به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاون هنری، دیدار نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هیئت مدیره خانه موسیقی و جمعی از هنرمندان موسیقی عصر شنبه 24 فروردین‌ماه در خانه موسیقی برگزار شد.

در این دیدار سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نگاه به موسیقی و سیاست‌گذاری‌ها در موسیقی باید به ثبات برسد، گفت: این اتفاق نیاز به کار مشترک دارد.

سید عباس صالحی با تأکید بر این مطلب افزود: برای رسیدن به این هدف نیازمند پیشنهاد و راه‌کارهایی هستیم تا ببینیم که چگونه می‌توان این موضوع را پیش برد و این‌ تنها با جلسات با پیشکسوتان و ‌متخصصان میسر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه موسیقی چه جایگاهی می‌تواند در فضای ایران داشته باشد نیاز دارد که ما مسئولان و هنرمندان و استادان موسیقی دست‌به‌دست هم دهیم. هویت یک ملت با شاخصه‌هایی مانند خط و زبان و ... تعریف می‌شود اما از نظر تاریخی موسیقی مقدم بر خط و زبان است. تاریخ و هویت انسانی با موسیقی آغاز می‌شود و اگر به هویت‌های متنوع انسانی و ملیت‌های مختلف جامعه انسانی نگاه و توجه داشته باشیم، این تکثر باعث می‌شود جامعه انسانی جامعه معروف شود و بخشی از هویت‌ها که ملت‌ها را با شاخصه‌های خود تعریف می‌کند، موسیقی است و موسیقی ملل می‌تواند تکثر جامعه انسانی را در عین وحدت انسانی به هم وصل کند.

دیدار حسینی با هیات مدیره خانه موسیقی

صالحی در ادامه گفت: چنانکه انسان‌ها بدون هوا و آب و غذا نمی‌توانند زندگی کنند، بدون موسیقی هم نمی‌توانند زندگی کنند و اگر ما غذای موسیقی را متناسب با اقلیم و خاک به جامعه و انسان‌ها ندهیم، غذای موسیقی را از جای دیگری می‌گیرند که ریشه در این اقلیم ندارد. اگر نیاز به موسیقی را به رسمیت نشناسیم، افراد سراغ غذای موسیقی غیررسمی می‌روند که ممکن است سنخیتی با اقلیم آنان نداشته باشد. امروز که دوره تنهایی انسان است مصرف موسیقی در انسان مدرن و فرامدرن افزایش یافته است و موسیقی، جز مکمل انسان تنهای امروز است. هم نیاز به موسیقی طبیعی است و هم مصرف موسیقی در این دوره بالاتر است و اگر آن موسیقی را که با فرهنگ و هنجارهای زندگی ایرانی هماهنگ است، نداشته باشیم، افراد سراغ شبه غذاهای موسیقی می‌روند. بنابراین ما به یک گفتگو درباره موسیقی در سطوح مختلف نیاز داریم و باید تلاش کنیم این ادبیات و گفتگو را مؤثرتر در سطوح مختلف قرار دهیم. ضرورت دارد که موسیقی از نظر نوع نگاه و سیاست‌گذاری ثبات نسبی داشته باشد و این به یک کار مشترک نیاز دارد که در این زمینه معاونت هنری، دفتر موسیقی، خانه موسیقی و هنرمندان باید کمک کنند.

وی افزود: اگر مسیر موسیقی را به رسمیت نشناسیم و در آن مشارکت نکنیم کار سخت خواهد شد، امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب در این‌ فضا حرکت کردند اما جریان سنتی‌تری هم‌ در جامعه هستند که عکس این جهت حرکت می‌کند پس ما باید این ادبیات را در سطوح مختلف غنی‌تر کنیم.

وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ترسیم و تصویر روشن از حرکت‌های زیرزمینی که در روی زمین دیده می‌شوند مخاطرات و‌ هشدارهایی را برای موسیقی به همراه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر میدان بر موسیقی اصیل تنگ شود، پرونده موسیقی بسته نمی‌شود بلکه ممکن است موسیقی‌هایی جایگزین آن شود که متناسب با اقلیم و هنجارهای فرهنگی ما نیست. ضرورت دارد که در فضای آموزش‌وپرورش و نهادهای تعلیم و تربیت گوش‌ها را به شنیدن موسیقی اصیل عادت دهیم و بخشی از این‌ گفت‌وگو هم با نهاد تعلیم و تربیت باید شکل بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد وضعیت موسیقی بانوان نیز تصریح کرد: وقتی موسیقی بانوان محدود شود، پرونده موسیقی زنان بسته نمی‌شود بلکه به مارکت‌های خاصی میدان داده می‌شود که موسیقی به تجارت تبدیل می‌شود. وقتی ما موسیقی زنان را تحریم کنیم این عرصه موسیقی به شکل دیگری رخ می‌دهد، هرگاه ما پنجاه درصد از فضای جامعه را از صدای هم‌جنس خود محروم کنیم قطعاً آسیب‌های خود را به همراه خواهد داشت، از گذشته بانوان در جلسات مذهبی می‌خواندند و موسیقی آن‌ها در تاریخ ریشه دارد، پس باید محافل موسیقی بانوان را فراهم کرد.

صالحی در پایان در مورد قانون جدید مجلس مبنی بر تخصیص ده درصد درآمد کنسرت‌ها برای زیرساخت‌های موسیقی، گفت: تلاش ما بر این است که با همکاری همکاران و هنرمندان به گونه‌ای عمل کنیم که کمترین آسیب بر اساس این مصوبه به موسیقی وارد شود.

دیدار حسینی با هیات مدیره خانه موسیقی

فرهاد فخرالدینی در این دیدار گفت: امیدواریم برخلاف حوادثی که در ابتدای سال رخ داد و دل همه را به درد آورد، امسال سالی پر از آرامش و آسایش بخصوص برای هنرمندان باشد تا بتوانند در آرامش کار کنند و روزی شود که بستری مناسب برای پیشبرد هنر فراهم شود و کار کند و کسانی که خدمت می‌کنند موانع سر راهشان نباشد.

تقی ضرابی نیز در این دیدار گفت: کار موسیقی دشوار است و ضرورت دارد به آموزش درست در آموزشگاه‌های موسیقی توجه شود چون در آموزشگاه‌هایی آموزش نادرست داده می‌شود و افرادی که آموزش غلط دیده‌اند، کارهایی انجام می‌دهند که متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی ما نیست. لازم است که در آموزش‌وپرورش به موسیقی درست توجه شود و صدای کودکان ساخته شود.

داریوش پیرنیاکان گفت: متأسفانه هنوز موسیقی در کشور ما به رسمیت شناخته نشده است و ضرورت دارد که برای به رسمیت شناخته شدن موسیقی عزم و تلاش جدی شود. امروز موسیقی کلاسیک، ایرانی، نواحی و موسیقی پاپ درست در حال تعطیل شدن است.

داود گنجه‌ای در ادامه گفت: امیدوارم امسال سال وحدت و همبستگی بین موزیسین‌ها باشد و از تجارب خانه موسیقی که خانه عشق است استفاده شود.

هوشنگ کامکار نیز در این دیدار گفت: وضعیت موسیقی ایران تأسف‌انگیز است، تلویزیون افرادی را به خاطر پول دعوت می‌کند که موسیقی درستی را ارائه نمی‌کنند، ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران نیز اقدامی نمی‌کند و وضعیت مناسبی ندارند.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در این دیدار گفت: خانه موسیقی سال دشواری را پشت سر گذاشت اما با همه دشواری‌ها فعالیت‌هایی مانند نمایشگاه ساز، مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌هایی را برگزار کرد و برای ثبت ملی و جهانی سازها با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یونسکو همکاری کرد و تمام سازهای ایرانی در نوبت ثبت ملی هستند و تعدادی از سازها ثبت جهانی شده است.

نوربخش در ادامه گفت: درخواست داریم که مسئولان فرهنگی و هنری توجه بیشتری به موسیقی داشته باشند. در نوازندگی بانوان در بعضی از استان‌ها محدودیت و مشکل وجود دارد. مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری 10 درصد از عواید کنسرت‌های موسیقی به خزانه برای زیرساخت‌های فرهنگی هزینه‌های کنسرت را بالا می‌برد و برای هنرمندان و مردم پیامدهایی دارد و فعالیت‌های هنری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آذر هاشمی نیز در این دیدار گفت: مسائل و محدودیت‌هایی برای زنان در موسیقی وجود دارد که انتظار داریم این محدودیت‌ها برطرف شود.

همچنین در این دیدار محمد سریر، حسن ریاحی، سید محمد میرزمانی، شاهین فرهت و حاتم عسگری مطالبی را بیان کردند.

در پایان این دیدار به مناسبت تولد داریوش پیرنیاکان که 23 فروردین است، جشن تولد پیرنیاکان برگزار شد.