سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز یکشنبه به اجرای هنرمندان مازندرانی در بخش‌های دوتار، قرنه، آواز، سرنا، کمانچه، لَلِوا (نی چوپان) و دسرکوتن (نقاره مازندران) اختصاص داشت و هنرجویان در تالار رودکی مقابل هیئت داوران متشکل از فضل‌الله دهقان، ابوالحسن خوشرو، ارسلان طیبی و مسلم فهیمی به اجرای قطعات خود پرداختند.

در ادامه نظر سه نفر از داوران را درباره اجراهای این روز می‌خوانید.

به پیشرفت موسیقی مازندران امیدوار هستم

فضل‌الله دهقان آهنگساز و نوازنده کمانچه و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال به نسبت سال‌های گذشته بسیار بهتر بود. تمام نوازندگانی که در این دوره حضور داشتند، در دوره گذشته نیز شرکت کرده بودند و طبیعتاً یک سال تمرین کردند و این تمرین‌ها باعث شد که کیفیت اجراهایشان خیلی بهتر شود. بنده بسیار امیدوار شدم که روزبه‌روز این نوازندگان جوان پیشرفت می‌کنند و به طبع موسیقی مازندران نیز پیشرفت می‌کند.

او ادامه داد: اجراهای امروز آن‌قدر خوب بود که من در هیچ‌کدام از اجراها نقطه‌ضعفی را مشاهده نکردم، ضمن اینکه اجراها بسیار فشرده و خوب بود که کار را برای اعضای هیئت داوران بسیار سخت کرده است. بسیاری از نوازندگانی که متأسفانه مقامی کسب نمی‌کنند، لایق این بودند که جزو برترین‌ها قرار گیرند.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق فرخنده و خوب است، به شرطی که این جشنواره ادامه داشته باشد و دچار مسائل حاشیه‌ای مختلف نشود. اگر این جشنواره ادامه داشته باشد به‌طورقطع می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.

نوازندگان امسال نسبت به سال گذشته کیفیت بالاتری داشتند

مسلم فهیمی آهنگساز و نوازنده دوتار و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران در مورد کیفیت اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراهای امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب بود و به تمام مسئولین و دست‌اندرکاران جشنواره تبریک و خسته نباشید می‌گویم. نوازندگان نسبت به سال قبل انرژی زیادی داشتند. تمام اجراها را دوست داشتم، اما به‌شخصه از نوازندگان ساز نقاره بسیار راضی بودم.

او ادامه داد: دو انتقادی که من از جشنواره موسیقی جوان دارم این است که در وهله اول شرایط سنی شرکت‌کنندگان را اصلاح و شرایطی فراهم کنند که نوازندگان زیر 15 سال نیز در این جشنواره حضور داشته باشند. در وهله دوم شرایطی فراهم شود که وقتی به‌عنوان مثال ساز سرنا نواخته می‌شود، ساز نقاره نیز این ساز را همراهی کند که نوازندگان بتوانند قطعاتشان را به‌خوبی اجرا کنند یا بالعکس در زمان اجرای ساز نقاره نیز ساز سرنا آن را همراهی کند.

وی افزود: نقطه‌ضعفی که من در اجراهای امروز دیدم این بود که قطعاتی که اجرا می‌شد، بسیار شبیه به هم بود. همچنین یکسری از سازها کوک نبودند.

فهیمی همچنین گفت: جشنواره موسیقی جوان در دوره‌های گذشته ثابت کرد که می‌تواند به رشد موسیقی کشور کمک کند. نوازندگانی که امسال اجرا کردند نسبت به سال گذشته کیفیت بالاتری داشتند و این موضوع نشان می‌دهد جشنواره کار خودش را به‌خوبی انجام داده است.

مسئولین جشنواره شرایط سنی شرکت‌کننده‌ها را اصلاح کنند

ارسلان طیبی خواننده و نوازنده لَلِوا و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی مازندران در مورد اجراهای روز هشتم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و رقابت‌ها نزدیک به هم بود. به همین دلیل کار برای اعضای هیئت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده بسیار سخت شده است. من سعی کردم نفراتی را به‌عنوان برگزیده انتخاب کنیم که کمترین میزان اشتباهات را در بین تمامی شرکت‌کنندگان داشتند.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ است و تأثیر این جشنواره بر روی جوانان بسیار زیاد است. بنده در دوره نهم جشنواره که برای نخستین بار به‌عنوان داور شرکت کردم، تنها پنج نفر از استان مازندران شرکت کردند، اما در این دوره بیش از 60 نفر به مرحله نهایی راه یافتند. تداوم جشنواره باعث می‌شود جوانان تشویق شوند و به دنبال موسیقی نواحی منطقه خودشان بروند. حدود 20 سال پیش نوازنده لَلِوا و دوتار به‌اندازه انگشتان دو دست نیز نداشتیم، اما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که تعداد زیادی از نوازندگان این سازها را انتخاب کرده‌اند و آن‌ها را می‌نوازند.

وی افزود: تنها پیشنهادی که به برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان دارم این است که شرایط سنی شرکت‌کننده‌ها اصلاح شود.

طیبی همچنین گفت: تنها نقطه‌ضعفی که بنده در اجراهای امروز دیدم این بود که موقع اجرا عده‌ای از نوازندگان دچار استرس شدند و همین استرس باعث شد که نتوانند به‌خوبی اجرای خودشان را انجام دهند. عده دیگری از نوازندگان نیز به دلیل خستگی ناشی از مسافت طولانی نتوانستند اجراهای بسیار خوبی را پشت سر بگذارند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.