سرویس موسیقی هنرآنلاین: آلبوم موسیقی "محمد رسول الله (ص)" اثر پیام عزیزی خواننده موسیقی عرفانی چند روز پیش همزمان با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت منتشر شد و  در تالار حوزه هنری تهران رونمایی رسمی آن برگزار شد. 

این اثر به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی خوانده شده و پیام عزیزی مدت چهار سال است که مشغول آهنگسازی آن بوده است. این آلبوم ۱۴ قطعه موسیقایی را شامل می‌شود.

عزیزی درباره ایده شکل‌گیری این اثر به هنرآنلاین گفت: تولید آلبوم "محمد رسول الله" در سال 93 آغاز شد و ایده اصلی این آلبوم از بنده بود. این موضوع را با فردین لاهورپور در میان گذاشتم و ایشان نیز استقبال کردند و در این پنج سال روی نت به نت این اثر، کار و تحقیق کردیم و فکر کردیم که از چه اشعار و شعرایی در چه ملودی استفاده کنیم. پس کسی که در موسیقی عرفانی فعالیت می‌کند، بسیار زیرکانه و هوشمندانه عمل کند و در این آلبوم از شعرا و عرفای بزرگ ایران استفاده کردیم و تولید این آلبوم به مدت 5 سال طول کشید و خدا را شکر می‌کنم که بالاخره این آلبوم در 20 آبان‌ماه در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

او درباره علت انتشار آلبوم به چهار زبان توضیح داد: من بیشتر به جنبه بین‌المللی سبک عرفانی فکر می‌کنم به دلیل اینکه هدف رسول اکرم (ص) به همه مسلمانان جهان متعلق است و تا جایی که می‌توانیم باید به صورت تخصصی قطعات را تولید کنیم. به همین دلیل قطعاتی که در این آلبوم وجود دارد، به چهار زبان عربی، فارسی، کردی و ترکی است. یکی از دوستانم در ترکیه دانشجو است و زمانی که من اشعار ترکی استانبولی را اجرا می‌کردم، ناظر ضبط بودند. به دلیل اینکه شخصیت رسول اکرم (ص) جهانی و بین‌المللی است و حدودا یک میلیارد و پانصد میلیون ایرانی در سراسر جهان وجود دارند و عاشقانه حضرت رسول اکرم (ص) را دوست دارند، تا جایی که بتوانم به زبان‌های مختلف مدح و ثنای حضرت رسول اکرم (ص) را اجرا خواهم کرد.

وی افزود: از 14 اردیبهشت‌ماه سال جاری ضبط استودیوی آلبوم "محمد رسول الله" را آغاز کردیم و تا 9 آبان ماه سال جاری درگیر این آلبوم بودیم. در حال حاضر به دلیل خستگی فراوان تصمیم گرفتم که کمی استراحت کنم؛ اما کنسرت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که به امید خدا به زودی جزئیات آن را اعلام خواهم کرد.

این خواننده همچنین گفت: از کودکی و در سن پنج سالگی روح و جسم بنده با همین ملودی‌های عرفانی گره خورده است؛ زیرا به همراه مرحوم پدرم در خانقاه‌ها و تکایای کردستان در مراسم‌های مذهبی و مولودی‌های ربیع الاول که به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) برگزار می‌شد، شرکت می‌کردیم و روح و جسم من با این نوع موسیقی پرورش داده شده است. به نوعی موسیقی عرفانی در خون من است و نمی‌توانم حتی یک لحظه از این نوع موسیقی جدا شوم.

او تاکید کرد: موسیقی عرفانی ریشه موسیقی ایرانی است. حضرت مولانا در قرن هفتم یک شخصیت جهانی در طریقت و عرفان بودند و حضرت شمس در آن زمان در قونیه به برنامه عرفانی و اشعار عرفانی در مدح خداوند و حضرت رسول اکرم (ص) سرودند، حتی مریدان آن‌ها نیز در جذبه و سماع رفتند و مردم نظاره‌گر این برنامه‌ها در خانقاه‌هایشان بودند. باید به این نوع موسیقی توجه بیشتری شود و این نوع موسیقی کمرنگ نشود و تنها در زمان سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) این قطعات پخش و اجرا شود. پیامبر شخصیتی بی‌نظیر است که خداوند تمام کائنات را به دلیل وجود این حضرت خلق کردند و باید در تمام سال به ایشان احترام بگذاریم و قطعات در مدح ایشان را باید در تمام طول سال اجرا کرد.

این هنرمند در پایان گفت: سبک من عرفانی است و به لطف خدا من را خواننده موسیقی عرفانی می‌شناسند و از همان زمانی که اولین آلبوم بنده منتشر شد و خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و حدود یک میلیون و دویست هزار نسخه به فروش رسید، سبک من مشخص شد و نمی‌توانم سبک خودم را تغییر دهم و پدر و اجداد بنده که از محبوبترین اشخاص منطقه بودند نیز در همین سبک موسیقی عرفانی فعالیت می‌کردند و به همین دلیل من نیز این سبک را انتخاب کردم کما اینکه بنده در آلبوم‌های "سروکی دل" و "خورشید مستان" گروه کامکارها نیز اشعار عاشقانه‌ای را اجرا کردم، اما این اشعار عاشقانه مربوط به عرفای بزرگ از جمله مولانا و دیوان وفایی بود. به هر حال بنده بسیار افتخار می‌کنم که سبکم عرفانی است و در مدح خداوند و حضرت رسول اکرم (ص) با افتخار می‌خوانم و تا نفس در بدن دارم، به این راه ادامه خواهم داد.