سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین رونمایی از آلبوم "با یادش" در قالب یادواره استاد جواد معروفی نوازنده فقید موسیقی ایرانی روز چهارشنبه ششم شهریور در تالار رودکی تهران برگزار شد.

آیین رونمایی از آلبوم "با یادش" که در قالب یادواره استاد جواد معروفی نوازنده فقید موسیقی ایرانی با هنرمندی و تنظیم پویان آزاده نوازنده و استاد دانشگاه تولید شده است، روز چهارشنبه ششم شهریور در تالار رودکی تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: امروز شاهد رونمایی از اثری هستید که به‌شخصه شاهد بودم تولید آن چقدر پرزحمت و بسیار زمان‌بر بود. تولید آلبوم "با یادش" نزدیک پنج سال طول کشید. خیلی خوشحالم که در ساخت این کار سهم هرچند کوچکی داشتم.

بعد از صحبت‌های صفی‌پور قطعه "ژیلا" از ساخته‌های استاد معروفی که برای دخترش ساخت، توسط پویان آزاده برای حضار نواخته شد.

مهین زرینچه نوازنده و از شاگردان استاد معروفی در ادامه مراسم گفت: من در هنرستان تحصیل کردم و شاگرد استاد بودم. از شنیدن آلبوم "با یادش" بسیار لذت بردم. این اثری زیبا و فاخر است.

سومین سخنران برنامه میلاد کیایی نوازنده و مدرس سنتور بود و درباره این کار گفت: مایه بسیار خوشحالی است که آثار یک اسطوره تکرارناپذیر اجرا و با نیکی از او یاد می‌شود. من این سعادت را داشتم که به‌واسطه برادرم از کودکی شاهد ضبط موسیقی‌های استاد معروفی از نزدیک بودم. خوشحالم که امروز این آثار توسط پویان آزاده منتشر شده است. به نظر من او حق مطلب را به‌خوبی در این کار ادا کرده است.

در ادامه قطعه "با یادش" با اجرای آزاده پخش شد. در این کلیپ عبدالوهاب شهیدی و حسین خواجه امیری بعد از شنیدن این قطعه به تمجید از این هنرمند پرداختند.

بهروز مبصری پژوهشگر موسیقی در ادامه با اشاره به این که استاد معروفی اولین پیانیست ایرانی است که هم نوازندگی ایرانی و هم نوازندگی کلاسیک را با هم کار کرد، توضیح داد: او آغازکننده شیوه‌ای جدید در پیانونوازی ایرانی است که ساخت قطعات ماندگاری چون "ژیلا" و "خواب‌های طلایی" حاصل آن است. جواد معروفی پیانو را از اشرافیت خارج کرد و به آن عمومیت داد. او با این کار بسیاری از جوانان به فراگیری نوازندگی پیانو ترغیب کرد. معروفی میراث گذشته را به آینده انتقال داد و آموزشی که او در حوزه نوازندگی پیانو داشت جریان آموزشی را کاملاً تغییر داد.

وی افزود: معمولاً بازنواخت آثار بزرگان ویژگی‌هایی دارد که پویان آزاده این کار را به‌خوبی انجام داده و با شناخت فرهنگی و دروس اخلاقی که از استاد معروفی گرفته، آلبومی باکیفیت را پیش روی مخاطبان قرار داده است. او با مطالعات خود در بازنوازی آثار استاد معروفی به لحاظ جمله‌بندی و شناخت موسیقی امروز آثار این هنرمند فقید را نواخته و در حفظ و اشاعه استاد جواد معروفی گام‌های ارزشمندی را برداشته است. امیدوارم در آینده شاهد استمرار و تولید بیشتر کارهایی از این دست در عرصه موسیقی باشیم.

پویان آزاده به‌عنوان آخرین سخنران روی سن حاضر شد و گفت: آلبوم "با یادش" با بهترین کیفیت و هنرمندی رضا فرهادی صدابرداری و ضبط شد که اینجا از او خیلی تشکر می‌کنم.

پس از سخنرانی‌ها با حضور نعمت‌الله پایان مدیر تالار وحدت، مهین زرین پنجه نوازنده، بردیا صدرنوری نوازنده و آهنگساز، کتایون سپاهی، رضا خرم فرزند زنده‌یاد همایون خرم و میلاد کیایی لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی به پویان آزاده اعطاء‌ و سپس آلبوم "با یادش" رونمایی شد.

این آلبوم توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور به مدیریت سید محمد موسوی تولید شده است. در توضیح آلبوم "با یادش" که بنیاد فرهنگی هنری رودکی در انتشار آن مشارکت داشته، آمده است: آلبوم "با یادش" ادای احترام پویان آزاده به جواد معروفی نوازنده بزرگ پیانوی ایرانی است. در این آلبوم بهترین قطعات معروفی گردآوری شده‌اند.

پویان آزاده نوازنده و از پژوهشگران موسیقی بخصوص درزمینه پیانوی ایرانی است. آزاده دکترای موسیقی از کشور آلمان دارد و در جشنواره‌های مختلف شرکت و به کسب مقام‌های متعددی نائل شده است.