سرویس موسیقی هنرآنلاین: سه‌شنبه در روز چهارم جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت‌کنندگان در بخش‌های آواز، کمانچه، تنبک، سرنا و دهل به صحنه رفتند تا در مقابل هیئت داوران به رقابت بپردازند.

رضا پرویززاده، علی‌اکبر شکارچی و فرج علیپور داوران این بخش بودند که به اجرای موسیقی لرستان اختصاص داشت. در ادامه نظر داوران را درباره اجراها می‌خوانید.

اجراهای جشنواره سال به سال بهتر می‌شود

رضا پرویززاده نوازنده کمانچه و آهنگساز و عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در ابتدا در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و حتی می‌توانم بگویم هم به لحاظ تعداد اجراها و هم به جهت کیفیت، اجراها نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود. تنها نقطه‌ضعفی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که بچه‌ها هرچه به سمت گروه سنی بالاتر می‌روند، پیشرفت لازم را ندارند و حتماً باید با اساتید بزرگ مشورت‌هایی را انجام دهند.

پرویززاده ادامه داد: در گروه‌های مختلف نوازندگان خاصی داشتیم که خوب بودند، اما نوازندگان سازهای کمانچه و دهل بسیار بهتر از بقیه نوازندگان بودند. ضمن اینکه اجراهای امروز به‌مراتب بهتر از اجراهایی بود که در مرحله مقدماتی ارسال کردند. معمولاً نوازنده‌ها بر روی صحنه جدی‌تر کار می‌کنند و تمرکز بیشتری دارند.

او گفت: بنده سه سال است که به‌عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان حضور دارم و تأثیرات مثبت این جشنواره را مشاهده کرده‌ام. این انگیزه را در نوازنده‌ها می‌بینم که تلاش زیادی می‌کنند تا در سال‌های آینده نیز در این جشنواره شرکت کنند و برای نوازنده‌ها یک انگیزه کوتاه‌مدتی در مناطق موسیقی اقوام و همین‌طور موسیقی دستگاهی شده است. همچنین این جشنواره تیم کارشناسی بسیار قوی دارد و قطعاً برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام می‌دهند و هر سال بهتر خواهد شد.

اساتید موسیقی لرستان از نوازندگان جوان این استان حمایت کنند

فرج علیپور نوازنده کمانچه، بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان و خواننده و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: امروز اجراهای بسیار خوبی را برعکس سال‌های گذشته شاهد بودیم و امسال هنرمندان بسیاری شرکت کرده بودند و با توجه به این که این جشنواره در دوره‌های گذشته نیز برگزار شده بود، هنرمندان زیادی از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع پیدا کردند و همین موضوع باعث شد تعداد شرکت‌کنندگان بسیار بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

او ادامه داد: به دلیل اینکه در شهرستان‌ها از نوازندگان جوان حمایت نمی‌کنند، مسلماً نقاط ضعفی هم در کار این نوازندگان وجود خواهد داشت و اگر حمایت‌ها صورت گیرد این نوازندگان بهتر خواهند شد. اگر ضعفی در اجرای نوازندگان وجود دارد به این دلیل است که تمرینات کمی را انجام می‌دهند و بعضی از سازها نیز مانند سرنا به دلیل صدای بالای آن، نیازمند یک فضای بزرگی است که باعث آزار و اذیت مردم نشود. در کل باید امکاناتی در اختیار نوازندگان باشد تا بتوانند تمرین زیادی انجام دهند تا روز به روز بهتر شوند.

علیپور گفت: مسلماً در سال‌های اخیر ساز کمانچه و همین‌طور سرنا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و نمونه این پیشرفت را در تعداد زیاد شرکت‌کننده‌ها در این بخش‌ها می‌بینیم. در این دوره نوازندگان بسیار زیادی از سازهای کمانچه و سرنا آثار خودشان را برای ما ارسال کردند و ما تنها توانستیم تعداد کمی از آن‌ها را انتخاب کنیم. ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان نیز از برگزاری چنین جشنواره‌ای باخبر نبودند.

او در پایان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی جوان می‌تواند در آینده به رشد موسیقی کشور کمک کند. امروز شاهد بودیم که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشت. طبیعتاً هرچه تعداد شرکت‌کنندگان زیاد شود، مشخص می‌شود برگزاری جشنواره چقدر توانسته به رشد موسیقی کشور کمک کند و افراد زیادی را با موسیقی مناطق خودشان آشنا کند. به‌طور حتم هنرمندان جوان لرستانی اصالت منطقه خودشان را حفظ کرده و خواهند کرد به دلیل اینکه ما تعصب خاصی بر روی موسیقی داریم. مطمئن باشید که سال‌های آینده نیز تعداد شرکت‌کنندگان از این دوره بیشتر خواهد شد.

جشنواره موسیقی جوان باعث بازسازی و احیا موسیقی ما شده است

علی‌اکبر شکارچی مدرس و نوازنده کمانچه پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز از اعضای هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: خیلی خوشحال هستم که در درجه اول تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر بود و در درجه دوم سازهایی مانند سرنا که تقریباً به دست فراموشی سپرده شده بود، به‌صورت چشمگیری در این جشنواره نواخته شد و نوازنده‌های زیادی این ساز را نواختند. همچنین کمانچه نوازی که در لرستان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، جزو سازهای اصلی در این جشنواره بود.

او ادامه داد: شرکت‌کننده‌ها در رده سنی الف همانند سال گذشته فوق‌العاده ظاهر شدند، اما تنها جای تأسف است که چگونه است در رده سنی ج شرکت‌کننده‌های کمتری حضور داشتند و فکر می‌کنم جشنواره باید شرایطی را مهیا کند که شرکت‌کننده‌ها در رده سنی ج حضور بیشتری داشته باشند.

شکارچی افزود: این جشنواره به سمتی می‌رود که به گمان من هم موسیقی هر منطقه به وضعیتی پیش برود که قدر موسیقی خودشان را بدانند و هم به لحاظ تکنیک و اجرای صحنه‌ای به سمتی می‌رود که موسیقی ما بازسازی و احیا شود و مورد توجه قرار گیرد و روز به روز موسیقی به سمت بالندگی رود.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.