سرویس موسیقی هنرآنلاین: سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد در حاشیه اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان که از چهارشنبه تا جمعه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: یکی از اجراهای متفاوت ارکستر سمفونیک تهران را شاهد بودیم، از این جهت که پس از سال‌ها دوری استاد چکناواریان از صحنه رهبری، مجدداً ایشان بخشی از ساخته‌های خودشان را با ارکستر سمفونیک تهران رهبری کردند. این اجرا در دو بخش شکل گرفت که در بخش نخست شش قطعه از قطعات دفاع مقدس که برای اولین بار به اجرا درمی‌آمد، اجرا شد و درمجموع 15 قطعه در دو بخش اجرا شد و تا جایی که بنده مطلع هستم ارکستر سمفونیک با تمرینات فشرده سعی کرده بود یک اجرای باکیفیت را ارائه دهد.

او ادامه داد: طبیعتاً موسیقی تفکر برانگیز و کاملاً حرفه‌ای شاید از نظر مخاطب به‌اندازه گونه‌های مورد اقبال تر موسیقی نباشند، اما به این معنا نیست که می‌شود فارغ از این مهم بود یا کمتر به ساخت آثار ارزشمند و نفیس در ژانرهای حرفه‌ای موسیقی پرداخت. بنابراین یکی از نیازهای کشوری با سرمایه فرهنگی مانند ایران، شناخت این سرمایه و بازآفرینی آن از دریچه هنرهای مختلف ازجمله موسیقی است و در موسیقی نیز با ژانرها و گرایش‌های مختلف است.

وی افزود: طبیعتاً گمان می‌کنم در مورد کشوری مانند ایران با تاریخ و پیشینه و با این رشادت‌ها و عظمت‌ها که در سراسر تاریخش جریان داشته، باید بیش از این‌ها کار کنیم تا داوران تاریخ ما را به کم‌کاری متهم نکنند. افزون بر ساخت و اهمیت قطعات، داشتن تنها یک ارکستر سمفونیک در کشور ما شاید عدد خیلی کمی باشد و جا دارد که ارکسترهای متعدد بزرگ در ایران فعالیت کنند تا بتوانند ساخته‌های اساتید هنرمند را به مرحله اجرا دربیاورند و علاقه‌مندان چنین آثار ارزشمندی هم کم نیستند و شما دیدید که امشب تالار وحدت مملو از علاقه‌مندان بود و شب‌های آتی نیز تعداد مخاطبین حتی بیشتر از امشب باشد.

حسینی همچنین گفت: هدف این اجرای ارکستر سمفونیک تهران بیان پاره‌ای از رشادت‌های فرزندان ایران که به صلح می‌اندیشند و مردانه در برابر تجاوز و زورگویی مقاومت می‌کنند و با عزت‌طلبی صحنه‌هایی را در تاریخ ایران رقم زدند که بخشی از این صحنه‌ها در غالب نغمه‌ها و نواها و از دریچه موسیقی به سمع مخاطبین رسید.