سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه پُلاریس (ستاره قطبی) از معدود گروه‌های ویژه بانوان است که 10 سال تمام دوام آورده و با تمام سختی‌ها کنار آمده است. بهار ایلچی نوازنده پیانو و هارپ، سرپرست و نوازنده این گروه است.

او متولد 1361 در تهران است. موسیقی را از 9 سالگی موسیقی با نوازندگی پیانو آغاز کرد. ایلچی تحصیلات آکادمیک خود در این رشته را از سال 1371 در هنرستان موسیقی به‌عنوان نوازنده پیانو در رشته موسیقی کلاسیک نزد اساتیدی همچون سروش دهبستی و دلبر حکیم آوا آغاز کرد. ورود ایلچی به دانشگاه عالی موسیقی در سال 1378 او را به ساز هارپ علاقه‌مند کرد. او تاکنون موفقیت‌های بسیاری را از آن خود کرده است که از آن میان می‌توان به کسب مقام اول در جشنواره فجر در بخش آواز گروهی، کسب مقام اول در جشنواره فجر در بخش موسیقی پاپ بانوان با گروه فرمات اشاره کرد.

با ایلچی در آستانه کنسرت جدید پلاریس که چهارشنبه نهم مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

پلاریس چرا و چگونه "ستاره قطبی" شد؟

پلاریس یعنی ستاره قطبی و این ستاره تنها ستاره‌ای است که همیشه نورانی و پابرجاست و قطب‌نماها را از روی آن می‌سازند. اسم گروه را بر اساس این معنا انتخاب کردیم. چون قرارمان بر جاودانگی و ماندگاری است. ما آمده‌ایم که بمانیم!

اعضای گروه هم بر همین ماندگاری مصر هستند؟

اعضای گروه غالباً از هم دانشجویی‌های من بوده‌اند. من فارغ‌التحصیل هنرستان و همین‌طور دانشگاه عالی موسیقی هستم. عموماً افراد گروه پلاریس افراد تحصیل‌کرده این عرصه هستند. با خیلی از آن‌ها از کودکی و نوجوانی ساز زده‌ام. این آشنایی‌ها موجب شد تصمیم بگیریم این گروه را تأسیس کنیم.

اغلب کسانی که تحصیلات آکادمیک دارند، در سبک کلاسیک هستند، اما گروه پلاریس در سبک پاپ فعالیت می‌کند. چرا؟

درست است. ما همگی در زمینه کلاسیک تحصیل کرده‌ایم. اما از آنجایی که هدفمان بانوان ایران بود، و می‌خواستیم ارتباط مستقیم با آن‌ها داشته باشیم، تصمیم به این گرفتیم که برای این قشر کار کنیم و این قشر را هدف قرار دهیم.

پلاریس ثابت کرد بانوان موزیسین با وجود تمام مشکلات می‌توانند فعالیت کنند، بی‌ آن که برای کارشان تبلیغ کنند درست است؟

بله، متأسفانه اوایل کار برایمان خیلی سخت بود، چون موسیقی بانوان هنوز جا نیفتاده بود. محدودیت بسیار بود و نمی‌شد برای برگزاری کنسرت‌ها اطلاع‌رسانی گسترده کرد. زنانی قرار بود به کنسرت بیایند که هیچ شناختی از گروه و قطعاتی نداشتند که قرار است اجرا کنند. معتقدم خدا به ما خیلی کمک کرد که توانستیم در این شرایط سخت و بغرنج سرپا بمانیم. از همان اجرای اول فهمیدیم قابلیت‌های بسیاری برای حضور در این عرصه داریم. متوجه شدیم که می‌توانیم به بهترین جایگاه برسیم و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

علت همکاری با خواننده‌های مختلف با زبان‌های مختلف چیست؟

کلاً گروه پلاریس بر اساس چند خواننده محوریت دارد. ما چندین خواننده با گویش‌های مختلف داریم از زبان فارسی گرفته تا عربی، فرانسوی، انگلیسی و... سعی می‌کنیم به تمام زبان‌های زنده دنیا اجرای برنامه کنیم، چون هدفمان ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست.

در انتخاب کارهای نوستالژیک چطور؟ با چه هدفی این کار صورت گرفته است؟

چون مردم با خاطره‌ها زندگی می‌کنند. کار ما ارتباط با مخاطب است. کارهایی را انتخاب می‌کنیم که مردم با آن‌ها خاطره دارند. از آنجایی که امکان انتشار آلبوم برای ما وجود ندارد، کارهایی را در کنسرت‌ها اجرا می‌کنیم که مردم بتوانند با آن‌ها همخوانی کنند. به همین دلیل ما در قطعات خارجی قطعاتی را انتخاب کردیم که می‌دانستیم مردم با آن‌ها خاطره دارند و ارتباط برقرار می‌کنند، اما در قطعات فارسی اکثر قطعاتمان برای خود گروه است. علاوه بر این ما به موسیقی بدون مرز اعتقاد داریم، موسیقی که باعث یکپارچگی شود و پنج قاره را به هم متصل کند.

این قطعات مختص گروه را چه کسی برایتان بازسازی و تنظیم می‌کند؟

آقای پوریاپیرزاده تنظیم‌کننده مختص گروه پلاریس و از اعضای ثابت ما هستند. ایشان خیلی از قطعات را با توجه به سبک‌کاری گروه برای ما تنظیم می‌کنند و به‌طوری هماهنگ این کار را انجام می‌دهند که جایی برای حرف باقی نمی‌ماند.

----

گروه پلاریس در کنسرت جدید خود که درواقع تمدید اجرای چهارم و پنجم مرداد است به اجرای قطعات نوستالژیک می‌پردازد. اعضای این گروه عبارتند از بهار ایلچی (سرپرست، نوازنده پیانو و هارپ)، سپیده ایلچی (نوازنده گیتار باس و آبوا)، مهشید مولایی (خواننده)، پگاه ابراهیم (نوازنده ویولن، پرکاشن)، آرمیتا فهیمی (نوازنده گیتار الکتریک و آکوستیک)، سحر دزواریی (نوازنده درام و گیتار اسپانیش)، مهرناز دبیرزاده (نوازنده پرکاشن و ادوات)، آوا منبری (نوازنده پیانو و کیبورد)، پرنا کوه‎گیوی (نوازنده گیتار اسپانیش و آکوستیک)، ثمیلا تحویلداری (نوازنده ساکسیفون)، شاینا شهریاری (نوازنده ترمپت)، سارا پارسایی (نوازنده فلوت) و ... هستند.