سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملی ایران پنجشنبه‌شب با اجرای پروژه "شب موسیقی ارمنی" روی صحنه رفت. تازه‌ترین اجرای ارکستر ملی در حالی در تالار وحدت برگزار شد که رازمیک اوحانیان به عنوان رهبر مهمان در این اجرا حضور داشت.

در این برنامه علاوه بر اعضای ثابت ارکستر، ساموئل گالستیان سولیست آواز فولکلور، واهان بادالیان سولیست آواز کلاسیک و سارو بغوسیان نوازنده دودوک ارکستر ملی ایران را همراهی می‌کردند.

این اجرا با حضور تعداد زیادی از هموطنان ارامنه همراه بود که تمام صندلی‌های وحدت را به خود اختصاص دادند. برای نخستین بار از زمان تأسیس تالار وحدت، شبی به موسیقی ارمنی اختصاص داده شد.

بخش اوا و آغازگر اجرای ارکستر ملی ایران "سوئیت آرارات" از لوریس چکناواریان بود که برگرفته از داستان حضرت نوح و شامل صحنه جشن در کشتی پس از توفان سراسری است.

دو قطعه بعدی به ترتیب قطعاتی از باله گایانه (والس) و "رقص کلاسیک" از ساخته‌های آرام خاچاطوریان اختصاص داشت.

قطعه بعدی که با همراهی ساموئل گالستیان به عنوان تک‌خوان همراه بود "تنها آوای موسیقی باقی ماند" از ساخته‌های آلکس حکیمیان بود که شهرت زیادی در میان ارامنه دارد. حاضران در سالن گالستیان را در این قطعه همراهی کردند. گالستیان از کنسرواتوار ملی ایروان درجه دکتری موسیقی و آواز فولکلور دارد.

دومین قطعه اجرایی از چکناواریان سوئیت‌ عاشقانه "دیدار" نام داشت که با همراهی واهان بادالیان به عنوان تک‌خوان همراه بود. این قطعه برای اولین بار به اجرا در‌آمد.

قطعات "رؤیای شیرین" از گوسان آشوت با همراهی مجدد ساموئل گالستیان به عنوان تک‌خوان بود که به زیبایی هرچه‌تمام‌تر توسط این خواننده ارمنی اجرا شد.

اجرای دو قطعه از ملودی‌های فولکلوریک از ساخته‌های خاچاطور آودیسیان و یک قطعه از باله گایانه در حالی اجرا شد که مژگان محمدحسینی به عنوان سولیست قانون ارکستر را یاری کرد.

آخرین قطعه اجرایی بخش اول نیز از چکناواریان بود که یک والس (نوعی شادیانه محلی یا پایکوبی بومی که نشان‌گر حالات، عادات و فرهنگ یک قوم یا یک منطقه جغرافیائی خاص است) بود. بعد از اتمام قطعه چکناواریان برای این اجرا، آنتراکی 15 دقیقه‌ای لحاظ گرفته شد.

بخش دوم اجرا بعد از آنتراک، به اجرای آثار کومیتاس وارداپت اختصاص پیدا کرده بود، کومیتاس پایه‌گذار موسیقی علمی و گذار از موسیقی مردمی به سبک خاصی از موسیقی کلاسیک است. آهنگسازان بعد از او جای پای محکم خودشان را با آثار کومیتاس شروع کرده‌اند. حتی به‌نوعی می‌توان گفت که کومیتاس، فردوسی اشعار و ادبیات ارامنه است.

درمجموع چهار قطعه شامل ملودی‌های فولکلور ارمنی برای سازهای زهی با نام "آسمان ابری"، "آوازهای روستایی" با تک‌خوانی واهان بادالیان و همچنین " اجمیازین"، " قهر و دوری" با تک‌خوانی ساموئل گالستیان از ساخته‌های کومیتاس در این برنامه به اجرا درآمد.

اجرای دوئت از استپان جرباشیان، "نوکتورن" از آرنو باباجانیان، "سوئیت‌های عاشقانه" از چکناواریان هم قطعات اجرایی بعدی را تشکیل می‌دادند. پایان بخش برنامه و آخرین قطعه این کنسرت به قطعه "ایران" از ساخته‌های چکناواریان بود.