سرویس موسیقی هنرآنلاین: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی محمد معتمدی در تالار آیینه کاخ شهرداری براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی برگزار شد.

در این اجرا سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و تعداد زیادی از هم‌وطنان ایرانی و دانشجویان مقیم، مسئولان دولتی اسلواکی ازجمله معاون وزیر فرهنگ این کشور و چهره‌های فرهنگی این کشور حضور داشتند.

علی‌اکبر قربانی رهبر ارکستر سازهای ملی درباره این اجرا توضیح داد: ما چند روز پیش اجرایی در سالن تخ‌گیت در مجاورت سازمان ملل در اتریش داشتیم و در این کنسرت پذیرای مهمان‌های فرهنگی از اتریش و ایران و همچنین جمعی از هم‌وطنان ایرانی مقیم اتریش بودیم و خوشبختانه استقبال خوبی از اجرای ما به عمل آمد.

او ادامه داد: در این اجرا قطعاتی همچون "سه تابلو" از "سوئیت ابن سینا"، "خوش آمدی"، "کویر"، "دگر چه خواهی"، "چهارگاه برای ویولن و ارکستر"، "شکنم ساغر"، "بهار دلکش"، "بهار من"، ریتم‌های رقص آذربایجان، "خاک مهرآئین" و "ای ایران" را اجرا کردیم.

وی افزود: فکر می‌کنم توانستیم برنامه جذابی را در اتریش ارائه دهیم، چرا که واکنش مخاطبان حاضر در سالن بسیار خوب و پرانرژی بود. امیدوارم بازتاب فرهنگی خوبی نیز داشته باشد. ترکیب ارکستر ما مجموعه‌ای از سازهای ایرانی ازجمله تار، کمانچه، قیچک، نی، سنتور، عود، تنبک، نقاره و دایره به‌علاوه یک ساز پیانو است.

او تأکید کرد: بعد از اجرای وین و براتیسلاوا دو برنامه دیگر در ایران خواهیم داشت. اولین اجرای ما در تاریخ 21 آذرماه در تبریز به همراه سالار عقیلی است و سپس در شیراز به همراه محمد معتمدی روی صحنه خواهیم رفت.

این رهبر ارکستر ادامه داد: اجرای ما با سالار عقیلی به مدت یک شب در سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود. در این کنسرت تعدادی از قطعات ملی میهنی این خواننده را اجرا خواهیم کرد که معمولاً در کنسرت‌هایشان اجرا می‌کند. همیشه مخاطبان او دوست دارند که این قطعات روی صحنه اجرا و شنیده شود، درنتیجه یک رپرتوار ثابت وجود دارد. همچنین در این کنسرت تعدادی از آثار گذشتگان را که باز‌تنظیم شده‌اند اجرا خواهیم کرد. اکثر قطعات را من تنظیم کرده‌ام.

این هنرمند اضافه کرد: اجرای بعدی ما در شیراز به همراه محمد معتمدی به مدت دو شب خواهد بود. رپرتواری که قرار است در شیراز اجرا کنیم نیز تقریباً مشابه اجرایی است که در وین و براتیسلاو اجرا کردیم.