سرویس موسیقی هنرآنلاین: پویا سرایی، آهنگساز، نوازنده سنتور و مدرس دانشگاه در تشریح آخرین فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت: در هفته‌ای که گذشت قطعه راپسودی "زاینده‌رود" را با همکاری یک کمپانی بین‌المللی در ژانر کلاسیک منتشر کردم. این کار که سال گذشته در فرم راپسودی برای ارکستر سمفونیک تولید شد، توسط کمپانی بین‌المللی "آیداجو" تهیه شده و اولین کاری است که از یک آهنگساز ایرانی در این کمپانی آلمانی منتشر می‌شود.

او ادامه داد: البته آثاری با این قالب در ایران بازاری برای عرضه ندارد و حمایتی از آن‌ نمی‌شوند و اگر توجهی هم شود عموماً از سوی هنردوستان است. مدت‌ها بود که آثار آهنگسازان ایرانی را در سی‌دی‌های منتشر شده، بازار بین‌المللی و سامانه‌های مجازی دنبال می‌کردم و متأسفانه شاهد این موضوع بودم که به‌ویژه در فرم‌های کلاسیک چه قدر حوزه کار محدود است. اکنون خوشحالم که کاری در این سبک توسط این کمپانی مطرح منتشر می‌شود. "آیداجو" عرضه‌کننده رسمی کاتالوگ و آثار "سونی" و "دویچه گرامافون" و از معتبرترین انتشارات در زمینه موسیقی کلاسیک در دنیاست.

سرایی که دانش‌آموخته دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران است، اضافه کرد: البته این تنها همکاری من با کمپانی "آیداجو" نیست. یک کنسرتو سنتور برای ارکستر از آثار حمید متبسم را در حال تولید دارم که در اختیار این شرکت است و نهایتاً تا شهریورماه منتشر می‌شود.

این آهنگساز اضافه کرد: برنامه بعدی ما چهارشنبه دوم مرداد با عنوان "چند شب موسیقی ایرانی" در شیراز برگزار می‌شود. این برنامه شامل یک هفته اجرای موسیقی و هر شب چند تک‌نوازی ساز است و ما هم اجرا خواهیم داشت.

سرایی تأکید کرد: علاوه بر این‌ یک تک‌قطعه در دست ساخت دارم که از مدت‌ها پیش‌ تولید آن را شروع کرده‌ام. این کار "بسته دام" نام دارد که از روی قطعه‌ای به همین نام ساخته استاد علینقی وزیری با شعری از حسین گل گلاب برای ارکستر بزرگ تنظیم و با آواز سالار عقیلی منتشر می‌شود.

این نوازنده با اشاره به مشکلی که این روزها موسیقی ایران با آن مواجه است، توضیح داد: مشکل موسیقی ما تنظیم و ملودی است که آن‌طور که باید تعریف نشده است، اصولاً ملودی‌های امروزی صرفاً بر اساس یک ردیف شکل‌ می‌گیرند؛ هیچ خلاقیتی دیده نمی‌شود و به‌غلط به آن آهنگسازی می‌گویند. تنظیم هم به شکل کامپوزیشن است. این درحالی است که در غرب به‌هیچ‌وجه به شخصی که این کار را انجام می‌دهد تنظیم‌کننده نمی‌گویند.

سرایی در پایان گفت: اصولاً کار تنظیم و ملودی باید با ثابت نگه‌ داشتن اصل اثر باشد و تنها یک رنگ‌آمیزی ارکستراسیون روی آن صورت بگیرد که در ایران این کار کاملاً متفاوت انجام می‌شود. متأسفانه جایی نیست که بتوان معانی درست را در موسیقی جا انداخت، اما من به شخصه تمام سعی خود را می‌کنم تا این اتفاق بیفتد.