سرویس موسیقی هنرآنلاین: روز یکشنبه سوم شهریور بخش موسیقی کلاسیک سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو بخش "گیتار" و "فلوت، کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت" برگزار شد.

بخش اول به نوازندگان گیتار اختصاص داشت و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی بخش موسیقی کلاسیک در سه رده سنی الف، ب و ج در تالار وحدت مقابل هیئت داوران قرار گرفتند.

سیمون آیوازیان، مهرداد پاکباز و علیرضا تفقدی داوران بخش ساز گیتار بودند که با توجه به برگزاری نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری "گام نخست" با حضور وزرای رفاه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی، در تالار وحدت برگزار شد.

ابتدا عطا رستگار از رده سنی ج به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، زهرا اسماعیلی‌فر، زهرا قیاسی نوعی، فیروزه علویان مهر، محمود محب زاده، اشکان احمدی، محمد نوبخت و سید محمدرضا سیدی به‌نوبت مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ب رسید. سیاوش کشاورزی، علی محمدی، پوریا رجبی، نیلوفر صالحان، مهنوش نقیبی، رهام صابری، سینا محمدی و میلاد عصاری نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به گیتارنوازی پرداختند.

بخش دوم اجراهای روز بیست و چهارم جشنواره که در تالار رودکی برگزار شد، به نوازندگان گیتار رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو بخش الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند. ابتدا هستی بیرقی از رده سنی الف 1 به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، مانی شیرین، سوگند همدانیان و الهه پشت‌دار از این رده سنی به‌نوبت مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف 2 رسید. مبینا یوسفی قرائی، ثنا حاتمی، سپهر فرندی، مهدی پرکاری، یاس گل شریفیان، ترانه خسروجردی، امیرماهان معصومی و ماردین نیچی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

نقاط ضعف و قوت آنچنانی ندیدم

سیمون آیوازیان نوازنده و استاد گیتار کلاسیک و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز گیتار در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته بهتر و اجراها رضایت‌بخش بود، خصوصاً در گروه‌های الف 1 و الف 2 اجراهای بسیار خوبی را دیدیم هرچند نوازندگان رده سنی الف 2 مقداری ضعیف‌تر از رده سنی الف 1 بودند. خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته نوازندگان زیادی در رده سنی ج شرکت کردند و از این بابت بسیار خوشحال هستم، به دلیل این که نوازندگان رده سنی ج به دلیل اینکه سنشان بالاتر می‌رود، دچار غرور می‌شوند و از این موضوع که با نوازندگان سنین پایین‌تر مقایسه شود، هراس دارند.

وی ادامه داد: بنده در نوازندگان نقاط ضعف و قوت آنچنانی ندیدم، اما نوازندگانی هم که مقداری ضعف داشتند، مقصر این موضوع را معلمان آن‌ها می‌دانم، به دلیل این که نوازندگان تا قبل از این که به آمادگی صددرصدی برسند، به جشنواره موسیقی جوان فرستاده می‌شوند. معلمان اگر می‌بینند یک نوازنده از لحاظ کیفیت به آمادگی لازم نرسیده است، نباید اجازه شرکت در این جشنواره را به او دهد. نقاط قوت نوازندگان هم در عشق و علاقه آن‌ها در نواختن ساز است و عده‌ای از نوازندگان با عشق و احساس بسیار خوبی اجرا کردند.

آیوازیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و سال‌به‌سال شاهد پیشرفت آن و همچنین بالاتر رفتن کیفیت اجراها هستیم. لازم است برگزاری چنین جشنواره‌هایی تداوم داشته باشد، به دلیل این که اگر به موسیقی کلاسیک در کشورمان توجهی نکنیم، بسیار کمرنگ می‌شود.

اجراهای خیلی خوبی را شاهد بودیم

علیرضا تفقدی نوازنده گیتار کلاسیک نیز دراین‌باره گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر بود و اجراهای خیلی خوبی را شاهد بودیم. بنده از نوازندگان رده سنی الف رضایت بیشتری داشتم، هرچند تعداد نوازندگان رده سنی ج نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و امیدوارم سال‌های آینده نیز تعداد نوازندگان این رده سنی افزایش یابد.

تفقدی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم در کشور است. امیدوارم دیگر شهرهای کشور هم از این جشنواره الهام بگیرند و هر کدام جشنواره‌ای کوچک در شهر خودشان برگزار کنند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور 776 نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک در تالار رودکی در حال برگزاری است. بخش موسیقی نواحی از پنجم تا 17 مرداد و بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد تا اول شهریور برگزار شد. بخش موسیقی کلاسیک از دوم تا چهارم شهریور برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.