سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر زهی آرکو روز جمعه 24 آبان ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. به همین مناسبت، نشست خبری این کنسرت سه‌شنبه 21 آبان در تالار وحدت با حضور ابراهیم لطفی رهبر ارکستر، علی جعفری پویان مایستر ارکستر و نیما جوان مدیر اجرایی برنامه برگزار شد.

در ابتدای برنامه ابراهیم لطفی رهبر ارکستر زهی آرکو گفت: تابستان سال 97 با تشویق شاگردان ارکستر آرکو را تشکیل دادیم و به دلیل اینکه یک ارکستر زهی بود نام آن را آرکو گذاشتیم. اولین کنسرت ما دی‌ماه آن سال برگزار شد. اجرای پیش رو دومین کنسرت ما است. گرچه سال گذشته دو اجرا یکی در شیراز و یکی هم در جشنواره موسیقی فجر برگزار کردیم، اما این دومین اجرای رسمی ما در تهران خواهد بود.

لطفی افزود: تمرکز ما در ارکستر آرکو بر نیروهای جوان است و سن نوازنده‌های ما از 15 تا 40 سال است. تمام نوازنده‌ها بااستعداد هستند و قطعاً در آینده ارکستر گسترده‌تر خواهد بود.

رهبر ارکستر زهی آرکو همچنین گفت: اولین اجرایمان را با قطعه‌هایی از موسیقی باروک به صحنه بردیم و کنسرت پیش رو را با قطعه‌هایی از موسیقی رمانتیک چیدمان کرده‌ایم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور بردیا کیارس در اجرای پیش رو گفت: او یکی از شاگردان قدیمی من است که امروز خود یک استاد تمام‌عیار است. کیارس برای حضور در اجرا ابراز تمایل کرد و من نیز استقبال کردم.

مسئولان فرهنگی باید از چنین ارکسترهایی حمایت کنند

علی جعفری پویان مایستر ارکستر درباره این برنامه گفت: بعد از 10 سال افتخار همکاری با استاد لطفی نصیب من شد و برایم جای خوشحالی دارد. نماد زنده نگه داشتن موسیقی کلاسیک، تنها ارکستر سمفونیک تهران نیست. ارکسترهای کوچک و جانبی هستند که با کمترین امکانات و حداقل‌ترین پشتوانه‌ها دارند بار زنده نگه داشتن موسیقی کلاسیک را به دوش می‌کشند.

وی افزود: ارکسترهای زیادی تشکیل شدند، اما به‌مرور زمان به دلیل نبود حمایت از بین رفتند. این را باید به خاطر داشته باشیم که برخی سبک‌های موسیقی خوراک دیگر موسیقی‌ها محسوب می‌شوند و بودنشان لازم است. این را بدانیم که ریشه‌های موسیقی باارزش ما در حال خشک شدن و از بین رفتن است و باید به فکر آن بود.

جعفری پویان همچنین گفت: گاهی 100 کنسرت برگزار می‌شود، اما تنها چند کنسرت ارزش هنری دارند. به نظرم باید از گروه‌هایی که کار هنری درست و واقعی می‌کنند حمایت شود. مسئولان فرهنگی باید بیایند و از چنین ارکسترهایی حمایت کنند. ما محل تمرین نداریم. چرا نباید ارکستر آرکو بهترین سالن‌های تمرین کشور را در اختیار داشته باشد؟ من به‌شخصه برای آرکو نگرانم و امیدوارم بتوانیم با همکاری و حضور هنردوستان به حیات این ارکستر ادامه بدهیم.

عشق است که ما را در کنار هم نگاه داشته است

نیما جوان مدیر اجرایی این ارکستر گفت: امروز برای آرکو گرد هم آمدیم، اما قطعاً بعد از زمانی عناوین اهمیت آنچنانی نداشته و صرفاً حیات موسیقی کلاسیک در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد. ما برای اجرا زحمت زیادی کشیدیم و انرژی زیادی کسب کردیم و موجب خستگی ما شد و همین مسئله باعث می‌شود تا برای برگزاری اجراهای دیگر دچار چالش شویم.

وی افزود: در اجراهای بدین شکل سود مالی مطرح نبوده و صرفاً عشق است که ما را در کنار هم نگاه داشته است. در کشورهای دیگر از موسیقی جدی حمایت‌های زیادی صورت می‌گیرد، اما متأسفانه در ایران بدین شکل نیست.

ارکستر آرکو به رهبری ابراهیم لطفی روز جمعه 24 آبان ماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.