به گزارش هنرآنلاین به نقل از حوزه هنری ، در آستانه برگزاری پنجمین جشن هفته هنر انقلاب اسلامی‌، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره وجود مکتب مستقل هنری انقلاب پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی گفت: زمانی که دگرگونی را در تمامی شاخه‌های هنر در زمینه انقلاب ببینیم، می‌توانیم بگوییم به مکتب مستقل هنری انقلاب دست پیدا کرده‌ایم؛ اما حتی در کشور خودمان هم نتوانسته‌ایم هنر انقلاب را به مردم نشان بدهیم، چه برسد به سراسر جهان.

جاوید با اشاره به رشد هنر انقلاب در رشته داستان‌نویسی گفت: در ادبیات فارسی و شاخه داستان‌نویسی داستان‌های زمینه دفاع‌مقدس و انقلاب تاثیر‌گذار و مورد پذیرش جامعه محدود است و در این راستا هنرمندان به طور جدی ورود نکرده‌اند. شاخص‌ترین اثر هنر انقلابی در داستان‌نویسی کتاب «دا» است که در بین مردم و مخاطبان هنر انقلابی جنجال و همهمه به پا کرد و جامعه هنری و عامه همه آن را به عنوان اثری تاثیرگذار پذیرفتند، اما این جریان در ادبیات فارسی و داستان‌نویسی استمرار پیدا نکرد تا بتواند تغییرات جدی و لازم را در ذهن مخاطب و افراد جامعه ایجاد کند.

وی همچنین درباره فراموشی هنر انقلاب در موسیقی و سینما تصریح کرد: در موسیقی به طور کلی جلوه انقلاب فراموش شده است و دیگر موسیقی انقلابی نمی‌بینیم، حتی ظاهر و سبک پوشش هنرمندان تغییر کرده و هیچ نشانی حتی از خود ایران در آثار موسیقی دیده نمی‌شود. در سینما حرکت‌هایی در جهت جریان‌سازی هنر انقلابی صورت گرفت اما تکمیل نشد. سینما با آنکه از هنرهای دیگر گامی جلوتر است با این حال نتوانسته به هنر انقلابی به‌خوبی بپردازد.

پژوهشگر موسیقی نواحی و محلی در مورد مشکلات و چالش‌هایی که هنرمندان برای تولیدات هنری خود با آن مواجه هستند عنوان کرد: حمایت نشدن هنرمندی که می‌خواهد کار انقلابی انجام دهد از سوی دستگاه‌های فرهنگی هنری مسئول، کم اهمیت جلوه‌ دادن پژوهش و عدم داشتن ساختار و برنامه درست مدیریتی برای ارتقای هنر و سمت‌وسو دادن هنر‌ها به سوی هنر انقلابی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در عرصه هنر با آن سروکار داریم.

وی ادامه داد: چیزی تحت عنوان اتاق فکر که بتواند به جریان انقلابی و هنر آن کمک کند، نداریم. دولت‌هایی که تاکنون تشکیل شده برنامه‌ریزی خرد و کلانی در زمینه ایجاد و ترویج هنر انقلابی نداشته‌اند.

جاوید در مورد ارائه راهکاری برای مردمی شدن هنر گفت: هنر در ذات مردم ایران است و علت ازدیاد آیین و نمایشی بودن آن‌ها در تمامی زمینه‌ها، بهره‌‌گیری از جلوه‌های هنری است و همین نشان دهنده این است که مردم هنر را به‌خوبی می‌شناسند. هنر در دل و روح مردم جاری است و آن‌ها آثار هنری خوب را تشخیص می‌دهند.

وی در این باره افزود: در دل این مردم افرادی هستند که به‌خوبی هنر را نقد می‌کنند؛ یعنی زمانی‌ که آثار به بازار می‌آید آن‌ها میزان ارزشمندی هر کدام را می‌دانند اما چون نظرسنجی نمی‌شود جامعه برچیده شده و نقد جدی برای هنر‌ها دیده نمی‌شود. در اصل هنر علمی فکر شده به مردم ارائه نمی‌شود که آن‌ها واکنش خوبی نشان دهند و چون سطح آثار ارائه شده از نظر دانشی و بینشی بالا نیست بازخوردی دریافت نمی‌کنیم و می‌پنداریم سواد هنری مردم کم است.

جاوید درباره تاثیر برگزای جشنواره‌های هنر انقلاب بر مردم و هنرمندان گفت: این گونه حرکت‌ها اگر با تفکر و برنامه‌ریزی برگزار شود نتیجه‌بخش خواهد بود. هر جشنواره‌ای می‌تواند عامل ارتقای سطح فکری مردم باشد و اثر خوبی نه تنها در داخل جامعه بلکه در خارج از آن هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در ایران جشنواره‌های متعددی در زمینه‌های مختلف هنری و دینی داریم اما داخلی است و هنرمندان سطح کارها را به حدی نمی‌رسانند که بتوان آن‌ها را برای ارائه به خارج نشان داد.  

 این پژوهشگر چهره سال هنر انقلاب اسلامی را معرفی کرد و توضیح داد: جای آقای سید ضیاءالدین دری را خالی می‌بینم. فرد منتخب باید چهره انقلابی و ملی داشته باشد یعنی تاثیرگذاری آن بر ذهنیت جامعه بالا باشد و ایجاد کننده راهی برای درک بهتر مردم از هنرانقلابی باشد. فردی که بتواند تعریف درستی از انقلاب و هنر انقلاب ارائه دهد. افراد دولتی تعریف درستی از هنر انقلاب ندارند و همیشه این وظیفه را بر دوش هنرمندان گذاشته‌اند اما با این حال اگر بخواهیم به طور جدی به هنر انقلابی در شاخه‌های مختلف نگاه کنیم آقای بهرام توکلی با خلق اثر «تنگه ابوقریب» هم می‌تواند چهره سال هنر انقلاب اسلامی باشد.

جشن هفته هنر انقلاب به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸ آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و... تا تاریخ ۲۶ فروردین ادامه می‌یابد.