سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری رونمایی از سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور ظهر روز دوشنبه در ساختمان دفتر موسیقی برگزار شد.

در این مراسم علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، محمد الهیاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایرانی، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، آروین صداقت کیش، کیوان فرزین و احمد صدری حضور داشتند.

باید ابزارهای تشویقی برای هنرمندان داشته باشیم

در ابتدای این برنامه علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: از اولین مأموریت‌هایی که آقای مجتبی حسینی معاون امور هنری به ما محول کردند تشکیل رصدخانه برای موسیقی بود. اولین قدم این کار تشکیل بانک اطلاعاتی موسیقی کشور بود. در این سامانه جایی برای اصحاب رسانه، پژوهشگران و کسب و کارهای حوزه موسیقی پیش بینی شده است. از مردادماه سال گذشته بحث محتوایی این سامانه مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: هر سامانه و هر نرم‌افزاری نیاز به کار کردن دارد تا ایرادهایش بررسی و رفع شود. این سامانه از امروز شروع به کار کرده است. یکی از مهم‌ترین نیازهایی که این سامانه نوپا دارد، حمایت‌هایی است که از سوی ارگان‌های وزارت ارشاد باید داشته باشد. ما باید ابزارهای تشویقی برای هنرمندان داشته باشیم. در جلساتی از آقای الهیاری خواستم در حوزه آموزش‌های موسیقی از این سامانه حمایت کنند.

وی افزود: کسانی می‌توانند در این سامانه عضو شوند که فعالیت حرفه‌ای در حوزه موسیقی داشته باشند. برخی از استان‌ها خودشان اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کرده‌اند و تنها لازم است که این اطلاعات روی سایت سامانه بارگذاری شود. انجمن‌های موسیقی مأمور و مکلف می‌شوند که سراغ هنرمندانی بروند که توان بارگذاری اطلاعاتشان را ندارند. این پروسه زمان‌بر است. از سوی دیگر از تشویق‌های حاکمیتی برای سوق دادن هنرمندان به سمت این سامانه استفاده می‌کنیم.

ثابت‌نیا همچنین گفت: بهره‌برداران اصلی این سایت مدیرانی هستند که برای موسیقی تصمیم‌گیری می‌کنند. این اتفاق هم در سال‌های آینده رخ می‌دهد. ورود هم کدام از ارگان‌های مختلف، به این بانک اطلاعاتی کمک می‌کند. تداوم نداشتن چنین پروژه‌هایی به تغییر مدیران ربط مستقیم دارد. اگر عزم جدی در هنرمندان باشد حتماً اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.

سامانه یک گنجینه است

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی هم به‌عنوان دومین سخنران این برنامه گفت: وقتی مدیری به دوره‌های بعد از خودش فکر می‌کند، کار ارزشمندی است. دیدن اهداف بلندمدت کار مهمی است و به همین دلیل از آقای ثابت نیا برای این دیدگاه تشکر می‌کنم. اطلاعات موسیقی کشور در انجمن موسیقی نگه‌داری می‌شود و این سامانه یک گنجینه است. از این نظر ما امکان پژوهش بر روی سیر تحولات موسیقی کشور را داریم.

او ادامه داد: بهره‌برداری از این سامانه زمان‌بر است. ما هم فکر می‌کنیم با هماهنگی این سامانه کدهایی برای هر هنرمند در سامانه ایجاد کنیم تا دیگر از ارائه اطلاعات تکراری به دفتر موسیقی جلوگیری شود. من اینجا حاضر شدم تا از همه عزیزانی که در شکل‌گیری این سامانه نقش داشتند، تشکر کنم.

اطلاعات جامعی از کل حوزه موسیقی جمع‌آوری می‌شود

محمد الهیاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم در این برنامه گفت: در تمام مدت حضور من در بخش آموزش یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فقدان‌ها نبود چنین سامانه‌ای بوده است،. به‌طور کلی نمایه‌سازی یک اتفاق مهم برای سامانه‌های اطلاعاتی بوده و ما با سایتی مواجه هستیم که پیش از این نمونه‌اش را نداشته‌ایم.

او ادامه داد: این صرفا یک برنامه یا دو برنامه نیست و زیرمجموعه‌های زیادی را دربر دارد. از سوی دیگر نبود چنین سامانه‌ای باعث شده ما نتوانیم سیاست‌گذاری درستی برای آینده موسیقی کشور دارا باشیم. این برنامه متعلق به اهالی موسیقی کل کشور است و تمام بخش‌های مدیریتی و موسسه‌های خصوصی را نیز در برمی‌گیرد.

الهیاری همچنین گفت: آهنگسازان، پژوهشگران، ترانه‌سرایان، نوازندگان، صدابرداران، ناشران و ... می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعاتشان را وارد کنند. اطلاعات جامعی از کل حوزه موسیقی جمع‌آوری می‌شود و راستی آزمایی صورت می‌گیرد و در مراحل بعدی اعضای این سایت می‌توانند از امکانات بعدی استفاده کنند.

این سامانه صرفاً برای هنرمندان موسیقی نیست

کیوان فرزین از مشاوران راه‌اندازی بانک اطلاعات موسیقی کشور هم درباره این سامانه گفت: این سامانه صرفاً برای هنرمندان موسیقی نیست بلکه تمام افراد فعال حوزه موسیقی از جمله مدیران مؤسسات تولید موسیقی، خبرنگاران، پژوهشگران و سایر فعالان این عرصه در آن حضور خواهند داشت. ما در دسته‌بندی‌های این حوزه اول اطلاعات عمومی خواهیم داشت که شامل بدیهیاتی است که در این حوزه وجود دارد. در مرحله دوم نیز فضای کار به شکل تخصصی نگاه می‌شود و همه افراد می‌توانند بنا به تخصصی که دارند در صفحه مربوط به تخصص خود وارد سامانه شده و نام خود را ثبت کنند. البته برای راستی آزمایی این ثبت اقداماتی انجام گرفته که در سامانه به‌صورت مشروح درباره آن نیز توضیحات لازم ارائه شده است. در سامانه خدماتی ارائه شده که افراد بعد از ثبت نام خود طبق ضوابط بانک اطلاعاتی می‌توانند از آن بهره ببرند.