سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران یکشنبه 12 آبان ماه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، احمد صدری دبیر جشنواره، مریم قره‌سو عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، کیوان فرزین عضو ستاد برگزاری جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و سورج یاسایی مدیر انجمن موسیقی استان کرمان در این نشست حضور داشتند.

نگاه مستمر و همیشگی به جشنواره موسیقی نواحی ایران  

محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی در ابتدای نشست ضمن ارائه توضیحاتی از روند برگزاری این رویداد گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران را می‌توان جزو سه‌گانه‌ها در بخش جشنواره‌های موسیقی دانست چرا که این جشنواره با فرهنگ و تمدن ایران پیوند خورده و نیاز است که نگاهی ویژه به آن داشته باشیم.

وی افزود: از ابتدای کار تا به امروز جلسات جشنواره به‌طور منظم برگزار شده و استاندار کرمان در تمامی جلسات شورای سیاست‌گذاری حضور مستمر داشته و پیگیر مسائل بوده و این جای بس خوشحالی است. نگاه ما یک اتفاق و یک جرقه به جشنواره نیست. می‌خواهیم نگاهی مستمر و همیشگی به این جشنواره داشته باشیم تا در سال‌های آینده افق‌های جدیدی پیش روی جشنواره داشته باشیم. همچنین دستمزد گروه‌ها امسال افزایش پنجاه درصدی خواهد داشت، گرچه ردیفی که متعلق به بودجه جشنواره است هنوز تأمین اعتبار نشده اما از سایر ردیف‌ها هزینه‌ها را تأمین خواهیم کرد.

او ادامه داد: علاوه بر این در جلسه‌ای که صبح امروز درباره جشنواره‌ها با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دیدگاه این بود که این رویدادها به استان‌های مختلف منتقل شود. این که دوره آتی جشنواره موسیقی نواحی در کجا برگزار می‌شود باید منتظر برگزاری دوره امسال باشیم و بعد به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برسیم.

تأکید بر منظومه‌خوانی با محوریت تغزل

در ادامه این نشست احمد صدری دبیر جشنواره گفت: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 16 تا 19 آبان در شهر کرمان برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود جشنواره در یکی از دیگر استان‌ها برگزار شود، حتی صحبت‌های نهایی با استان مذکور صورت گرفته بود که درنهایت با پیگیری‌های استاندار ما مجاب شدیم تا مجدداً این فستیوال در کرمان برگزار شود.

وی افزود: سال گذشته مشکلاتی در بخش میراث فرهنگی وجود داشت که امسال خوشبختانه این مسائل با حمایت ویژه استانداری مرتفع شده است. شرکت‌های زیادی برای ارائه بسته گردشگری با ما وارد مذاکره شدند. امیدواریم همین شرکت‌ها در سال‌های آینده اسپانسر جشنواره شوند.

او ادامه داد: قطعاً اگر بخش خصوصی هم وارد جشنواره شود شاهد رشد چشمگیر آن خواهیم بود. همچنین در این دوره از رهنمودهای محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی و مریم قره‌سو به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره استفاده کردیم.

صدری همچنین گفت: علاوه بر این جشنواره امسال به منظومه‌خوانی با محوریت تغزل اختصاص دارد تا تذکری باشد برای این محتوای موسیقایی که رپرتوار مهمی در حوزه موسیقی اقوام محسوب می‌شود. مطابق سال گذشته به دلیل کمبود بودجه نفرات اول جشنواره موسیقی جوان در گروه سنی ج حضور دارند چراکه مجبور بودیم گروه سنی ج را انتخاب کنیم تا به‌تنهایی امکان حضور در جشنواره را داشته باشند.

او تأکید کرد: بخش فضای باز جشنواره موسیقی نواحی در مجموعه گنجعلی خان برگزار خواهد شد. علاوه بر این حضور بانوان در این دوره از جشنواره چشمگیر است و آن‌ها چه به‌صورت مستقل و چه در کنار آقایان برابر روی صحنه خواهند رفت.

دبیر جشنواره همچنین گفت: در این دوره از حضور 38 دانشجوی رشته اتنوموزیکولوژی (موسیقی‌شناسی قومی) با راهنمایی خانم مریم قره‌سو بهره‌مند خواهیم بود. همچنین نمایشگاهی از سازهای موسیقی نواحی در باغ‌موزه هرندی، نمایشگاه عکس نوازندگان و بازی‌های آیینی، نمایشگاه کتب، آثار صوتی و تصویری و.. در حاشیه این فستیوال برگزار خواهد شد.

او در پایان گفت: امسال بنا داریم در مراسم افتتاحیه، کتاب جشنواره را هم رونمایی کنیم که شامل مقالات بخش پژوهشی جشنواره است. جلسات و نشست‌های پژوهشی هم در روزهای جشنواره در نوبت صبح برگزار خواهد شد.

رویکرد اول ما قوم‌نگارانه است

مریم قره‌سو عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز گفت: فرهنگ موسیقی اقوام ایران شفاهی است. تا وقتی که صفت شفاهی بودن در کنارش قرار گیرد از تغییر مصون نیست. پژوهش یکی از راه‌های حفظ این سنت‌های موسیقی است. بنیاد و نهاد دیگری جز جشنواره‌ها و نهادهای آکادمیک نمی‌تواند این مسیر را هدایت کند.

او ادامه داد: جشنواره جایی است که دانشجویان می‌توانند کاری پژوهشی انجام دهند. درنهایت یک آرشیو بسیار ارزشمند، پژوهشی و مستند از جشنواره موسیقی نواحی درست خواهد شد. رویکرد اول ما قوم‌نگارانه است. در حقیقت دانشجویان هر آنچه می‌بینند ثبت می‌کنند تا بیوگرافی کاملی از شرکت‌کنندگان در دست داشته باشیم. رویکرد دوم ما فنی است. برای این بخش گروهی از دانشجویان انتخاب شده‌اند تا ببینیم چطور می‌شود موسیقی اقوام ایرانی را ثبت کرد. رویکرد سوم ما بحث انسان‌شناسی است. درنهایت این نوشته‌های بچه‌ها در بولتن جشنواره چاپ می‌شود و تمام مقالات به نام پژوهشگران منتشر خواهد شد.

جشنواره با همراهی کل استان کرمان برگزار می‌شود

محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان هم در این نشست گفت: به‌طور کلی شهر کرمان جزو دومین استان‌های عشایری کشور است به همین خاطر دارای تنوع اقلیمی زیادی است، همین تفاوت‌ها ویژگی‌های فرهنگی زیادی را برای کرمان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته در این است که در آن زمان برگزاری این جشنواره تنها بر عهده اداره کل بود اما امسال این جشنواره با همراهی کل استان کرمان برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره امسال بخش سیاست‌گذاری آن بود که در کرمان با حضور استاندار جلسات برگزار می‌شد.

وی افزود: ما در جشنواره امسال شاهد 30 اجرای صحنه‌ای، تور گردشگری، پویش ثبت تصاویر و... خواهیم بود. همچنین میزبان هنرمندانی از ترکیه، افغانستان و هلند خواهیم بود. مراسم اختتامیه هم در دانشگاه خواجه نصیر برگزار می‌شود.

حضور گروه‌های خارجی را به یک یا دو گروه خارجی محدود کردیم

کیوان فرزین عضو ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند انتخاب هنرمندان بخش بین‌الملل توضیح داد: ما از مدت‌ها قبل با آقای صدری درباره بخش بین‌الملل جشنواره مذاکراتی را انجام دادیم، اما چون دیدیم اجرای این بخش نیازمند اعتبارات و برنامه‌ریزی بسیار دقیق و بیشتری است، امسال حضور گروه‌های خارجی را به یک یا دو گروه خارجی محدود کردیم که بتوانیم آورده‌ای داشته باشیم. در همین راستا با دعوت از برنامه‌گذاران خارجی بنا داریم موضوع معرفی موسیقی نواحی به جهان شکل جدی‌تری به خود بگیرد. این نکته را هم بگویم که ستاد جشنواره هزینه‌ای را برای حضور هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده در بخش خارجی را متقبل نشده و آن‌ها با هزینه‌های خودشان در این دوره حضور دارند.

سورج یاسایی مدیر انجمن موسیقی استان کرمان هم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های ستاد اجرایی جشنواره در استان کرمان ارائه داد.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ 16 تا 19 آبان در شهر کرمان و در گستره ملی به‌صورت غیررقابتی برگزار خواهد ‌شد.