به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه موزه بتهوون، مراسم سالگرد تأسیس خانه موزه بتهوون جمعه 15 شهریور با حضور علاقه‌مندان و دوستداران این مجموعه فرهنگی و هنری برگزار شد.

بابک چمن‌آرا مدیر خانه موزه بتهوون در این مراسم گفت: امروز، روز تولد کریم چمن‌آراست به همین دلیل هم پارسال در چنین روزی خانه موزه بتهوون را افتتاح کردیم. البته تولد تأسیس مرکز بتهوون 25 آذرماه است و این مجموعه از سال 1332 تاکنون به مدت ۶۶ سال فعالیت می‌کند.

وی در ادامه از اجرای طرحی با عنوان "تبادل موسیقی" خبر داد و گفت: خانه موزه بتهوون از ابتدای مهرماه طرحی با عنوان تبادل موسیقی اجرا می‌کند به این شکل که افراد می‌توانند سی‌دی‌های آلبوم موسیقی بلااستفاده‌ای که در منزل دارند را به خانه موزه بتهوون بدهند پس از ایجاد یک حساب کاربری برای فرد، آلبوم موسیقی که به مجموعه داده درجه گذاری می‌شود و سپس فرد می‌تواند آلبوم‌های به اشتراک گذاشته می خود را با آلبوم‌هایی که دیگران به اشتراک گذاشته‌اند تعویض کند. آثار این طرح باید یک- حتماً اوریجینال باشند و دو- سی‌دی‌های رسمی و شرکتی باشند. اطلاعات تکمیلی و جزییات راجع به این طرح تا آخر شهریورماه اعلام می‌شود.

چمن‌آرا ادامه داد: مرکز موسیقی بتهوون از سال‌های گذشته نمادی با عنوان لوح زرین دارد که در دو دهه گذشته به چهار هنرمند کریم چمن‌آرا، مرتضی احمدی، عزت‌الله انتظامی و عبدالرحیم جعفری (بنیان‌گذار انتشارات امیرکبیر) اهدا شده است. امسال همزمان با سالگرد یک سالگی خانه موزه بتهوون تصمیم گرفتیم اعلام کنیم که هر سال به یک اثر و هنرمند خاطره ساز نمادی با عنوان "نوار نقره‌ای بتهوون" تعلق خواهد گرفت. انتخاب این اثر یا هنرمند بر اساس تصمیم خانه موزه بتهوون است و مهم نیست که اثر یا هنرمند متعلق به چه دوره و بازه زمانی باشند. این مراسم قرار است 25 آذرماه هر سال؛ همزمان با سالگرد تأسیس مرکز موسیقی بتهوون برگزار شود. دلیل انتخاب این تاریخ هم روز تولد لودویگ فان بتهوون، هنرمند و آهنگساز آلمانی است.

فرهاد فزونی، طراح این نوار نقره‌ای در ادامه این مراسم گفت: نوار نقره‌ای تولید اشیاء تهران است و شکل بازسازی‌شده‌ای از نوار کاست‌های قدیمی با جنس استیل است. قرار است از هر نسخه این نوار دوتا تولید شود، یکی به هنرمند و اثر انتخاب‌شده تعلق می‌گیرد و دیگری هم در خانه موزه بتهوون آرشیو می‌شود.

وی افزود: این محصول به سفارش خانه موزه بتهوون و اختصاصی برای این مجموعه در آسیا تهران طراحی و تولید شده است و در جایی به فروش نمی‌رسد.

در پایان مراسم، چمن‌آرا با اعلام اینکه خانه موزه بتهوون از هرگونه حمایت مالی و غیرمالی مجموعه استقبال می‌کند گفت: یکی از فعالیت‌های ما در طول یک سال گذشته، تولید آثار ماندگار و نفیسی چون چاووش" بود که تولید این محصول بدون حمایت و همکاری سرمایه‌گذاران و حامیان مالی ممکن نبود در همین راستا خانه موزه بتهوون از هرگونه حمایت مالی و غیرمالی در زمینه کاری خود استقبال می‌کند.

خانه موزه بتهوون، 15 شهریورماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده و در طول این یک سال فعالیت‌های فرهنگی هنری متعددی داشته است. بزرگداشت روز جهانی کودک، مراسم جشن تولد فرانتس شوبرت، رونمایی از دستخط احمد شاملو، انتشار مجموعه "چاووش از درآمد تا فرود"، رونمایی از صفحه صدای تهرون قدیم" مرتضی احمدی، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و کارگاهی و.... از جمله فعالیت‌های این مجموعه در طول یک سال گذشته بوده است.

خانه موزه بتهوون همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی از روز شنبه 16 شهریورماه تا چهارشنبه بیستم شهریورماه تعطیل است و از روز چهارشنبه فعالیت خود را مجدداً آغاز می‌کند.