حاتم عسگری، ردیف دان و پژوهشگر موسیقی مذهبی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان ماه مهمانی پروردگار ما است و موسیقی رمضان برای ما که یک ملت مذهبی هستیم دارای شاخصه های ارزشمندی است، همچنین موسیقی رمضان بیانگر بزرگی پروردگار است.

این ردیف‌دان افزود: قبل از اسلام موسیقی مذهبی در میان مردم رایج بود اما بعد از اسلام تصمیم گرفتند یک آهنگ را که درباره نیایش ها و مناجات با پروردگار بود را در میان مردم همگانی کنند؛ به همین دلیل قدما و بزرگان موسیقی بعد از ماهها قطعه کرد بیات یا بیات ترک را مناسب این ماه تشخیص دادند، همچنین در گذشته اسم این آهنگ دیو سالان بود اما بعد از اسلام این قطعه بیشتر جنبه عرفانی پیدا کرد و قدما حال و هوای اسلام را نیز به این قطعه اضافه کردند.

وی با اشاره به اینکه تغییر دادن اسم این قطعه اشتباه بوده است،گفت: به نظر من نباید نام این قطعه موسیقایی را تغییر می دادند زیرا در منطقه کردستان این قطعه با این محتوا وجود ندارد، در نتیجه اسم بیات ترک برای این قطعه نامناسب است.

حاتم عسگری با اشاره بر اینکه در گذشته این قطعه جز مقامات بوده اما در حال حاضر در دستگاه شور است،گفت: ما نباید محتوای این موسیقی را تغییر می‌دادیم، زیرا این قطعه موسیقایی در خصوص ماه رمضان است و یادآور این ماه عزیز و پروردگار است.

وی خاطرنشان کرد: قطعه دیو سالان بیشتر در زمان افطار و سحر خوانده می شد و کسانی که دارای صدایی دلنشین بودند قبل از اذان صبح به پشت بام ها می رفتند و با صدای بلند این قطعه را می خواندند و با این کار مردم را برای عبادت و مناجات با خدا از خواب بیدار می کردند.

این ردیف‌دان در ادامه گفت: همچنین آهنگ دیگری مخصوص این ماه در میان قدما و مردم رایج بود که این قطعه آواز افشاری و در دستگاه شور بوده است، همچنین شامل مثنوی هایی است که مخصوص این ماه پر برکت است.

وی در ادامه تاکید کرد: در گذشته قدما و استادان موسیقی از ماههای قبل برای ماه رمضان و موسیقی رمضان برنامه ریزی می کردند زیرا نماد هر ماه یک آهنگ بود و براساس 12 ماه ، 12 مقام داشتیم و مقام ماه رمضان نیز مخصوص این ماه بود که فقط در ماه رمضان خوانده می شد.

حاتم عسگری در پاسخ به این پرسش که در این ماه از چه سازهایی استفاده می شده است،گفت:در این ماه بیشتر از ساز نی استفاده می شد زیرا همه به این اعتقاد داشتند که صدای این ساز از نفیر انسان است، همچنین علاوه بر ساز نی از سازهای دیگر مانند سه تار وعود نیز استفاده می شده است.