سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا شامگاه شنبه دوم آذر و با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید موسیقی  در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

در ابتدا علی توکلی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، به پشت تریبون آمد و ضمن خوشامدگویی به حضار از آن‌ها درخواست کرد برای ادای احترام به استاد حسین دهلوی که به‌تازگی از دنیا رفت، یک دقیقه سکوت کنند.

سپس دکتر بابک خضرایی مشاور بخش پژوهشی جشنواره موسیقی صبا متنی را در مورد استاد حسین دهلوی قرائت کرد. اجرای گروه همنوازان کردستان از بخش‌های بعدی مراسم بود. بخش دیگر این مراسم به صحبت‌های دکتر حمید عسکری رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران اختصاص داشت.

او گفت: از پاییز سال 96 سیمرغ جشنواره موسیقی صبا به پرواز درآمد. به این دلیل از واژه سیمرغ استفاده می‌کنم که در این دو سال با وجود دشواری‌ها، سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی روبه‌رو بودیم. در این مدت قیمت دلار رشد سه الی چهار برابری داشت، قیمت بنزین سه برابر شد و در یک هفته گذشته شبکه اینترنت جهانی در ایران با قطعی روبه‌رو بود.

عسکری ادامه داد: همین قطع شدن اینترنت باعث شد برخی از مهمان‌هایی که قرار بود از خارج از کشور در این مراسم حضور پیدا کنند، این امکان برایشان فراهم نشود و ما از حضور آن‌ها در دومین جشنواره موسیقی صبا محروم شویم، اما دومین دوره این جشنواره به نقطه‌ای رسید که با استقبال گرم و حضور شما عزیزان دانشجو به افتتاح شد.

رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران افزود: سیمرغ جشنواره موسیقی صبا در دو سال گذشته مراحل سختی را سپری کرد و باید به این جوانان خلاق، خوش‌ذوق و با پشتکار جانانه تبریک گفت که نهایتاً کار را به این نقطه رساندند. خیال مهم‌ترین عنصر هنر است و هنرمند با خیالش از مابقی افراد جدا می‌شود و همه ما می‌خواهیم دنیای بهتری داشته باشیم و خیال ما، خیال دنیای بهتر است.

پس از صحبت‌های عسکری، محمدرضا تفضلی مشاور هنری جشنواره روی صحنه آمد و برنامه‌های دومین دوره جشنواره موسیقی صبا را تشریح کرد.

بخش دیگر مراسم افتتاحیه دومین دوره جشنواره موسیقی صبا به دونوازی پیانو مروارید آقاپور و گیتار محمود محب‌زاده اختصاص داشت و این دو هنرمند دقایقی به اجرا پرداختند. اجرای گروه کُر آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی بخش دیگر این مراسم بود.

سپس پوریا رمضانیان دبیر دومین جشنواره موسیقی صبا گفت: بنده شب گذشته متنی انتقادی و گلایه‌آمیز را آماده کرده بودم که به‌عنوان دبیر جشنواره در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا قرائت کنم، اما به دلیل این که در ابتدای مراسم دکتر خضرایی متنی را در مورد استاد حسین دهلوی قرائت کرد، به‌عنوان یک موسیقیدان مجدداً به روحیات او تأمل کردم؛ به این که علی‌رغم تمام بی‌انصافی‌هایی که در حق این بزرگ‌مرد تاریخ موسیقی ایران شد، اما او با استقامت و تحمل این زندگی را گذراند. پس از آن دکتر عسکری رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران مسائلی را درباره این دو سال که جشنواره موسیقی صبا برگزار شد، مطرح کرد و برعکس بنده که می‌خواستم این مسائل را با اخم بیان کنم، اما او با لبخند بیان کرد؛ همین‌طور پس از شنیدن قطعات گروه کر آوای ماهان که فضای موسیقایی و روحانی ایجاد کرده‌اند، فکر می‌کنم به خودم اجازه ندهم این متن را قرائت کنم. بنده مسئولیت تمام اتفاقات جشنواره را عهده‌دار هستم و وظیفه خودم می‌دانم که از تک‌تک شما عزیزان تشکر کنم که از جشنواره موسیقی صبا حمایت کردید و امیدوارم که تا پایان جشنواره با ما همراه باشید و اگر قصوری بود، مقصر آن بنده هستم.

سپس سیاوش مهرآیی دبیر بخش میان‌رشته‌ای جشنواره و سرپرست تیم طراحی گرافیک نیز به روی صحنه رفت و لحظاتی به صحبت پرداخت.

در اواخر مراسم کارن کیهانی و هادی مجیدی به روی صحنه آمدند و برنامه‌های اختتامیه جشنواره موسیقی صبا و یادبود استاد پرویز مشکاتیان را تشریح کردند.

اجرای قطعه‌ای از دکتر مجید تحریری با نام "بیدار شو" با حضور سهراب شهیدی و حسین محرمی خوانندگان تنور و علی علائی خواننده باس پایان‌بخش مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا بود. تم اصلی این اثر برگرفته از قطعه مثنوی افشاری استاد محمدرضا شجریان بود. در انتهای برنامه نیز از تیزر جشنواره رونمایی شد.

جشنواره موسیقی صبا با دبیری پوریا رمضانیان با حمایت دانشگاه هنر تهران و همکاری بنیاد رودکی، انجمن موسیقی و دفتر موسیقی در سالن‌های مجموعه‌ بنیاد رودکی، حوزه‌ هنری، موزه‌ موسیقی، عمارت روبه‌رو، سالن پژوهشکده‌ دانشگاه هنر و آمفی‌تئاتر دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی اجرا می‌شود. بخش رقابتی شامل چهار محور گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی، گروه‌نوازی موسیقی ایرانی، و پژوهش است. بخش غیررقابتی نیز شامل مسترکلاس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، مروری بر آثار، و اجرای کنسرت‌ها است. دومین جشنواره موسیقی صبا نهم آذر با بزرگداشت استاد پرویز مشکاتیان به کار خود پایان می‌دهد.