سرنا و... استفاده می کردند و همزمان با ساز زدن اشعاری رابه زبان کردی می خوانند، همچنین اشعاری که به صورت ساز و آواز خوانده می شد اشعار مذهبی بود که بیانگر مناجات و سپاس و قدردانی از خدا بود.