سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و رونمایی از پوستر جشنواره یکشنبه 30 تیرماه در دفتر موسیقی برگزار شد.

در این نشست خبری حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان و مهرداد پاکباز از اعضای هیئت داوران، هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران حضور داشتند.

شرکت هنرمندان از تمام استان‌ها

در ابتدای این نشست علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه در نشست، گفت: در این دوره 110 داور در رشته‌های مختلف سازی و آوازی داریم. خوشبختانه از تمام استان‌های کشور نفراتی به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان راه پیدا کردند. تلاش دبیرخانه و بخش پشتیبانی جشنواره این است که بتوانند خدمات رفاهی را به‌صورت ویژه برای واجدین شرایط، خصوصاً شرکت‌کنندگان شهرستانی تخصیص دهد.

گستردگی و تنوع بخش‌های مختلف

در ادامه هومان اسعدی دبیر جشنواره ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه، گفت: ستردگی و تنوع بخش‌های مختلف در این دوره جشنواره نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر است و به طبع آن موفق شدیم هیئت داوران را افزایش دهیم و در بخش‌هایی که تا به حال شرکت‌کننده‌ نداشتیم، شرکت‌کننده‌ داشته باشیم. ما در مکانیسم داوری در مرحله اول در بیشتر بخش‌ها تدابیری اندیشیده‌ایم که در آینده در همان بخش‌ها هم این کار را انجام دهیم، به این دلیل که گمان می‌کنم تدابیر اثرگذار و خوبی بود و داوران هم از آن‌ها استقبال کردند.

وی افزود: نکته دیگر این که امسال آثار به‌صورت ویدیویی برای ما ارسال شد تا شرکت‌کننده‌ها احراز هویت شوند، اما این آثار به‌صورت صوتی و کدگذاری‌شده برای داوران پخش می‌شد و به جای اسم شرکت‌کننده‌ها، کدها قرار می‌گرفت. همچنین امسال در بخش موسیقی دستگاهی نشست‌هایی با عنوان نقد و بررسی اجراها در پایان همان روز برگزار می‌شود و در این نشست‌ها هیئت داوران نظرات و پیشنهادهای خود را در مورد اجراها بیان خواهند کرد. این نشست‌ها می‌تواند بار آموزش بالایی برای شرکت‌کننده‌ها داشته باشد و امیدواریم آغازی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی باشد.

اسعدی همچنین در مورد سطح کیفی شرکت‌کننده‌های این دوره و همچنین پخش این اجراها از صداوسیما، گفت: در دوره‌های گذشته گروه سنی ج اوضاع کیفی چندان خوبی نداشت، اما امسال در رده سنی ج اجراهای بسیار خوبی داریم و این موضوع نشان می‌دهد که استمرار جشنواره باعث پیشرفت این گروه سنی شده است. در بخش موسیقی نواحی نیز شرکت‌کننده‌هایی در بخش سازهای داشتیم، در حالی که اصلاً فکر نمی‌کردیم در این بخش‌ها هم‌ نوازنده داشته باشیم. اگر همین روند پیش برود، رقم بودجه کنونی جشنواره در سال‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود. ضمن این که در این ایام انتظار داریم صداوسیما پوشش‌دهی مناسبی از جشنواره موسیقی جوان داشته باشد و مسئله پخش این اجراها به‌صورت تصویری در برنامه‌های سازمان باشد. امیدواریم صداوسیما دست از لجاجت بردارد و این بار سازها را نشان دهد. وقتی کودکی 12 ساله موسیقی سنتی منطقه خودش را می‌نوازد، واقعاً نمی‌دانم چه مشکلی دارد نوازندگی این کودک نشان داده شود. حتی بنده در این خصوص با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صحبت‌هایی را انجام دادم و امیدوارم اگر می‌توانند این مشکل را حل کنند.

جشنواره موسیقی جوان حاصل یک کار ملی است

در بخش دیگری از این نشست، حسین علیزاده عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی جشنواره عنوان کرد: تمام اتفاقات مثبتی که در جشنواره موسیقی جوان روی داده است، نشان‌دهنده عزم هنرمندانی همچون هومان اسعدی و دیگر همکارانش است. انجمن موسیقی ایران نیز هرچند مدیریت آن به‌صورت مداوم در حال تغییر است، اما سیاست‌های خوب خود را ادامه داده است. جشنواره موسیقی جوان حرمتی پیدا کرده که هر مدیری که در آن حضور پیدا می‌کند، تلاش خود را انجام می‌دهد تا راه جشنواره را ادامه دهد. یکی دیگر از افرادی که در انجمن موسیقی تلاش کرده اتحاد خوبی را در این رویداد فراهم کند، علی ثابت نیا است و ما زمانی که در این شرایط به کار مشغول هستیم، واقعاً خوشحالیم.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد مهم موسیقی است که کار بزرگی را رقم زده است. طبیعتاً پیشرفت هر چیز نشان‌دهنده تداوم یک حرکت است. این جشنواره یک رویداد پاک و معصوم است که هر کس به آن نرسد، باخته است. متأسفانه در این نشست حتی یک نفر از سازمان صداوسیما حضور ندارد که مسئولیتی برای موسیقی داشته باشد. صداوسیما همیشه نگاه ضد فرهنگی دارد و اصلاً توجهی به موسیقی و رویدادهایی چون جشنواره موسیقی جوان نمی‌کند و وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن درکی از موسیقی ندارد.

این موسیقیدان تأکید کرد: جشنواره موسیقی جوان حاصل یک کار ملی است. توصیه‌ام به خانواده‌ها این است که از فرزندانشان سوءاستفاده نکنند. بعضی از این کودکان پس از موفقیت در جشنواره در شوها و فضای مجازی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. ما باید از والدین کودکان تعهد داشته باشیم که شرکت‌کنندگانی که در جشنواره موفق می‌شوند، مسئولیتشان بیشتر است و باید بیشتر کار کنند. کودکی که در سنین پایین مطرح می‌شود، در معرض خطر قرار می‌گیرد و دیگر کار را ادامه نمی‌دهد. صداوسیما هم از منظری به این جشنواره توجه می‌کند که توجه مناسبی نیست و به پیشرفت این جوانان و نوجوانان ضربه می‌زند. ما باید در نظر بگیریم آیا یک جوان به سن بلوغ رسیده است که بخواهد خودش برای خودش تصمیم بگیرد یا خیر. به نظر من جشنواره با این موضوع جدید باید برخورد جدیدی داشته باشد. اگر برنامه‌های تلویزیونی درست و سالمی داشتیم، از مطرح کردن کودکان در آن برنامه استفاده می‌کردیم. ما نمی‌توانیم جلوی هیچ شرکت‌کننده یا خانواده‌ای را بگیریم، اما قطعاً برخورد جشنواره از این به بعد با این مسئله جدی‌تر خواهد بود.

این آهنگساز تصریح کرد: ما می‌خواهیم در جشنواره موسیقی جوان به جامعه نشان دهیم که این کودکان کاری آسمانی می‌کنند. تمام کار جشنواره در تمام این سیزده دوره را نمی‌توان فقط به یک خواننده نسبت داد. نوازندگانی در جشنواره بوده‌اند که در جهان نابغه هستند. جشنواره موسیقی جوان جنبه تقلیدی ندارد و به‌طور ناب از فرهنگ ما است. جشنواره باید تبدیل به سازمانی جدا از همه چیز شود. این جشنواره جوان‌ها را از روزمرگی و خطر اعتیاد و هزاران خطر دیگر درمی‌آورد. جشنواره باید بودجه بسیار زیادی داشته باشد و آینده این جوانان باید از مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند، تأمین شود.

حسین علیزاده در پایان گفت: اگر استعداد متوسط، اما پشتکار زیاد داشته باشید، می‌توانید هنرمند بزرگی شوید. همه فکر می‌کنند امثال من نابغه هستند در صورتی که من تنها پشتکار داشتم.

جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش‌ها است

حمیدرضا اردلان از اعضای هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی جشنواره نیز در این نشست گفت: نکته حائز اهمیت اینجاست که زن‌ها در اجرای مقام‌های موسیقی دقت بیشتری دارند که در برخی مواقع این دقت حتی بیشتر از هنرمندان مرد است. این نکته‌ای است که من در این دوره از جشنواره شاهد آن بودم. بحث دیگر مبادله فرهنگ‌ها در این رویداد ملی است، موضوعی که رسانه ملی در اجرای آن ناموفق بوده و ما نشانه افول این تبادل فرهنگ را می‌بینیم. جشنواره موسیقی جوان به اعتقاد من ناب‌ترین محل برای تبادل فرهنگ‌ها است که این اتفاق از سوی جامعه موسیقی کشور هم جدی گرفته شده است.

وی افزود: برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث شده است بسیاری از سازهای مهجور موسیقی نواحی ما از حالت گوشه‌نشینی خارج شود و در معرفت شنیداری جامعه ما کمک قابل توجهی کند. متأسفانه در شرایطی هستیم که مدیران ما به سرمایه‌های معنوی خود توجهی ندارند. به اعتقاد من همین مدیران حتی یک موسیقی مقامی هم نشنیده‌اند. زمانی که گوش یک مدیر با موسیقی مقامی آشنا باشد، چه انتظاری می‌توان داشت؟ به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش‌ها است.

جشنواره ملی موسیقی جوان مانند نفت یک سرمایه بزرگ است

در پایان این نشست مهرداد پاکباز عضو هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان بسیار مناسبی است و مانند نفت یک سرمایه بزرگ است که باید با هدف‌های خوب مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت وارد شرایطی می‌شود که تأثیرات مخرب آن بهتر از سودهایش است. زمانی که رویکرد صحیحی درباره گروه سنی الف رخ ندهد، ممکن است تأثیر جشنواره مخرب باشد.

در پایان این نشست با حضور مسئولین حاضر در این نشست از پوستر سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان رونمایی شد.

سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ پنجم مردادماه تا پنجم شهریور در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.