سرویس موسیقی هنرآنلاین: علیرضا چراغچی نوازنده ویولن و یکی از داوران ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) درباره کیفیت آثار حاضر در این دوره و ارزیابی از وضعیت کلی جشنواره گفت: این جشنواره در حال هدایت فرزندان موسیقی به سمت موسیقی فاخر است، نوعی از موسیقی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شد و ما اکنون شاهد اجرای آثار ارزشمندی از اساتید و مفاخر بزرگ ایران‌زمین همچون استاد همایون خرم، استاد حبیب‌الله بدیعی و هنرمندان از این دست هستیم که در این جشنواره توسط کودکان و نوجوانان اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: آثار اجراشده در این جشنواره، آثار فاخری هستند که حقیقتاً مقداری نسل جدید با آن ناآشنا بودند. با تغییراتی که در موسیقی رخ داد، به نظر من موسیقی ما مقداری در حال کم‌رنگ شدن و فاصله گرفتن از آن نوع موسیقی فاخر ایران‌زمین است که موسیقی ملی ما است. اکنون جشنواره نوای خرم رقابتی ایجاد کرده و ما شاهد اجرای آثار ارزشمند با اشعار بسیار خوب از اساتید بزرگ هستیم.

چراغچی همچنین درباره اقداماتی که باید در جهت جلوگیری از استفاده تبلیغاتی از استعدادهای جوان حاضر در جشنواره صورت گیرد، اظهار داشت: برای انجام دادن کارهای هنری، مرحله آموزش، فراگیری و به آن درجه از یادگیری رسیدن قسمتی از مسیر است. برای اینکه یک هنرمند بتواند هنرش را به‌صورت یک سیر صعودی رو به جلو ببرد، اتفاقات دیگری هم نیاز بوده و باید بار هنری لازم وجود داشته باشد. وگرنه فرد چهار کار انجام داده و از حرکت می‌ایستد.

داور ششمین جشنواره نوای خرم در ادامه بیان کرد: همه بچه‌های حاضر در جشنواره خرم خوب هستند و به نظر من باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری آموزشی بیشتری شود. به این صورت بعد از این که افراد به مرحله‌ای رسیدند، آن زمان می‌توانند وارد ارائه هنرشان بشوند.

وی در پایان ضمن بیان اینکه افراد دیگری هم بودند که در کودکی خیلی خوب بودند ولی اکنون خبری از آن‌ها نیست، گفت: آن زمانی که ارکستر کردی صداوسیما و ارکستر همنوازان بود، افرادی وارد آن ارکستر شدند ولی درنهایت متوقف شدند و به حرکت بیشتر ادامه ندادند. به عقیده من باید بچه‌ها را در مسئله فرهنگ و آموزش یعنی سمت‌وسو دادن به آن اهدافی که درواقع از موسیقی مطرح است، سوق داد. سپس بعد از مرحله‌ای که به هنرمند شدن رسیدند، برایشان محیط کار فراهم کنند. درنهایت باید بگویم هدف موسیقی رسیدن به کمال است.

ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) از پنجشنبه ۳۰ آبان ماه به مدیریت بردیا صدرنوری، دبیری ناصر ایزدی توسط موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش و با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان در حال برگزاری است.