سرویس موسیقی هنرآنلاین: روز یکشنبه ششم مردادماه، دومین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شاهد حضور هنرمندانی بود که به ارائه موسیقی آذربایجانی پرداختند.

در این بخش شهریار صدیق، وحید اسداللهی، جابر اطاعتی و ایمران حیدری؛ به ارزیابی اجراها نشستند. برای اطلاع از کم و کیف اجراهای این بخش، با این هیئت داوران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

هنرمندان در برخی از رشته‌ها کارشان را زیاد جدی نمی‌گیرند

شهریار صدیق نوازنده تار و سرپرست گروه راست موغام تبریز در ارزیابی خود از اجراها بخش موسیقی آذری گفت: اجراها در بعضی از رشته‌ها، شرکت‌کننده چندانی نداشت، اما همیشه گفته‌ام مزیت جشنواره موسیقی جوان این است که خصوصاً در رده سنی الف همیشه هیجاناتی داریم و می‌دانیم حتماً اتفاقات جالبی خواهد افتاد. امسال هم چند مورد داشتیم و یک مورد هم در رده سنی ج داشتیم که اجرای فوق‌العاده‌ای داشتند. به‌طور کلی هنرمندان جوان در ساز تار و کمانچه بسیار خوب ظاهر شدند، اما به نظرم همیشه رده سنی الف نسبت به سایر رده‌ها حرف اول را می‌زنند به دلیل اینکه بسیار جدی رقابت می‌کنند.

او ادامه داد: بعضی از هنرمندان در برخی از رشته‌ها کارشان را زیاد جدی نمی‌گیرند، البته تصمیمی اتخاذ شده که در سال‌های آینده حتماً رپرتواری تعریف شود که هنرمندان مجبور شوند روی این رپرتوار کار کنند و تنها یک قطعه خاص را برای اجرا در جشنواره آماده نکنند. این اتفاق باعث می‌شود که این نقص‌ها جبران شود.

وی افزود: به نظرم برگزاری چنین جشنواره‌ای بزرگ‌ترین اتفاق برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی است. جشنواره موسیقی جوان تنها جایی است که آن‌ها می‌توانند رقابت کنند و هنر خودشان را نشان دهند. برگزاری این جشنواره تأثیر بسزایی در رشد و پرورش هنرمندان جوان کشور دارد و باید برگزاری آن تداوم داشته باشد.

روند رو ‌به ‌رشد در جشنواره سیزدهم هم مشهود است

جابر اطاعتی نوازنده ویولن، کمانچه، آهنگساز و تنظیم‌کننده در توضیح خود از اجراهای بخش آذری توضیح داد: جشنواره امسال خیلی خوب است. هرسال شاهد هستم که جشنواره روند رو ‌به ‌رشد و ارتقای خودش را حفظ کرده است. در هر صورت با تمام مشکلاتی که وجود دارد، امسال شاهد این موضوع بودم که جوانان رشد بسیار خوبی داشتند و این موضوع کاملاً مشهود بود. خصوصاً در گروه سنی الف رشد قابل‌توجهی داشتیم. امسال هم چند پدیده در جشنواره داشتیم که با تمام اصول و سنت‌های شفاهی ما توانستند موسیقی اقوام و آداب و فرهنگ موسیقایی آذری را خیلی خوب به اجرا بگذارند. از این لحاظ بسیار جای خوشحالی دارد که شاهد پیشرفت جوانان این مرزوبوم هستیم.

او ادامه داد: هنرمندان نوجوان و جوان در سازهای تار و کمانچه مانند سال‌های گذشته خصوصاً در رده سنی الف خوش درخشیدند و تشویق هم شدند، اما در برخی سازها نوازندگانی بودند که کم‌وکاستی‌هایی داشتند. متأسفانه شرکت‌کنندگان ساز گارمون نسبت به سال گذشته بسیار کم بودند. البته می‌دانم نوازندگان بسیار خوبی در این بخش داریم و شاید مهم‌ترین علت کم بودن شرکت‌کنندگان این بخش اطلاع‌رسانی‌ ضعیف بود. البته خود هنرمندان جوان هم تا حدودی مقصر هستند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند. ساز قوپوز نیز همانند سال‌های گذشته شرکت‌کننده‌های بیشتری داشت و نسبت به دیگر سازها نیز بسیار درخشید. مسلماً این هنرمندان جوان آینده و پشتوانه موسیقی این مرزوبوم هستند و این موضوع بسیار جای خوشحالی دارد. نقاط ضعف و قوت در چنین اجراهایی مشخص می‌شود و مسلماً نقاط ضعف هر هنرمند جوانی با اجرا در این جشنواره از بین می‌رود.

جشنواره جوان بهترین اتفاق در زمینه موسیقی است

ایمران حیدری نوازنده قوپوز درباره اجراهای روز دوم جشنواره گفت: اجراها در بخش موسیقی آذربایجانی درمجموع خوب بود. کیفیت اجراها هر سال به‌مراتب بالاتر می‌رود، اما یک مقدار اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف بود و تعداد شرکت‌کنندگان پایین‌تر از حد انتظار ما بود. با مسئولان جشنواره صحبت‌هایی را انجام دادیم که از دوره‌های آینده اطلاع‌رسانی قوی‌تری صورت گیرد.

او ادامه داد: بعضی از شرکت‌کنندگان اجرای صحنه‌ای بهتری داشتند اما بعضی از آن‌ها نیز به دلیل استرس نتوانستند اجرای بهتری داشته باشند. در مجموع، جشنواره موسیقی جوان رویداد بسیار خوبی است و به نظرم بهترین اتفاق هنری در زمینه موسیقی، جشنواره موسیقی جوان است.

صداوسیما برای اطلاع‌رسانی به هنرمندان جوان کمک کند

وحید اسداللهی نوازنده نقاره نیز در تشریح اجراهای موسیقی آذری گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند آماده بودند. تعداد هنرمندانی که در قسمت ساز نقاره شرکت کردند کم بود، اما همه آن‌ها اجراهای خوبی داشتند. متأسفانه تعداد شرکت‌کننده‌ها در این دوره از جشنواره کم است که به خاطر ضعف در اطلاع‌رسانی است. صداوسیما باید کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند، زیرا خیلی از هنرمندان بااستعداد هستند که از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع ندارند.

او ادامه داد: مطمئناً برگزاری جشنواره موسیقی جوان کمک شایانی به رشد و پیشرفت موسیقی کشور می‌کند. در اجراهای امروز هم شاهد بودیم که نوجوانان بسیار خوبی حضور داشتند که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. مسئله اینجا است که باید برنامه‌ریزی درستی باشد و جوانان بااستعداد برای شرکت در جشنواره تشویق شوند.

سیزدهمین دوره جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.