سرویس موسیقی هنرآنلاین: آنجا که ادبیات با موسیقی درآمیخته و سازهای موسیقایی در مدح ائمه اطهار به طنین درآمده‌اند نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران رقم زده و آثاری ماندگار در دفتر زرین هنر اول ثبت کرده است. امروز مصادف است با شهادت امام علی (ع)، مردی که اسوه‌ی اخلاق و مردانگی است برای مردمان تمام دوران.

بسیاری از اهالی موسیقی در وصف و مدح امام علی (ع) آثاری ساخته‌اند تا ارادت و شیفتگی خود را به امام اول شیعیان نشان دهند.

کل صبحا و کل اشراق ایا‌

شاید معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر موسیقایی با موضوع امام علی (ع) در کشور ما، موسیقی سریال "امام علی (ع)" باشد. همان آهنگ معروف که برای همیشه در ذهن ایرانیان باقی خواهد ماند. آهنگساز این اثر استاد فرهاد فخرالدینی است. فخرالدینی برای ساخت تیتراژ این سریال به سراغ یکی از نغمه‌های اصیل و قدیمی موسیقی ایران‌زمین، ساخته‌ عبدالقادر مراغه‌ای رفت.

موسیقی سریال برگرفته از آثار عبدالقادر مراغه‌ای است. عبدالقادر غیبی مراغی مشهور به عبدالقادر مراغه‌ای شاعر، موسیقی‌دان، نوازنده و هنرمند ایرانی قرن نهم هجری بود. لقب او معلم ثانی در موسیقی است. وی علاوه بر اینکه نوازنده چیره‌دست عود بود در خوشنویسی و شعر و نقاشی هم تبحر داشت و حافظ قرآن بود.

آواز تیتراژِ سریال "امام علی (ع)" را صدیق تعریف خواند.

 

علی ‌ای هُمای رَحمت تو چه آیتی خدا را

یکی دیگر از آثار به‌یادماندنی در وصف امام علی (ع)، اثری است با نام "علی‌ای همای رحمت" که آوازش را محمد اصفهانی خوانده است. شعر این قطعه هم برای همگان آشنا و از سروده‌های شهریار است. آهنگ و تنظیم این اثر بر عهده شهریار فریوسفی بوده است.

 

شاهان همه مسکین او خوبان قراضه چین او

محسن چاوشی هم قطعه خود را که حال و هوای متفاوت‌تری نسبت به دیگر قطعات دارد را با نام "قراضه چین" خواند. چاوشی در این اثر باز هم به سراغ یکی از غزلیات مولانا در کتابِ غزلیات شمس تبریزی رفت. بخش‌هایی از این قطعه را آوازهایی بر روی چند بیت از حافظ به خود اختصاص داده است.

 

ای کاروان من دزد شب رو نیستم

علیرضا عصار خواننده موسیقی پاپ قطعه "قدسیان آسمان" را نیز در وصف مولا علی (ع) با همراهی محمد اصفهانی خواند. این آهنگ یکی از قطعات آلبوم "کوچ عاشقانه" است که نعیمی استرآبادی آن را سروده است. در این قطعه نامی از امام علی (ع) برده نشده است. اما چون حال و هوای عرفانی داشت با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.

 

علی علی یاعلی

روزبه نعمت‌الهی چند سال پیش تک آهنگ "علی" را در فضای مجازی ارائه داد. او در این تک‌آهنگ از غزل شهریار استفاده کرد و با ملودی خود و تنظیم پیام قربانی این تک آهنگ را ساخت.