سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه سه‌شنبه پنجم شهریور با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان وزارت ارشاد و تعدادی از هنرمندان و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان جشنواره در سه ‌شاخه موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک معرفی شدند.

در ابتدای مراسم تیزری از روند برگزاری این دوره جشنواره پخش شد و سپس آراز وجودی یکی از شرکت‌کنندگان بخش موسیقی نواحی جشنواره روی صحنه حاضر شد و چند قطعه موسیقی آذربایجانی برای حضار اجرا کرد.

در ادامه، سید عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران و مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: بی‌تردید جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از بهترین و معتبرترین جشنواره‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود. این جشنواره عمده اعتبار خود را مدیون حضور هنرمندان بزرگی است که هرکدام در عرصه موسیقی وزنه سنگینی هستند.

پس از سخنان سجادی، تعدادی از هنرمندان شرکت‌کننده در بخش موسیقی کلاسیک شامل مبینا یوسفی، آناهیتا خانزاده، سینا کفاشی اصل، محمدرضا بهرامی، محمدجواد بهرامی و هنرمند خردسال هومن بهزادی دقایقی به نوازندگی پرداختند.

ثمره جشنواره ملی موسیقی جوان در سال‌های آتی مشخص خواهد شد

در ادامه، هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دعوت مجری روی سن حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

 او گفت: این دوره جشنواره ملی موسیقی جوان نسبت به دوره‌های دیگر بسیار متفاوت بود و شاهد حضور و هنرنمایی 220 شرکت‌کننده بودیم. این هنرمندان جوان از تمام شهرهای ایران در جشنواره حضور داشتند و بیش از صد ساز در جشنواره نواخته شد.

اسعدی افزود: همچنین شاهد حضور 110 داور بودیم، از نظر کیفی در هفت دوره اخیر جشنواره شاهد اجراهای فوق‌العاده‌ای بودیم. در سال‌های اخیر رده‌های سنی الف اجراهای درخشانی را به نمایش گذاشتند، اما در این دوره هر سه رده سنی اجراهای ویژه‌ای را شاهد بودیم که این موضوع تنها به دلیل استمرار جشنواره بوده است.

او ادامه داد: این جشنواره ترکیبی از سه ژانر موسیقی را در برمی‌گیرد و قاطعانه می‌توان گفت در هیچ کجای دنیا چنین جشنواره‌ای وجود ندارد که یک ماه از سال را از ساعات اولیه صبح تا ساعات پایانی شب را به اجرا بپردازد. بدون شک ثمره این جشنواره در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

دبیر جشنواره اضافه کرد: البته از اینجا دلخوری خودم را از مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط اعلام می‌کنم چرا که امسال هیچ حمایتی از جانب آن‌ها صورت نگرفت و با این شرایط واقعاً نمی‌دانیم جشنواره ملی موسیقی جوان سال آتی نیز برگزار خواهد شد یا خیر، به عقیده من باید مرکزی برای آموزش استعدادها ترتیب داده شود و جوانان و نوجوانان بااستعداد در این محل آموزش و استعدادیابی شوند. امیدوارم مسئولان وزارت ارشد نهایت همکاری را با ما داشته باشند تا بتوانیم کارگاه‌های آموزشی را برگزار کنیم.

او در پایان گفت: در نهایت از انجمن موسیقی و مدیرعامل بنیاد رودکی و همچنین داوران که بدون هیچ چشم‌داشتی با ما همکاری کردند، تشکر می‌کنم.

بعد از اتمام سخنرانی دبیر جشنواره، مراسم تقدیر از هومان اسعدی به خاطر هفت سال همکاری در جشنواره با حضور محمد اله‌یاری و حسین علیزاده آهنگساز، نوازنده و داور جشنواره برگزار و به او لوح تقدیر اعطاء شد.

جشنواره ملی موسیقی جوان به گردهمایی بزرگ موسیقی تبدیل شده است

در ادامه مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: خوشحالم که امسال در اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارم و این اتفاق به گردهمایی بزرگ موسیقی تبدیل شده است. همچنین خوشحالم در اختتامیه جشنواره از هومان اسعدی تقدیر به عمل آمد.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق بسیار بزرگ است. ما جشنواره‌های مختلفی برگزار کرده‌ایم، اما این جشنواره بسیار متفاوت با سایر جشنواره‌ها است چرا که تمام اقوام را در خود جای داده است. جشنواره ملی موسیقی جوان طولانی‌ترین رویداد هنری در کشور است. برگزاری یک جشنواره به مدت یک ماه کار راحتی نیست و فکر می‌کنم مشابه آن در دنیا وجود ندارد. جشنواره ملی موسیقی جوان اساتید بزرگ زیادی را به همراه خود دارد و افتخار جشنواره به حضور همین اساتید برجسته کشور است.

صالحی تأکید کرد: زمانی که به دوره‌های گذشته نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که چه اتفاقی افتاده و خیلی از مسائل را متوجه می‌شویم. جشنواره ملی موسیقی جوان گام‌به‌گام موسیقی نواحی را حفاظت می‌کند و خوشبختانه با تجربه قالب‌های مختلف در این جشنواره به ما ثابت شده است که باید این موسیقی را با تمام وجود حفظ کرد. جشنواره ملی موسیقی جوان ارتباط میان‌نسلی بین هنرمندان نوجوان و استادان برقرار کرده و به اعتقاد من یک آکادمی میان‌نسلی موسیقی درست کرده است.

صالحی همچنین گفت: این جشنواره همیشه دغدغه مدیریت پسینی را داشته است، این که بعد از جشنواره قرار است چه اتفاقی برای برگزیدگان آن بیفتد. من دغدغه‌های دبیر جشنواره را درک می‌کنم، اما به نظرم جشنواره ملی موسیقی جوان مدیریت پسینی را هم در درون خودش دیده است. این از مسئولیت همه ما و نهادهای دیگر کم نخواهد کرد و این ارتباط میان‌نسلی را محدود به جشنواره نخواهیم کرد. باید کاری کنیم که استعدادها شکوفا شوند.

پس از اتمام صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپی از بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان برای مخاطبان پخش شد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نشان داد عدد 13 نحس نیست

سپس حسین علیزاده به نمایندگی از هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روی صحنه آمد و گفت: داشتم فکر می‌کردم که همیشه می‌گفتند عدد 13 نحس است، اما سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نشان داد این عدد نحس نیست و جشنواره امسال بسیار پربار بود. نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که جشنواره ملی موسیقی جوان زمانی موفق خواهد بود که تداوم داشته باشد و این تداوم باعث پیشرفت نوازندگان جوان می‌شود.

علیزاده افزود: سیاست‌ها در وزارت ارشاد مقطعی است. در این سال‌ها اتفاقات باارزشی در حوزه موسیقی افتاده، اما تداوم نداشته است، اما پشتوانه جشنواره ملی موسیقی جوان آن‌قد محکم است که هیچ مدیری به خودش اجازه نمی‌دهد در آن تغییر ایجاد کند. در این هفت سال که هومان اسعدی دبیر جشنواره بوده است، با وجود تغییرات مدیریتی، جشنواره همچنان ثبات و تداوم داشته است.

او تأکید کرد: ما در دانشگاه و هنرستان‌ها همیشه شاهد تغییرات بودیم، اما جشنواره ملی موسیقی جوان به موضوعی تبدیل شده است که نمی‌شود آن را تغییر داد. با این حال جشنواره نیاز به یک سازمان مستقل دارد تا استعدادهای خوبی را آموزش دهد.

این آهنگساز در پایان گفت: از انجمن موسیقی و همکاران فعال این مجموعه که همیشه در پشت صحنه زحمات زیادی را متقبل شده، اما کمتر دیده شده‌اند، تشکر می‌کنم.

اجرای موسیقی ردیف دستگاهی توسط باربد مشیدی، نگار سوهانی، حسین هلالی، سامیار مطلبی، علی چراغی، آروین رئوفی و کارن احمدی بخش بعدی این مراسم بود. مراسم سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اجرای هنرمندان برگزیده موسیقی جوان و نیز معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی از دیگر حاضران در مراسم اختتامیه بودند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک از پنجم مرداد تا چهارم شهریور در تالار رودکی برگزار شد.

 اسامی برندگان بخش موسیقی نواحی را اینجا ببینید.

اسامی برندگان بخش موسیقی دستگاهی را اینجا ببینید.

اسامی برندگان بخش موسیقی کلاسیک را اینجا ببینید.