سرویس موسیقی هنرآنلاین: مهدیه عرب ترانه‌سرا که سابقه همکاری با خواننده‌هایی چون شهرام شکوهى، بابک جهانبخش و سعید شهروز را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در مورد جدیدترین فعالیت‌های خود، گفت: کسى که تمام زندگی‌اش با نوشتن پیوند خورده قطعاً تا وقتى زنده است به این کار یا بهتر بگویم به این هنر ادامه خواهد داد. از وقتى خودم را شناختم عاشق شعر بودم و هستم. در حال حاضر ترانه می‌نویسم ترانه نفس می‌کشم و یک آلبوم از ترانه‌هایم را هم به‌صورت دکلمه تهیه کردم که مراحل مجوز طى شده، اما به عکس‌هایم اجازه نشر ندادند و در حال رفع مشکل هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر ترانه‌هایم را مدیریت می‌کنم تا سوخت نشوند و از بین نروند. مدیریت هنرى ترانه‌هایم با این که براى من زمان‌بر است مسئولیت دارد، اما لذت‌بخش و بازی دو سر برد است. با استفاده از تجربیات سالیان سالم در این مورد، هم من از عاقبت‌به‌خیری ترانه‌هایم مطمئن می‌شوم و هم خواننده‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و پیگیرى من کارشان پیش می‌رود و دچار استرس در کار، بدقولی‌های دوستان آهنگساز و تنظیم‌کننده و اشتباهات معمول نمی‌شوند. در حال حاضر بیشترین همکارى من در بین آهنگسازها با پیمان ملکى و مهدى مریخ است که چند اثر قابل توجه را به‌موازات هم پیش می‌بریم که فکر می‌کنم به‌زودی منتشر و خبرساز خواهد شد. همچنین با بابک برهانى، مهدى یغمایى و علیرضا قرایى‌منش، فرشاد چنگیزى، مهدى معظم و معین راهبر در حال همکارى هستم، اما اجازه بدهید نام خواننده‌ها بماند براى زمانى که اثر منتشر می‌شود چون در کار ما تا ثانیه آخر هیچ چیزى صد در صد نیست.

وی افزود: به‌صورت جدى چند سال است با کمال میل و با همه قلبم در حال آموزش به هنرجویان عزیزم هستم. من بر این باورم که معلم زاده شدم و بزرگ‌ترین رؤیای بچگى من معلم شدن بود. به کسانى که مایل هستند به‌صورت اصولى مبانى ترانه و شعر را بیاموزند، عروض و صنایع ادبى، قافیه و... را کاملاً یاد بگیرند و مهارت‌های ارتباط با خوانندگان و آهنگسازان را بلد شوند، به‌صورت خصوصى سه ماه آموزش می‌دهم و سپس آن‌ها را وارد کارگاه طلایى ترانه خواهم کرد. در آنجا ترانه‌هایشان نقد و بررسى و آماده اجرا می‌شود. خداوند را شکر می‌کنم که تعدادى از هنرجوهایم در حال همکارى با خواننده‌ها به‌صورت اصولى و درست هستند و خیلى از آن‌ها آثارشان منتشر شده است.

این ترانه‌سرا همچنین در مورد انتشار مجموعه ترانه‌های جدید خود نیز گفت: در حال حاضر قصدی برای انتشار مجموعه جدید ترانه‌های خودم ندارم. اولین مجموعه ترانه‌های من به نام "یه حالی دارم این روزا" پس از 13 یا 14 سال منتشر شد و فکر کنم کتاب بعدى را حداقل دو سال دیگر روانه بازار کنم.

او در مورد وضعیت ترانه در بازار موسیقی کشور گفت: تقریباً در تمام مصاحبه‌ها این سؤال را از من می‌پرسند و همیشه پاسخ من مثبت است. امیدوارم به این که حتماً جریان‌ها مثبت و مستمر باشد و وظیفه خودم و تمام کسانى که این مهارت را دارند می‌دانم که با آموزش درست به تازه‌نفسان این عرصه باعث پیشرفت روند این هنر شوند.

ترانه‌سرای تیتراژ پایانی مجموعه "دورهمی" افزود: من ترانه‌سرای بازارى و موج‌سوار نیستم و با نگاهى به آثارم این نکته مشخص خواهد شد، اما اگر بگویم هیچ‌وقت این کار را انجام ندادم، دروغ گفتم اما سعى می‌کنم بازارى هم که می‌نویسم مبتذل‌نویسى نکنم و درست، اصولى، با رعایت تناسب و سهل ممتنع بنویسم.

او تصریح کرد: من سعى می‌کنم با حفظ قواعد به‌خصوص اوزان عروضى که بسیار مهم است، اما با استفاده از قالب‌های مختلف و متنوع و تغییر وزن‌های حساب شده فضاهاى جدیدى را تجربه کنم و فکر می‌کنم این‌طوری آهنگسازها هم ملودی‌های متنوع‌تری می‌سازند و در موسیقى پاپ از فضاى مونوتن و تکرارى دور خواهیم شد. البته این را هم بگویم که بیشتر کار من و خواهرم مهشاد متمرکز روى نوشتن بر اساس ملودى است و اگر به‌حساب تعریف از خود نگذارید این کار تخصص ماست. بعضى از دوستان ترانه‌سرا فکر می‌کنند وقتى کارى را بر اساس آهنگ از پیش‌ساخته شده می‌نویسند فقط نوشتن روى وزن ملودى مهم است اما در نوشتن روى ملودى هم تمام قواعد باید رعایت شود و علاوه بر مبانى، باید حس ملودى و تلفیق واژه‌ها و ملودى به‌خوبی رعایت شود.

مهدیه عرب در پایان در مورد عوامل توجه و علاقه مردم به یک ترانه نیز خاطرنشان کرد: عوامل زیادى وجود دارد تا یک اثر "هیت" شود اما متأسفانه در حال حاضر تبلیغات و پخش قوى حرف اول را می‌زند و این‌گونه است که هرچند وقت یک‌بار چند اثر "هیت" می‌شوند که طول عمر آن تنها چند ماه است و بعد کنار گذاشته می‌شوند. آثارى که رنگ و بوى ماندگارى دارند و اثر هنرى محسوب می‌شوند، تعدادشان کم شده و این خوب نیست، اما از ماست که بر ماست. باید همه با درک بهتر و نگاهى نو به این مسئله هر اثرى را در جایگاه خودش قرار دهیم تا تعداد قطعات یک‌بارمصرف کم شود. محصولى باارزش است و اثر هنرى محسوب می‌شود که هر بار آن را بشنوید بیشتر کشفش کنید و به آن علاقه‌مندتر شوید.