سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت "موغام راست" به سرپرستی، آهنگسازی و خوانندگی فرامرز گرمرودی با حضور تعدادی از نوازندگان مطرح و بین‌المللی موسیقی جمهوری آذربایجان 21 اسفندماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

دامون شش بلوکی مدیر اجرایی این برنامه درباره این کنسرت به هنرآنلاین گفت: کنسرت "موغام راست" در دو بخش برگزار می‌شود، در بخش اول که با قطعات فولک آذربایجان آغاز می‌شود قطعاتی از دستگاه "سه گاه"، "همایون"، "آواز دشتی"، "رنگ"، "تصنیف‌ها" و هم‌نوازی ارکستر دلنوازان  اجرا خواهد شد. بخش دوم کنسرت که نام "موغام راست" از آن گرفته شده شامل اجرای مجموعه قطعات "راست" است، آن هم به شیوه‌ای که در 60 سال گذشته با این شکل در آذربایجان اجرا نشده است.

او ادامه داد: سعی می‌کنیم اجرای ارکستر دلنوازان را با ترکیبی که در آذربایجان کمتر دیده شده و در ایران هم با این ترکیب دیده نشده همراه کنیم. آواز کنسرت به زبان ترکی است و همه اعضای گروه تک‌نوازی می‌کنند.

شش بلوکی تاکید کرد: هدف اصلی گروه دلنوازان آذربایجان از این کنسرت پرداختن به مبانی ردیفی گذشته ایران و اشتراکاتش با ایران و مبانی تطبیقی گوشه‌های در آواز و دستگاه‌ها به‌ویژه موغامات است. در این کنسرت به اصالت اجراها توجه بسیار زیادی می‌شود، به‌خصوص که موغام راست در مقایسه با مقام راست خودمان به شکل اصیل‌تری در کشور آذربایجان اجرا می‌شود.

در این کنسرت الشن منصوراف نوازنده کمانچه، علی آقا سعدی‌اف نوازنده تار، شیرزاد فتحعلی‌اف نوازنده بالابان، سرنا و توتک، کامران کریم‌اف نوازنده نقاره آذربایجانی، حسام‌الدین عزیزاف نوازنده بم نقاره، هاشیم غالب‌اف نوازنده بم تار، فرید بابایف نوازنده بم کمانچه حضور دارند که همگی از  چهره‌های شاخص موسیقی آذربایجان هستند.

این برنامه روز سه شنبه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.