سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین افتتاح دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر پنجشنبه ١٦ آبان در کاروانسرای گنجعلیخان در شهر کرمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و اجرای سرود ملی، محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان گفت: هفته وحدت همزمان شاهد افتتاح دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی هستیم؛ بعد از آن به مدت ١٠ روز متوالی شاهد برگزاری تئاتر مهربانی هستیم.

وی افزود: امید خدا جشن‌های متعددی را شاهد خواهیم بود، ضمن خیرمقدم به ٢٨٠ نفری که امشب با میزبانی آن‌ها را داریم به‌علاوه دانشجویان موسیقی و هنرمندان بین‌المللی که به ما افتخار حضور را داده‌اند.

او ادامه داد: امسال شاهد افزایش مهمان در دوازدهمین دوره هستیم، سال گذشته ١٤٠ مهمان و امسال هم از ٢٨٠ نفر میزبانی می‌کنیم. از تمامی عزیزانی که در هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره همکاری داشتند کمال تشکر را دارم.

مدیرکل ارشاد سپس پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره را برای حضار قرائت کرد.

متن وزیر ارشاد به شرح زیر است:

"موسیقی نواحی روایتگر تاریخ و جغرافیای فرهنگی، اجتماعی و انسانی ایران است. گنجینه‌ای از نواها و آواهایی که تجلی اصالت و معرفت است و با باورهای مردمان این سرزمین پیوندی وثیق دارد. روایت‌ها و قصه‌های فراوانی با این موسیقی از مسیر تاریخ گذر کرده و تا امروز راه پیموده است."

‎در بخش دیگری از پیام وزیر ارشاد آمده است: "موسیقی نواحی برخاسته از فرهنگ، اقلیم و هویت قومی مناطق مختلف ایران نسل به نسل حفظ شده و جلوه‌ای از تنوع فرهنگ‌های بومی و قومی در آیینه زلال آن هویداست. در روزگار ما موسیقی نواحی فرصتی است برای بیان فرهنگ و هنر بومی و نوجوانان و جوانانی که دل در گرو این موسیقی دارند و راه استادان و هنرمندان را ادامه می‌دهند."

‎در بخش دیگری از پیام آمده است: "جشنواره موسیقی نواحی جلوه‌هایی از این موسیقی را چون منشوری از نقش‌ها و رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد، اما بیش از آن رویدادی برای بازخوانی و یادآوری اهمیت و ضرورت موسیقی نواحی در زمان حاضر و اندیشه و گفت‌و‌گو درباره داشته‌ها، نیازها و فردای موسیقی نواحی است. حضور هنرمندان گران‌قدر موسیقی نواحی را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ارج می‌نهم و از تلاش خالصانه دست‌اندرکاران این رویداد سپاسگزارم."

افتتاحیه جشنواره موسیقی نواحی

ادامه این مراسم به اجرای دهل و سرنا اختصاص داشت.

بعد از اتمام اجرای صحنه‌ای، محمدجواد فدایی استاندار کرمان ضمن تشکر از عوامل اجرایی و مسئولان گفت: خوشحالم که این جشنواره در کرمان برگزار می‌شود. ترجیح می‌دهم در این موقعیت مطالبی را در حوزه موسیقی، گردشگری و توسعه موسیقی بیان کنم.

او ادامه داد: ما در استان کرمان به دنبال گردشگری فرهنگی و به‌ویژه گردشگری موسیقی هستیم و در این راستا برای موسیقی نواحی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. امیدوارم روزی شاهد این باشیم که موسیقی مقامی در تمامی شهرهای ایران اجرا شود.

بعد از اتمام صحبت‌های استاندار، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: موسیقی نواحی شرح شریف سرزمین‌هاست و نغمه و الحان این موسیقی در سوگ و سور در ستایش و نیایش قرین آدمی است و روایتگر زندگی. نواهایی که نشان‌دار کوه و دشت و دریاست و با خاک و خورشید هم پیوند. نغمه‌هایی که موزه مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه کاردان و حنجره هنردان پنجره‌ای می‌گشاید به منظر گسترده فرهنگ از دیروز تا همیشه‌ای که صدا باقی است.

او ادامه داد: موسیقی نواحی بدین صفت نه‌تنها پدیده‌ای شنیدنی که نگارخانه‌ای دیدنی است. حتی حرمان و هجران منظومه‌هایش رنگ امید دارد و رنگ کوشش. و جشنواره موسیقی نواحی گردهمایی مشتاقانه‌ای است که پیر و جوان می‌خواهند از ارمغان دلپذیر هنر در گوش محرمان فرهنگ قصه‌های ناب زمزمه کنند، از این روست که دغدغه تمامی دست‌اندرکاران نه صرفاً نغمه‌پردازی که ایجاد معرض است برای گفت‌وگو، برای آنکه ببینیم و بدانیم از اقلیم رنگارنگ و اقوام مختلف نجد ایران چه گوهرها برای فردا می‌توان سفت.

او تأکید کرد: دیروز را چراغ راه فردا قرار دادن و امروز را با امید و وحدت و یکدلی سپری کردن حاصل ارزشمند این روزهاست، روزهایی که می‌تواند بر جذابیت‌های کرمان کریم بیفزاید. بر من است تا ضمن ادای ارادت به هنرمندان موسیقی نواحی ایران، هم از استاندار فرهیخته و ممتاز کرمان جناب دکتر فدایی و مسئولان عزیز استان و همکاران عاشق و سخت‌کوشم در کرمان به‌ویژه آقای علیزاده و در تهران خاصه برادرانم آقایان اله‌یاری، ثابت‌نیا، و دبیر دانشور این رویداد دکتر احمد صدری صمیمانه قدردانی کنم.

آیین سرنا و دهل‌نوازی، آیین دستمال‌بازی توسط گروه دستمال‌بازی سیرجان، آیین نوبت نوازی، اجرای چند برنامه موسیقایی توسط گروه صحرا روشن از خراسان شمالی، گروه فرامرز گلزار از آذربایجان شرقی، گروه زهی زنگ شاهی از سیستان و بلوچستان، گروه سزیکلی از ترکیه، گروه ویسی از کرمانشاه، گروه جرجانی از ترکمن، گروه طوفان ریگان از کرمان، گروه آوای اصلان از علی‌آباد کتول و گروه میسان با رقص شمشیر از خوزستان ازجمله برنامه‌هایی بودند که در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند.

محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی از مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بودند که تا 19 آبان در شهر کرمان برپاست.