سرویس موسیقی هنرآنلاین: احسان تارخ مدیر اجرایی ارکستر نیلپر درباره تازه‌ترین برنامه‌های خود توضیح داد: ارکستر نیلپر  به رهبری نوید گوهری در جدیدترین اجرای صحنه‌ای خود برای سه شب در تالار رودکی روی صحنه می‌رود. این اجراها به مناسبت پانزدهمین سال تأسیس نیلپر با عنوان "مناظر اسرارآمیز" برگزار می‌شود. اولین اجرا 18 آذر برگزار شد و دو اجرای دیگر 24 و 25 آذر ساعت 20 خواهد بود.

او توضیح داد: در این کنسرت‌ها قطعات "دیورتیمنتو"، "سوران"، "هنگام"، "شوش" و "خوارزم" اثر احمد پژمان، "جزیره فراموش‌شده" اثر ارکی‌سون تور، "نیایش و کیهان" اثر ارنستو فرری و "اوراوا" اثر ویتسک کیلر نواخته می‌شود، ضمن آن که بابک کوهستانی کنسرت مایستر است.

تارخ ادامه داد: علاوه بر این 22 آذر یک جلسه تمرین عمومی در تالار حافظ قرار داشتیم. تمرین عمومی یکی از فعالیت‌های معمول در ارکسترهای معتبر جهان است که با نگاهی آموزش محور برگزار می‌شود. تمرین‌های عمومی این فرصت را برای عموم مخاطبان فراهم می‌آورد تا خارج از قواعد مرسوم کنسرت‌های رسمی، شاهد پروسه تمرین و آماده‌سازی ارکستر باشند. نحوه ارتباط رهبر و نوازندگان، چگونگی تمرین و آماده‌سازی قطعات موسیقی از بخش‌های این برنامه است.

وی افزود: ارکستر نیلپر نیز به مناسبت پانزده سالگی خود تصمیم گرفت برای نخستین بار این امکان را برای مخاطبان علاقه‌مند خود فراهم آورد. ارکستر نیلپر در این برنامه دو قطعه "آداجیو برای ارکستر" اثر ساموئل باربر و "موسیقی اندوهگین" اثر پتریس وسک را به‌صورت عمومی تمرین کرد.

تارخ درباره دلیل انتخاب تالار رودکی برای اجراهای جدید ارکستر نیلپر توضیح داد: برگزاری اجرا در سالن بزرگ نیاز به اسپانسر و صرف هزینه‌های بالاست. اسپانسر نیز در شرایطی می‌آید که یا به هنر علاقه داشته باشد یا بداند هزینه او بازمی‌گردد، درنتیجه تالار رودکی را انتخاب کردیم که آکوستیک خوبی دارد و می‌توانیم از پس هزینه‌های آن برآییم.

مدیر اجرایی ارکستر نیلپر در پایان گفت: البته حتی اگر بلیت‌های هر سه شب اجرای ما کامل فروخته شود، باز هزینه‌های ما تأمین نمی‌شود. وقتی اسم حمایت می‌آید، نگاه ما مالی است، در حالی که حمایت نباید حتماً مالی باشد.