سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین روز دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جمعه 17 آبان با اجراهایی در شهر کرمان و دشت شهداد همراه بود.

بخش اول اجراها در اتاق بازرگانی به منظومه‌خوانی خراسانی‌ها اختصاص داشت. ابراهیم تیموری، عبدل‌احد درپور و فاروق درپور منظومه‌هایی از خراسان رضوی را روایت کردند و سپس رضا محمدی منظومه‌هایی از شمال خراسان روایت کرد.

در ادامه برنامه فاروق رحمانی، گل محمد بلوچ و صدیق زردکوهی شد تا راوی منظومه‌های بلوچستان باشند و این در حالی است که علیرضا شهبازی مخاطبانش را میهمان منظومه‌های قشقایی کرد. بخش دیگری از این برنامه به اجرای برگزیدگان جشنواره ملی جوان اختصاص داشت که هنرمندانی از استان‌های خراسان رضوی و شمالی در برمی‌گرفت.

هم‌زمان با اجراها در اتاق بازرگانی، چهار گروه موسیقی اقوام در فضای باز منطقه گردشگری شهداد کرمان اجرا داشتند.

گروه‌ موسیقی فرامرز گلزار از آذربایجان شرقی شروع‌کننده برنامه در کمپ ماهان شهداد در روستای ملک‌آباد بود. اجراهای آذری گروه فرامرز گلزار از دیگر بخش‌های اجرایی بود. بانوان قوچانی هرای دومین گروهی بودند که اجراهای آن‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت.

اجراهای گروه آبیدر از سنندج و اوزان نیهات از ترکیه تکمیل‌کننده دومین روز جشنواره در غروب کلوت‌های شهداد بود.

نیهات اشعاری را به‌صورت بداهه در فضای باز کویر لوت اجرا کرد. او رئیس مجمع اوزان آناتولی (عاشیق‌ها) و یکی از پیشکسوتان موسیقی ترکیه است که به‌صورت بداهه شعر می‌گوید.

نیهات در اشعار خود به مردم و فرهنگ و غنی ایران سلام داد و مهمان‌نوازی مردم کشورمان را ستایش کرد. تم ملودی‌های که این هنرمند اجرا کرد، از منظومه کورواغلو انتخاب شده بود.

بخش سوم دومین روز جشنواره در ساعت 18 به اجرای خالو قنبر راستگو و خاندان‌های بزرگ هنری در کاروانسرای گنجعلی خان اختصاص داشت.

از اتفاقات مهم این روز حضور خاندان‌ هنری در کنار یکدیگر روی صحنه بود که با اجرای موسیقی خاندان‌ هنری زنگشاهی و آتشگر همراه بود که هر دو از استان سیستان و بلوچستان مهمان این رویداد هستند.

از سوی دیگر، بانوان که امسال توانسته‌اند حضور مستقلی در جشنواره موسیقی نواحی داشته باشند، در دومین روز جشنواره خوش درخشیدند. گروه کیدی از استان هرمزگان با اجرایش فضای شاد و متفاوتی به کاروانسرا بخشید و این در حالی بود که استاد خالو قنبر راستگو، دختران کیدی را همراهی کرد.

تک‌نوازی نی انبان بوشهر با اجرای رضا زارع‌بخش دیگری از برنامه بود. گروه کمنزیل از کرمان و گروه دف‌نوازان نوای رحمت نیز اجراهای متفاوتی داشتند.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از 16 تا 19 آبان در کرمان در حال برگزاری است.