سرویس موسیقی هنرآنلاین: بخش کلاسیک سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز شنبه با اجرای هنرجویان سازهای ویولن و ویولا آغاز شد. 

در این روز نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی در سه رده سنی الف، ب و ج با هم رقابت کردند. ستاره بهشتی، سیاوش ظهیرالدینی، ایمان فخر، مرجان قنبری مهر، پیام گرایلی و ابراهیم لطفی داوران این بخش بودند. در ادامه نظر تعدادی از داوران را درباره اجراهای این بخش می‌خوانید.

شرکت‌کنندگان باید بیشتر تلاش کنند

مرجان قنبری مهر نوازنده ویولن و داور بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولن و ویولا با ارزیابی اجراها گفت: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته شرکت‌کننده‌های بیشتری در این بخش حضور دارند و کیفیت کار آن‌ها هم بهتر شده است.

او اضافه کرد: در مورد نقاط ضعف اجراها هم باید بگویم که ما در این مرحله از جشنواره متوجه شدیم نواختن قطعات انتخاب‌شده همچنان برای شرکت‌کننده‌ها سخت است و آن‌ها هنوز به‌جایی نرسیدند که بتوانند با تسلط کامل این قطعات را اجرا کنند. البته مطمئن هستم با تلاش بیشتر حتماً می‌توانند از پس این کار بربیایند.

اجراها خوب و امیدوارکننده بود

سیاوش ظهیرالدینی نوازنده ویولن و ویولا و دیگر داور بخش موسیقی کلاسیک دراین‌باره گفت: خوشبختانه امسال اجراها خوب و امیدوارکننده بود و شاهد حضور نوازندگانی با سطح بهتر بودیم و این در حالی است که این بخش رپرتوار سختی دارد. به‌عنوان‌مثال رپرتواری که سال گذشته برای رده الف انتخاب شده بود امسال در اختیار رده سنی ب قرار گرفت و این نشان‌دهنده سختی کار و برنامه‌ریزی درست یک جشنواره مدون است. در کل جشنواره ملی موسیقی جوان با وجود اساتید خوب توانسته است به سطح بالایی در موسیقی کشورمان دست پیدا کند.

ساز ویولا در سیستم آموزشی ما خیلی خوب جا افتاده است

پیام گرایلی نوازنده ویولن و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در مورد اجراها گفت: اجراها کیفیت بسیار خوبی داشتند. رپرتواری که در سال‌های گذشته برای رده‌های سنی بالاتر در نظر گرفته می‌شد، در حال حاضر برای سنین پایین‌تر نیز استفاده می‌شود. این موضوع از پیشرفت سیستم‌های آموزشی خبر می‌دهد. تمرکز روی سنین پایین‌تر روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این موضوع خصوصاً در مورد رده سنی الف نشانه مثبتی است.

او تأکید کرد: رده سنی ج به دلیل اینکه سن بالاتری دارند و بیشتر کار کرده‌اند، عموماً روی صحنه با کیفیت بالاتر ظاهر می‌شوند، اما برای من رده سنی الف اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل از اجراهای رده سنی الف بیشتر رضایت داشتم.

وی ادامه داد: نکته منفی این است که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان از بدنشان درست استفاده نمی‌کنند و این موضوع مورد بسیار مهمی است. امیدوارم معلمان توجه بیشتری به مبانی موسیقی، آکوستیک ساز و همچنین نحوه استفاده بچه‌ها از بدنشان داشته باشند. درمجموع، ساز ویولا در سیستم آموزشی ما خیلی خوب جا افتاده است و پیشرفت قابل توجهی داشته است، به این دلیل که در این سال‌ها معلمانی باسواد و زحمتکش به سیستم آموزشی اضافه شده‌اند.

گرایلی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: به‌عنوان کسی که خودم در آن سهیم هستم، جشنواره فوق‌العاده‌ای است و خوشحالم چنین رویدادی در کشور برگزار می‌شود. امیدوارم برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد. تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است. امیدوارم این روال به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند و کیفیت اجراها توسط معلمین و اساتید بهتر شود.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور 776 نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک در تالار رودکی در حال برگزاری است. بخش موسیقی نواحی از پنجم تا 17 مرداد و بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد تا اول شهریور برگزار شد. بخش موسیقی کلاسیک از دوم تا چهارم شهریور برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.