امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت رادیو ایران در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: موسیقی رمضان نشان دهنده عظمت و بزرگی خدای متعال است، همچنین به کمک این موسیقی می توانیم رمضان را زیباتر سازیم.

این خواننده در ادامه افزود: موسیقی رمضان یک موسیقی مذهبی است و در ایران قدیم این موسیقی به وسیله افرادی که صدایی خوش داشتند به هنگام اذان، یعنی قبل از سحر و بعد از افطار خوانده می شد، همچنین افرادی به عنوان نوازنده این افراد را هنگام آواز همیاری می‌کردند.

امین الله رشیدی خاطرنشان کرد: به مرور موسیقی رمضان میان مردم فراگیرتر شد و این موسیقی به صورت یک نماد در ماه رمضان درآمد، همچنین تعداد قطعاتی که در این ماه خوانده می شد بسیار کم بود اما همان قطعات کم مردم را برای عبادت و مناجات با خدا از خواب بیدار می کرد.

وی با تاکید بر اینکه این ماه، ماه میهمانی خدا است، گفت: در موسیقی رمضان بزرگی و مهربانی پروردگار به خوبی به تصویر کشیده می‌شد، همچنین موسیقی قبل از شروع ماه رمضان بشارت دهنده شروع این ماه عزیز بود و به کمک موسیقی، مردم به پیشواز رمضان می رفتند.

امین الله رشیدی با اشاره بر اینکه موسیقی روزهای اول ماه رمضان دارای محتوایی شاد است، گفت: در گذشته مردم در روزهای اول ماه رمضان از موسیقی های شاد و ریتمیک استفاده می کردند اما با شروع شب های قدر این موسیقی حزن انگیز می شد و محتوای آن درباره مصیبت‌های اهل بیت و امام علی(ع) بود.

این آهنگساز در پایان گفت:برای موسیقی رمضان از سازهایی مانند نی و عود استفاده می شده است اما برای شب های قدر فقط از ساز نی استفاده می شد و این ساز بیانگر غم و اندوه بود.