سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم رونمایی از مجموعه "ارغوان: روش نوین آموزش کمانچه‌نوازی" نوشته علی‌اکبر شکارچی مدرس و نوازنده کمانچه پیشکسوت موسیقی ایرانی دوشنبه هفتم مرداد در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

این مجموعه شامل دو جلد کتاب و چهار دی‌وی‌دی تصویری است که تمام قطعه‌های حاضر در کتاب به‌صورت تصویری و با نوازندگی و آواز شکارچی و تنبک‌نوازی و همخوانی آساره شکارچی برای هنرآموزان روایت شده است. جلد نخست این کتاب‌ها مربوط به دوره‌ مقدماتی و جلد دوم برای دوره‌ پیشرفته کمانچه‌نوازی است. در بخش تصویری مجموعه نیز مستندی 20 دقیقه‌ای درباره زندگی علی‌اکبر شکارچی گنجانده شده است. شکارچی برای این کتاب‌ها از عنوان "ارغوان" استفاده کرده که این عنوان را بر اساس یکی از سروده‌های خودش انتخاب کرده است.

در ابتدای این مراسم شکارچی ضمن تشکر از کمک‌های انجمن موسیقی ایران و مدیرعامل آن گفت: سال‌های پیش آقای علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) با همراهی فرامرز شکرخواه برای یادگیری کمانچه نزد من می‌آمدند و خوشحالم که امروز او را در این جایگاه می‌بینیم و به‌راستی این جایگاه شایسته اوست.

شکارچی ادامه داد: صوت و تصویر در جهان و در عرصه آموزش حرف اول را می‌زند. وقتی صوت و تصویر با هم همراه باشند، هنرجو صوت و تصویر را هم‌زمان می‌بیند. به همین خاطر در پروژه قبلی که "چراغ افروخته" را به‌صورت تصویری ضبط کردم، تصمیم گرفتم پروژه "ارغوان" را هم به‌صورت تصویری ضبط کنم و در اختیار هنرجویان قرار دهم.

او ادامه داد: من برای این اثر خود را تکان دادم تا هرچه داشتم در اختیار آیندگان در این کتاب قرار بگیرد. برای این کار 100 میلیون هزینه کردم و حتی اگر بازگشت مالی برایم نداشته باشد خوشحالم که توانستم این کار را تقدیم مردم هنردوست کنم. من این اثر را در منزل شخصی خود ضبط کردم و همسرم نیز ناظر ضبط بود.

وی افزود: سعی کرده‌ام کاری کنم که شاگرد ملودی‌ها را با کلام یاد بگیرد. کلامی که از ساده به پیچیدگی برود کمک می‌کند نوازندگان موسیقی دستگاهی بتوانند هم بنوازند و هم بخوانند، چون نواختن و خواندن هم‌زمان شنونده را تسخیر می‌کند. همه داشته‌هایم را در کتاب در اختیار علاقه‌مندان گذاشتم چون معتقدم آموزش هم باید کتبی باشد و هم شفاهی.

او تأکید کرد: من تا تئوری منطبق با موسیقی ایران را پیدا نکردم سراغ ضبط اثر آموزشی نرفتم. در این کتاب‌ها پیشنهاد داده‌ام که هنرجو خودش را فرسوده نکند و شیوه گرفتن کمانچه را آن‌گونه که راحت‌تر است انتخاب کند. دو شیوه گرفتن کمانچه داریم که هنرجو هر کدام که راحت‌تر است را انتخاب می‌کند. ماهور و راست پنجگاه را دو دستگاهی می‌دانم که برای آموزش بسیار مفید هستند. در این دو دستگاه پرده‌بندی تمام دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایران گنجانده شده است.

این نوازنده اضافه کرد: این را هم بگویم که این کتاب همه چیز نیست و تنها شامل اطلاعاتی است که من در ذهن خود داشتم. برای پیشرفت راستین باید آموزش راستین داشته باشید. من در این کتاب تلاش کردم بر اساس نیازی که در این عرصه وجود دارد از تجربه‌های آموزشی خودم استفاده کنم و آن را در اختیار هنرجویان قرار دهم. معتقدم چنین کارهایی بسیار دشوار است، اما پرداختن به آن ضرورت دارد چرا که نباید آموزه‌های استادان موسیقی ایرانی بعد از مرگ آن‌ها در قبر دفن شود.

یونس شکرخواه استاد عرصه رسانه هم در این نشست گفت: من سال‌ها روزنامه‌نگاری کرده‌ام. وقتی استاد گفتند خودم را تکاندم و بغضش گرفت، با پوست و گوشت درک کردم که چه می‌گوید. گاهی انسان درک می‌کند که دارد می‌رود و باید ردپایی برای دیگران بگذارد.