به گزارش هنرآنلاین، محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پس از بازدید از آیین افتتاحیه جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان گفت: جشنواره‌ها اساساً فرصتی‌اند برای شبکه‌سازی فرهنگی و اتصال گروه‌های مختلفی که در نهایت منجر به ایجاد شبکه ملی شوند. اینجا یکسری کنش‌های فرهنگی میان هنرمندانی که از بخش‌های مختلف در این جشنواره حضور پیدا کردند، در حال شکل‌گیری است که موجب آشنایی با آداب و رسوم و سنت‌ها می‌شود.

او تأکید کرد: این اتصال فرهنگی که در طی این چهار روز شکل می‌گیرد، دستمایه ارتباط هنرمندان با یکدیگر در طول سال خواهد شد و از طرفی باعث آشنایی مردم کرمان با دنیای فرهنگ‌های مختلف می‌شود که نشان‌دهنده این است که آسمان فرهنگی ما رنگارنگ است.

اله‌یاری افزود: برای هنرمندانی که از خارج از کشور به این جشنواره پا گذاشته‌اند، این رویداد نشانگر این است که موسیقی نواحی ما تولید محتوا و این تولید محتوا قابلیت جاگیر شدن در بستر فرهنگی را دارد. ما در دنیا با صنعت تولید محتوا مواجهیم و رقابت بین کشورها بر سر همین صنعت وجود دارد.  موسیقی نیز از آنجایی که زبان مشترک ملل است قابلیت تولید محتوا را دارد و می‌تواند از همین راه جهانی شود.

او تأکید کرد: هرچه‌قدر بتوانیم جشنواره را قاعده‌مندتر کنیم و بر بعد بین‌المللی آن بیفزاییم امکان رسیدن به شبکه‌سازی بین‌المللی در راستای هنر مقدورتر خواهد بود. با توجه به اینکه این فستیوال طی چندین دوره متوالی در شهر کرمان در حال برگزاری است، مسئولان به تجارب خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند و اشکالات دوره‌های پیشین تا حد زیادی مرتفع شده است.

مدیرکل دفتر موسیقی معتقد است: مردم استان کرمان به این جشنواره خو گرفته‌ و در تقویم فرهنگی خود تاریخ برگزاری این جشنواره را حفظ کرده‌اند. شاهد این بودیم که مردم کرمان برای حضور در این جشنواره آمادگی کامل داشتند. مسئولان نیز هم در کرمان و هم در تهران هر دو به تقسیم کار مشترک و هدفمند دست پیدا کرده‌اند، اگرچه سن جشنواره 12 است و عدد نسبتاً بالایی محسوب نمی‌شود و برای بهتر شدن و به تکرار نرسیدن فضا وجود دارد.

اله‌یاری در پایان سخنانش نیز گفت: مدت این جشنواره چهار روز است بوده و از جشنواره‌ای با این مدت کوتاه برای برگزاری باید به همین اندازه توقع داشت؛ یک جشنواره زمانی می‌تواند تأثیرگذاری داشته باشد که ما برای موضوع نواحی استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشیم و برای هنرمندان نواحی در طول سال برنامه‌ریزی کنیم.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران 16 تا 19 آبان در شهر کرمان برگزار می‌شود.