سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای روز نهم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تار، عصر روز چهارشنبه 30 مرداد با حضور حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و بهروز همتی اعضای هیئت داوران و هومان اسعدی دبیر جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

تکنیک باید در خدمت زیبایی و درست اجرا کردن باشد

در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سه‌تار و ردیف‌دان و عضو هیئت داوران گفت: در مورد اجراهای امروز باید بگویم که در کل اجراهای خوبی دیدیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم؛ اما لازم است که چند نکته را یادآوری کنم. نکته اول که تمام اعضای هیئت داوران بر آن تأکید داشتند این است که اکثر نوازندگان در طریقه گذاشتن دست راست و چپ بر روی ساز و گرفتن مضراب مشکل داشتند و اکثر نوازندگان از ساعد خودشان برای این کار استفاده می‌کردند. این نوازندگان باید نزد اساتیدی بروند که خودشان این موضوع را رعایت می‌کنند. متأسفانه امروزه شاهد هستیم که بسیاری از نوازندگان تدریس می‌کنند اما قاعدتاً نباید تدریس کنند و به همین دلیل نوازندگان جوان نمی‌دانند که نزد کدام اساتید برای آموزش ساز بروند.

وی افزود: نکته دوم این است که عده‌ای از نوازندگان در سنین پایینی قرار دارند و بسیار خوب ساز می‌نوازند اما والدین از آن‌ها مراقبت نمی‌کنند و یا خودشان آن‌ها را به طرفی که نباید، می‌کشانند. تکنیک بر روی ساز بسیار مهم است اما تکنیک باید در خدمت زیبایی و درست اجرا کردن باشد.

داریوش پیرنیاکان در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر نیز صحت رپرتوار است؛ امروز رپرتوارهایی که اجرا شد، مشخص بود که خیلی سرسری گرفته شده است. البته رده‌های سنی الف 1 و الف 2 و بعد از آن در رده سنی ب بسیار بهتر از رده سنی ج بودند و متأسفانه گروه سنی ج همه از خودشان ساز می‌نواختند و اجرای آن‌ها هیچ ارتباطی با رپرتوار نداشت. در رده‌های سنی الف و ب نیز باید رپرتوارها صحیح و درست اجرا شود. بنده انتقادی به نوازندگان رده سنی ج دارم و واقعاً نمی‌دانم نوازندگان این رده سنی به چه دلیل در این جشنواره شرکت کردند! شما باید آن‌قدر آمادگی داشته باشید که در حد و اندازه‌های جشنواره موسیقی جوان باشید.

نوازندگان رده سنی ج اعتبار جشنواره موسیقی جوان را پایین آوردند

سپس بهروز همتی نوازنده تار و سه‌تار و دیگر عضو هیئت داوران نیز در مورد اجراهای این روز گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم و جو بسیار خوب و پرنشاطی بود اما اجراها هرچه به رده‌های سنی بالاتر رفت، کمی کم‌لطفی دوستان بیشتر شد. انتظار می‌رفت با توجه به اینکه رپرتواری که برای گروه‌های سنی ب و ج انتخاب شده بود، نوازندگان با جدیت بیشتری اجرا کنند. باعث خوشحالی است که نوازندگان جوانی چون شما در این جشنواره شرکت کردید اما ارزش و اعتبار جشنواره و حتی بالاتر از آن، ارزش و اعتبار اساتیدی همچون علی‌اکبر شهنازی را مقداری پایین آورده بودند. اگر بخواهیم نگاهی به موسیقی ایران بیندازیم، علی‌اکبر شهنازی به لحاظ نوازندگی، ساخت قطعات و همچنین تأثیری که در ماندگاری موسیقی ایران گذاشته‌اند، قله‌ای در موسیقی ایران هستند. فکر می‌کنم اگر این بی‌دقتی‌ها انجام شود، در حق ایشان کم‌لطفی است.

وی در پایان افزود: نوازندگانی که در رده سنی الف شرکت کردند بسیار نوازندگان بااستعدادی هستند و بسیار لذت بردیم از اینکه با وجود سن پایینی که دارند اما ردیف‌های موسیقی را به‌درستی می‌نوازند اما نکته‌ای که فکر می‌کنم باید بسیار مورد توجه قرار گیرد آن است که یادآوری یکسری مسائل به اساتید و همچنین والدین آن‌ها است. موسیقی جنبه‌های مختلفی دارد و یکی از جنبه‌های آن نمایش و تکنیک است. تکنیک 16 مؤلفه دارد اما تنها یک مؤلفه آن سرعت است و امیدوارم هنرآموزان نیز به این موضوع توجه کنند و مابقی مؤلفه‌ها را نیز به نوازندگان آموزش دهند.

جشنواره موسیقی جوان یک نیاز در جامعه ما است

در اواخر این نشست حسین علیزاده ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار و عضو دیگر هیئت داوران در مورد اجراهای روز نهم بخش موسیقی دستگاهی جشنواره گفت: یکی از مسائلی که در جشنواره امسال توجه همه را به خودش جلب کرده است، تعداد بیشتر شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های گذشته و همچنین سطح کیفی جشنواره بالاتر رفته است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مسائل مختلفی از جمله تبلیغات و عوام فریبی در هنر به‌خصوص موسیقی بسیار رخنه کرده است. جشنواره موسیقی جوان یک نیاز در جامعه ما است که به جنبه‌های دیگر هنر نیز توجه شود. قطعاً در هر هنری مهارت می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند و مهارت تنها در یک چیز خلاصه نمی‌شود اما از آن جایی که در کشور ما خیلی هنر پشتیبانی نمی‌شود، از والدین نوازندگان بسیار سپاسگزاری می‌کنم که می‌دانم با چه مشقتی بچه‌های خودشان را به سمت موسیقی سوق دادند.

وی در پایان بیان کرد: در مورد اجراها نیز باید بگویم که بنده از اجراهای رده‌های سنی الف و ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوب و بااستعدادی در این رده‌های سنی حضور داشتند؛ اما متأسفانه نوازندگان رده سنی ج یک مقدار توجیه نبودند و اگر توجیه بودند، قطعاً می‌توانستند اجراهای بهتری داشته باشند. قطعاً از نوازندگان رده سنی ج انتظار بیشتری داریم و منتظر می‌مانیم در جشنواره‌های آینده بیشتر تلاش کنند تا اجراهای بهتری را از آن‌ها ببینیم.

در پایان این نشست نیز مسئولین جشنواره یک سورپرایز برای حسین علیزاده داشتند و کیک تولدی را به مناسبت سالروز تولد ایشان که اول شهریورماه است، روی صحنه آوردند و پس از گرفتن عکس یادگاری نوازندگان با اعضای هیئت داوران، این کیک توسط حسین علیزاده بریده شد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. بخش موسیقی نواحی از 5 مرداد آغاز شد و پس از 11 روز در 17 مرداد به کار خود پایان داد. با اتمام بخش موسیقی نواحی، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد در تالار رودکی آغاز شد که تا جمعه اول شهریور ادامه دارد. در ادامه بخش موسیقی کلاسیک از 2 تا 4 شهریور برگزار خواهد شد.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.