به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن فیلارمونیک ایران با بیان اهداف و عملکردهای این  نهاد مردمی صبح یکشنبه هشتم اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.      

میرزایی مدیر انجمن گفت: انجمن فیلارمونیک ایران نهاد غیرانتفاعی و مردمی است که حیات آن مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی افراد و یا نهادهایی است که پشتیبان موسیقی‌اند. حمایت از انجمن، راهی مطمئن برای کمک به رشد و فراگیر شدن موسیقی فاخر، در برابر موسیقی‌های سطحی و مردمی است. این انجمن می‌تواند بستری برای کار آفرینی موسیقی‌دانان جوان، درکشور باشد. انجمن فیلارمونیک ایران از تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۲ با شماره ۴۵۸۳۰ به ثبت رسیده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.‌

احمد پژمان‌، شریف لطفی، حسین علیزاده، بتول قنبری مهر، شهرداد میرزایی هیأت مؤسس و امنا، شهرداد میرزایی مدیرعامل، بهرام جمالی قائم مقام، فواد قهرمانی خزانه دار، فریده ثمربخش و امیرحسین نجفی بازرسان اعضای این انجمن هستند.

شهرداد میرزایی اظهارداشت: از این انجمن انتظار می‌رود که در اجرای موسیقی فاخر تلاش کند. این انجمن‌ها در تمام دنیا با حمایت‌های مردمی برنامه‌هایشان انجام می‌شود. این انجمن‌ها تلاش می‌کنند تا اجراهای موردنظر مردم را با تکیه بر مبانی موسیقی فاخر اجرا کنند ما هم تلاش کردیم تا در این فضا بتوانیم به اهداف و برنامه‌های موردنظر خود دست پیدا کنیم.  وی اجرای روز 12 اردیبهشت ماه بر اساس کوارتت سازهای ایرانی را  اولین اجرای انجمن اعلام کرد و برای  این که این اجرا بتواند مخاطب خود را در میان لایه‌های مختلف جامعه پیدا کند ابراز امیداوری کرد.

شریف لطفی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت کشورمان یادآور شد: شاید مردم با کلمه فیلارمونیک مانوس نباشند اما این واژه یک عملکرد و شناخت جهانی دارد و ما باید برای آشنایی مردم با این انجمن تلاش کنیم.

وی در ادامه  افزود: واژه فیلارمونیک یا دوستداران موسیقی موضوع مهمی است و کارکرد آن علاوه بر اجرای صحنه‌ای در کنسرت‌ها بدون اتکا به دولت کارهای فرهنگی و آموزشی  نیز انجام می دهند. ما هم امیدواریم در آینده بتوانیم در ایران چنین فعالیت‌هایی را در زمینه موسیقی کنیم.

لطفی ضمن اشاره به تاریخچه ای از انجمن بیان داشت : این انجمن پایگاه مستحکمی است که تشکیل آن اتفاقی یک‌باره‌ای نیست با اعضای معتبری انتقال تجربه‌های خوبی را در عرصه موسیقی داشته است و اهدافی را مدنظر دارد که با تکیه بر حمایت‌های مردم به اجرا می رسد حرکتی آغاز شده ما در مقام حذف یا رویارویی با مجموعه‌های فعال با اسم فیلارمونیک نیستیم اتفاقاً این مجموعه پایگاهی برای جذب ارکسترها و مجموعه‌ها با همین نام است تا تشکل منسجم‌تری در این راستا شکل گیرد .

حسین علیزاده در ادامه توضیح داد: انجمن فیلارمونیک در جهان تبدیل به یک سنت شده و می‌توان گفت پدیده‌ای است که از دل مردم الهام می‌گیرد. پس یکی از مسائل مهم در این میان حمایت مردم از چنین مجموعه‌هایی است که می‌توانند منبع الهام برای خلاقیت اهالی موسیقی باشند. این موضوع در کشورهای پیشرفته مشخص شده و ارگان‌های دولتی با این مجموعه‌های همکاری‌هایی دارند؛ آن‌ها  ضد هنر نیستند.

علیزاده اظهار داشت : جنبه‌های هنری موسیقی شرایط نامطلوبی در کشور دارد. به همین جهت انجمن فیلارمونیک ایران تأسیس شده تا مردم را برای شنیدن موسیقی خوب دعوت کند.

علیزاده تأکید کرد: آن‌ها با شناختی که توسط همین انجمن‌ها با موسیقی پیدا می‌کنند، کارهایی را انجام می‌دهند که موضوع بودجه نیز در آن اهمیت پیدا می‌کند. ما معتقدیم اگر هرکسی کار خودش را انجام دهد قطعاً بخش زیادی از کارها انجام می‌پذیرد. ما انسان‌های تنبلی شده‌ایم که دیگر تمایلی برای ادامه کار نداریم. قطعاً راه‌های دشوار به راحتی هموار نمی شود. ما کشور غنی در زمینه جغرافیا، موسیقی، معادن هستیم. شما اگر فقط درباره موسیقی این کشور را جستجو کنید خواهید دید که چه گنجینه‌ای در این راستا هست . ما سربازان موسیقی هستیم و با تأسیس انجمن فیلارمونیک ایران قصد داریم با استفاده از گنجینه‌های موسیقی ایران فعالیت‌های ثمربخشی را در عرصه موسیقی انجام دهیم.

حسین علیزاده یادآورشد : متأسفانه به غلط دیده شده مردم موسیقی تفننی دوست دارند، زیرا همین رسانه‌ها شرایطی را فراهم کردندکه فقط چنین موسیقی‌هایی شنیده شوند. در کشور ما موسیقی زیر مجموعه نگاه سیاسی است اما در کشورهای پیشرفته تشکیلاتی درست شده که فعالیت‌های موسیقایی را از نگاه‌های دولتی دوره و به صورت خصوصی کارها پیش می رود یعنی این حمایت مردمی از موسیقی است که در رأس برنامه‌ها قرار می‌گیرد. کشور ما واقعاً تشنه این نوع حمایت مردمی از موسیقی و آگاهی لازم مردم در عرصه هنر موسیقی است.

علیزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضمانت‌های اجرایی ادامه فعالیت‌های انجمن با توجه به موضوعات نظارتی دولت تصریح کرد: قطعاً تلاشمان را انجام می‌دهیم ضمن اینکه به نظر من پشتیبانی مردمی شاید در ظاهر شعار باشد، اما قطعاً درک مردم از این موضوع می‌تواند موجب بروز حمایت‌هایی از سوی آن‌ها شود. البته که من نمی‌توانم به شما تضمین بدهم که کارهای آن‌چنانی صورت می‌گیرد. ما به جهت ایمانی که به کارمان داریم سعی می‌کنی تا نیروی بزرگی بشویم تا به پشتوانه مردم و هنرمندان موسیقی هنری را به جامعه بهتر معرفی کنیم. این روزها گرچه شرایط اقتصادی مناسبی در بدنه جامعه وجود ندارد اما چیزی که چاشنی عملکرد ما در انجمن فیلارمونیک ایران وجود دارد موضوع امید است.

نوازنده پیشکسوت خاطرنشان کرد: این انجمن با توجه به واژه جهانی که دارد سعی می‌کند تا از همه موسیقی‌های دارای ارزش حمایت کند موسیقی که زاییده تفکر و اندیشه باشد.

بتول قنبری مهر از هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشورمان گفت: در گذشته‌های دور وقتی به کنسرت‌های تدارک دیده شده توسط انجمن فیلارمونیک می‌رفتیم احساس می‌کردیم دانش موسیقی مان نیز افزایش پیدا کرده است. از این رو فکر می‌کنم تشکیل چنین انجمنی می‌تواند اتفاق خوبی باشد و من از همه هنرمندان می‌خواهم به زیر چتر انجمن بیایند و مطمئن باشند که شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.