به گزارش هنرآنلاین ، قطعه تصویری "هاوار" اثر سالار ایوبی، با حمایت وزارت هنر استرالیا تولید و منتشر شده است، سالار ایوبی در خصوص این اثر عنوان می کند: این قطعه سعی دارد راویِ ظلمی باشد که در دورانِ یورش گروهک داعش، بر کُردهای عراق و سوریه روا داشته شد.

او افزود: موضوع ویدئو حول محور گروهی می چرخد که به دیدن یک نمایشگاه تاریخی و قدیمی از عکس های کردستان می روند که این نمایشگاه بسیار تخریب شده و تصاویر و دیوارهای آن فرو ریخته. این گروه تحت تأثیر حس و حال فضا، قطعه ی هاوار را اجرا می کنند. تصاویر نمایشگاه حاکی از جنگ هایی است که در عفرین و در بین کُردهای ایزدی عراق و سوریه در گرفته بود.

ایوبی همچنین اشاره می کند: در بخشی از این اثر آوازِ هوره را می شنویم که در مرثیه ها خوانده می شود و بیشتر به کردهای کولیاییِ منطقه لیلاخ، بین کرمانشاه و کردستان متعلق است.

این موزیسین در مورد شکل گیری ایده آغاز ساخت اثرش می گوید: طرح ملودی از حدود دو سال پیش و از دیدن ظلم هایی که داعش در آن مدت بر همنوعان و همزبانانمان داشت در ذهنم شکل گرفت و برای پروسه ساختش نیز برهه ای دو ماهه طی شد تا امروز به این نتیجه برسیم. با فردین لاهورپور که از نوازندگان مطرح نی هستند، گفتگویی داشتم و او معتقد بر این بود که برای حفظ اصالت و کیفیت شرقی اثر بهتر است کار در ایران و با ارکستر ایرانی ساخته شود. من هم موافقت کردم، سفری به ایران داشتم و با همکاری یک ارکستر زهی، اثر ضبط شد. من در اجرای قطعه عود نواخته ام، فردین لاهورپور، نی، حسین رضایی نیا سازهای کوبه ای و...

ایوبی افزود: نکته حائز اهمیت در این قطعه، انتخاب ریتم آن است. ریتم دائم که در خانقاه کردستان شناخته شده است. این ریتم برای من تداعی کننده دورانی است که جوانان ما در سنین نوجوانی ۱۷ یا ۱۸ شهید می شدند، با گروهی دف نواز که این ریتم را می نواختند تشییع و بدرقه می شدند. همان طور که ریتم موسیقی محرم یک ریتم شناخته شده است. حسین رضایی نیا به زیباییِ منحصر بفردی این ریتم را اجرا کردند و آزاد میرزا پور دوست عزیزم زحمت صدابرداری اش را کشیدند، ویدئو در استرالیا ضبط شد و دلیل من برای این کار نگاهی بود به موضوع مهاجرت و اینکه مهاجران یک پیشینه تاریخی و هویت تاریخی مشخصی دارند.

موزیک ویدئوی "هاوار" به آهنگسازی سالار ایوبی و توسط شرکت تصویر برداری رومی به کارگردانی فرزین فردین تهیه شده است.

شایان ذکر است که سالار ایوبی هم اکنون مشغول تهیه مجموعه ای سازی به همراه دو تن از برجسته ترین موزیسن های استرالیایی است، این اثر که به تایید وزارت هنر استرالیا و با حمایت این ارگان تهیه میشود نگاهی نو به آثار اساتید موسیقی ایرانی چون علی تجویدی، پرویز یاحقی، مرتضی محجوبی و علی اکبر شهنازی دارد.