علیرضا میر علینقی پژوهشگر و محقق موسیقی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین با بیان اینکه تا کنون موسیقی خاصی به نام موسیقی رمضان نشنیده است، گفت: تا10 سال پیش مقوله‌ای مبنی بر موسیقی رمضان نبود و کسی صحبت از این موسیقی به میان نمی‌آورد اما مدتهاست که بحثی به این نام باب شده و شاهد بحثی تحت عنوان موسیقی رمضان هستیم و مدتهاست که به چنین مقوله‌ای پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موسیقی رمضان موسیقی مشخص و هرفمندی نیست،گفت: شاید بتوان حوزه صوتی معینی را با اشعار و صدای مشخص به رمضان ربط داد ولی نمی‌توان نام آن را موسیقی رمضان گذاشت.

میر علینقی تاکید کرد: آنچه که به عنوان موسیقی این ایام در دسترس است و از آن تحت عنوان موسیقی ماه رمضان یاد می‌شود، اصلا موسیقی نیست بلکه یک جور ادبیات آهنگین است.

این مورخ در پایان گفت: آنچه در ایران از آن به عنوان موسیقی رمضان یاد می‌شود بیشتر نیایش‌ها، دعاها و سحوری‌هایی است که در این ماه برگزار و اجرا می‌شده است نه موسیقی خاص این ماه. می‌توان گفت دعاها و نواهای مخصوصی با موضوع و مضمون مخصوص این ماه وجود داشته است .برای درک بیشتر موضوع کتاب "موسیقی ماه رمضان" نوشته هوشنگ جاوید را توصیه می‌کنم.