سرویس موسیقی هنرآنلاین: محسن شریفیان نوازنده، خواننده و سرپرست گروه لیان و عضو هیئت داوران بخش سازهای سواحل جنوبی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در مورد اجراهای روز سوم جشنواره به هنرآنلاین, گفت: تمام نوازندگان از نظر من بسیار عالی بودند، به دلیل این که با عشق از جنوب ایران به تهران آمده‌اند. قطعاً در شرایط اقتصادی فعلی این کار راحتی نیست، هرچند حمایتی هم از آن‌ها شده، اما حضور آن‌ها برای من ارزشمند است و به‌پاس حضور آن‌ها من هم به این جشنواره آمدم تا در کنارشان باشم. درواقع حضور تعداد زیادی نوازنده نی انبان در جشنواره بود باعث شد من با شوق فراوان در جشنواره حضور داشته باشم.

شریفیان افزود: در سومین روز جشنواره موسیقی جوان بیش از هشت نوازنده نی انبان برنامه اجرا کردند. این یک اتفاق خوب برای جشنواره است و نشان می‌دهد جوانان به جشنواره اعتماد کرده‌اند. به شما قول می‌دهم در سال آینده ‌ساز نی انبان موسیقی جوان را غافلگیر خواهد کرد. از همین حالا و به لحاظ حضور و اعتماد نوازندگان نی انبان به جشنواره موسیقی جوان، منتظر یک سورپرایز در سال آینده باشید.

او ادامه داد: دوست دارم نقاط قوت نوازنده‌ها را بگویم. آن‌ها با شهامت روی صحنه آمدند و ساز نواختند. درواقع، نوازندگان برای موسیقی مقامی منطقه خودشان ارزش قائل شدند و با تمام کاستی‌ها در جشنواره شرکت کردند. حضور یک دختر کم‌سن‌و‌سال در جشنواره و نواختن ساز نی انبان توسط او برای من بسیار ارزشمند بود. ما همیشه این ساز را دست مردها دیده‌ایم و این موضوع نویدبخش حضور جدی‌تر بانوان در آینده موسیقی بوشهر است. از طرفی نوازنده‌های‌ بسیار توانمندی از استان هرمزگان آمده بودند که بسیار خوب ساز می‌نواختند. آن‌ها موسیقی منطقه خودشان را می‌شناسند و می‌توانند آن را تعبیر کنند.

این هنرمند در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان برای موسیقی ایران ضروری است، به شرطی که شروع و پایان معرفی یک نوازنده نباشد. امکاناتی در اختیار نوازندگان قرار دهیم و طوری به آن‌ها کمک کنیم که بتوانند ادامه دهند. راه را برایشان هموار کنیم تا بتوانند کنسرت برگزار کنند و قطعاتشان را ضبط کنند. این‌طور نباشد که وقتی جشنواره به پایان رسید، نوازندگان را به حال خودشان رها کنیم. این اتفاق برای عده زیادی از نوازندگانی که در دوره‌های گذشته در جشنواره حضور داشتند افتاده است. اگر هم نوازنده‌ای پس از شرکت در جشنواره به مراحل بالاتر رسیده است، حتماً تلاش آن نوازنده بوده است. متأسفانه نمی‌توانیم بگوییم که جشنواره برای او کاری انجام داده است. به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان رویکردی مثبت دارند و واقعاً می‌خواهند به نوازندگان جوان کمک کنند. هر جشنواره‌ای می‌تواند برای هر نوازنده سکوی پرتاب خوبی برای حضورش در فستیوال و کنسرت‌های دیگر باشد و تبلیغاتی که روی او انجام می‌شود و می‌تواند خودش را در جامعه آماده کند، اما در حال حاضر چه تبلیغاتی بر روی این نوازندگان وجود دارد؟ چند خبرنگار و عکاس در اجراهای روز دوشنبه حضور داشتند؟ رسانه‌های جمعی و تصویری ما کجا بودند؟ امیدوارم در اختتامیه جشنواره اتفاقات بهتری رخ دهد و حداقل منتخبان جشنواره بتوانند مطرح شوند و مردم آن‌ها را بشناسند و تشویق کنند و الگویی برای فعالیت مابقی هنرمندانی باشند که در حوزه‌های مختلف موسیقی کار می‌کنند.

شریفیان با اشاره به تعداد کم شرکت‌کنندگان جنوبی کشور در جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: درمجموع در جشنواره موسیقی جوان شرکت‌کننده از جنوب کشور کم داشتیم. با توجه به حجم نوازنده‌ای که من در جنوب کشور سراغ دارم، این تعداد شرکت‌کننده از جنوب کشور در جشنواره موسیقی جوان واقعاً اندک است. به همین دلیل می‌گویم که سال آینده منتظر سورپرایز بنده در جشنواره موسیقی جوان باشید. می‌خواهم به جشنواره کمک کنم و از جوانان خوب و بااستعداد جنوب کشور دعوت کنم در جشنواره حاضر شوند. مطمئن هستم که اتفاقات خوبی خواهد افتاد. احتمالاً اطلاع‌رسانی‌ها برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان اندک بوده و اکثر جوانان و نوجوانان مستعد جنوب کشور از برگزاری چنین جشنواره‌ای باخبر نبودند. در حال حاضر نمی‌توانیم معیار و ملاک خصوصاً موسیقی نواحی ایران را در جشنواره جوان بگذاریم و امیدوارم که جوانان بااستعداد جنوب کشور در این جشنواره حضور داشته باشند و این جشنواره شکل واقعی خودش را ببیند.

او در مورد پیشرفت ساز نی انبان در سال‌های گذشته نیز تصریح کرد: به‌طور قطع استقبال از ساز نی انبان در سال‌های گذشته پیشرفت داشته است. امسال در جشنواره موسیقی جوان شاهد حضور هشت نوازنده بودیم، اما در سال‌های گذشته یک یا دو نوازنده در این جشنواره شرکت می‌کردند. این نوازنده‌ها هم به اصالت‌ها توجه می‌کنند و هم به شیوه نوین نوازندگی نی انبان. اگر شیوه‌های نوین وجود نداشت، نمی‌توانستیم تعداد زیادی نوازنده جوان نی انبان داشته باشیم و قطعاً این جذابیت وجود دارد که حتی دختران نیز به این ساز روی آورده‌اند و در حال حاضر این ساز یکی از سازهای شناخته‌شده و نوستالژیک منطقه ما است و همه مردم این ساز را دوست دارند. بنده از روندی که در مورد ساز نی انبان اتفاق افتاده است خوشحال هستم.

شریفیان در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: تازه‌ترین اجراهای گروه لیان قرار است 12 و 13 مردادماه در تالار وحدت برگزار شود. این کنسرت تمدید کنسرت گذشته گروه است. نباید توقع داشته باشید که هر موقع که اجرای این گروه برگزار می‌شود، اتفاقات تازه‌ای رخ دهد. گاهی اوقات اگر دست به تغییرات روتین بزنیم، دچار مشکل می‌شویم، اما نکته‌ای که در مورد گروه لیان وجود دارد این است که اجراهای گروه ما تاکنون بدون سورپرایز نبوده است و به همین دلیل بنده بارها مشاهده کرده‌ام که افرادی برای چندمین بار است که اجراهای گروه لیان را از نزدیک می‌بینند. به قول آقای درویشی عزیز موسیقی بومی مانند دریا است و شاید شما یک موج را ببینید اما همه موج‌ها با هم متفاوت است. ضمن این که احتمالاً مجدداً به فستیوالی در اسپانیا می‌رویم که متمرکز بر نوازندگان نی انبان است، اما چون هنوز حضورمان قطعی نشده است، نمی‌توانم جزئیات دقیق‌تری ارائه کنم.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.