سرویس موسیقی هنرآنلاین: ششمین روز سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در تاریخ دهم مردادماه به هنرنمایی نوازندگان جوان در دو بخش تنبور و آواز کرمانشاه اختصاص داشت و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی، مقابل هیئت داوران متشکل از محمد ذوالنوری، علیرضا فیض بشی‌پور و علی‌اکبر مرادی قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

در ابتدا گروه سنی الف به دو بخش تقسیم شده و در بخش اول، رها افضلی اولین شرکت‌کننده رده سنی الف 1 برای بخش تنبور بود. بعد از او سارینا مرادی، کیان ناصری، مهدی بابایی، رومینا نوروزی، ایلیا محمدی، امیر سام رضوی، دریا کاکائی، دنیا کاکائی و سارا کاکائی از این رده سنی به نواختن تنبور پرداختند.

سپس حافظ کریمی، وریا کریمی، سید سیروان رستمیان، بنیامین گراوند، اهورا افراز، سیده غزل شفیعی و سید فرهاد فرهادی از رده سنی الف 2 به روی صحنه حاضر شدند و به هنرنمایی پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای رده سنی ب رسید و مهدی مریدی نخستین شرکت‌کننده رده سنی ب بود. پس از او، مهدی مرادی، همایون کاکی، جهاندار ملکی، مهرشاد دوامی، سید امیر حسینی و امیر مرادی از این رده سنی به‌نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش دوم اجراهای روز ششم جشنواره، به تنبورنوازان رده سنی ج اختصاص داشت. ابتدا سهیل رستمی به‌عنوان اولین شرکت‌کننده رده سنی ج به روی صحنه حاضر شد و پس از او، مصطفی عزیزی، سید نوید کمری باغزینبی، علی مومیوند، نیما محمدی، پیمان مولایی و حسنا فتحی از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و مقابل هیئت داوران به رقابت با یکدیگر پرداختند.

سئانس سوم و پایانی اجراهای روز ششم، به بخش آواز و تنبور اختصاص داشت. ابتدا حامد طاهری میرحصاری از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، پژمان طاهری نیا، بردیا اکابری، کسری کاکائی و کامیاب چراغی افضل از این رده سنی و همچنین پدرام طاهری نسب، برزو امیریان، سپهر ذوالنوری، سجاد رضایی، ایوب رضایی و جهاندار ملکی از رده سنی ب و فرزین زهری صحنه، سجاد علائی فر، افشین براک، جهانگیر مرادی وند و سعید کرمی راد از رده سنی ج به‌نوبت به روی صحنه حاضر شدند و مقابل هیئت داوران قطعات خود را اجرا کردند.

آینده‌ خوبی در انتظار ساز تنبور است، اگر...

محمد ذوالنوری نوازنده تار، سه‌تار و تنبور و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره گفت: اجراهای گروه الف بسیار خوب بود. نوازندگان بسیار خوب و مستعدی در این بخش شرکت کردند، اما گروه‌های سنی ب و ج کمی افت داشتند. در کل از اجراهای امروز راضی هستم و احساس می‌کنم اگر این نوازندگان جوان بیشتر راهنمایی شوند و زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند، آینده‌ خوبی در انتظار ساز تنبور خواهند بود.

ذوالنوری ادامه داد: هر چقدر بیشتر به هنر و موسیقی بها داده شود، بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت. جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است، اما فکر می‌کنم بهتر بود در بخش موسیقی نواحی جشنواره، هر اجرا در منطقه خودشان برگزار می‌شد. برای نوازندگان، مسافتی که طی می‌کنند تا به تهران برسند، بسیار سخت است. اگر این موضوع در سال‌های آینده در دستور کار مسئولین جشنواره قرار گیرد، بسیار خوب می‌شود.

بهتر است گرایش به ساز تنبور، کمّی نباشد

علی‌اکبر مرادی نوازنده تنبور و خنیاگر و آواز‌خوان منطقه گوران کرمانشاه و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره موسیقی جوان گفت: امسال اجراهای رده سنی الف بسیار عالی بود، اما رده‌های ب و ج نیز خیلی خوب نبودند. در قسمت آواز هر سه رده سنی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند. نقاط ضعف نوازندگان این است که هرچه به جلوتر می‌روند از شور و حال اصل موسیقی مقامی فاصله می‌گیرند.

مرادی با اشاره به این که آموزش بسیار مهم است و نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند، توضیح داد: اکثر نوازندگانی که روز پنجشنبه شاهد اجرای آن‌ها بودیم، نزد اساتید بزرگ آموزش ندیده بودند.

او افزود: جشنواره موسیقی جوان در کل جشنواره خوبی است و با توجه به شرایط کنونی کشور و اوضاع بد اقتصادی و حمایت نشدن از نوازندگان جوان، برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد. همین که این نوازندگان برای یک فرهنگ قدیمی عشق می‌ورزند، این خودش جای خوشحالی دارد.

مرادی در پایان گفت: استفاده از ساز تنبور نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است، اما اگر این گرایش کمّی نباشد، بهتر است. ضمن این که در شهرهایی که علمدار یک موسیقی خاصی هستند باید از نوازندگان جوان حمایت شود تا از این فرصت‌ها استفاده کنند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.