سرویس موسیقی هنرآنلاین: شهادت امام رضا (ع) داغ بزرگی است که با گذشت سالیان سال همچنان پابرجاست. هنرمندان موسیقی با اجرای آثار مختلف میزان ارادت خود را به امام هشتم شیعیان نشان داده‌اند، برخی از این قطعات ماندگار شده‌اند که ما در ادامه این گزارش به آن‌ها پرداخته‌ایم:

محمدعلی کریم خانی

استاد کریم خانی در اواخر دهه 80 تصنیف "آمدم ای شاه پناهم بده" را با شعری از حبیب اله چایچیان (حسان) منتشر کرد. این تصنیف یکی از ماندگارترین آثاری است که در وصف امام رضا (ع) سروده و اجرا شده است. آهنگسازان این تصنیف که به "قطعه‌ای از بهشت" نیز معروف است، آریا عظیمی نژاد و علیرضا کهن دیری بودند.

مجید اخشابی

مجید اخشابی در سال 1394 قطعه‌ای به نام "دقایق حرم" را در وصف امام رضا (ع) اجرا کرد. ترانه این اثر از اسحاق انور است و آهنگسازی آن را نیز مجید اخشابی و تنظیم آن برعهده حمید اکبرزاده است.

محسن چاووشی

محسن چاووشی در سال 84 آلبوم "سنتوری" را منتشر کرد و در این آلبوم یک قطعه به نام "کلاغ روسیاه" را با شعری از امیر ارجینی منتشر کرد. ملودی این اثر از چاووشی است و رضا فوادیان نیز تنظیم آن را برعهده داشت.

حامد زمانی

حامد زمانی نیز تاکنون دو قطعه برای امام رضا (ع) اجرا کرده است که در هر دو قطعه با عبدالرضا هلالی همکاری داشته است. "امام رضا" نخستین قطعه‌ای بود که حامد زمانی با همراهی هلالی منتشر کرد. ترانه این قطعه سروده پیمان طالبی و حامد زمانی است. تنظیم این کار نیز برعهده نیما نورمحمدی است و رضا پوررضوی نیز میکس و مسترینگ آن را انجام داده است. قطعه "امام رضا 2" همکاری دیگر زمانی با هلالی است. ترانه این قطعه را سعید پاشازاده سرود و امیر جمالفرد تنظیم آن را برعهده داشت.

محمد اصفهانی

محمد اصفهانی در سال 1379 قطعه ماندگار "ولایت عشق" را که تیتراژ سریال تلویزیونی "ولایت عشق" بود با موسیقی و تنظیم جاودانه زنده یاد بابک بیات منتشر کرد. این اثر یکی از ماندگارترین آثاری است که در وصف امام رضا (ع) اجرا شده است. شعر این اثر از عبید زاکانی است.

غلامرضا صنعتگر

غلامرضا صنعتگر در سال 1393 قطعه "میشه ضامنم بشی" را به مناسبت میلاد حضرت امام رضا (ع) منتشر کرد. ترانه این قطعه از مجید ذاکری است، آهنگسازی آن نیز برعهده غلامرضا صنعتگر است و تنظیم این کار را امید محبی انجام داده است همچنین بابک شهرکی نیز میکس و مسترینگ آن را انجام داده است.

سامی یوسف

سامی یوسف در سال 1393 قطعه‌ای به نام "زیارت" را در وصف امام رضا (ع) با ترانه‌ای از سید حمیدرضا حسینی، آهنگ و تنظیم استاد بابک رادمنش و به تهیه کنندگی عرفان شرقی منتشر کرد. پس از میکس و تدوین کلیپ، نسخه نهایی این قطعه به ساحت مقدس امام رضا تقدیم شد.

علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری در تیرماه سال جاری قطعه "همت آهو" را به مناسبت میلاد حضرت امام رضا (ع) با شعری از محمدعلی بهمنی، موسیقی ابوالفضل صادقی نژاد و تنظیم فردین خلعتبری و به سفارش مرکز موسیقی صدا و سیما منتشر کرد.