سرویس موسیقی هنرآنلاین: این نشست با عنوان تشریح عملکرد و خدمات این صندوق در سال 97 با حضور سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، زهرا حق‌شعار مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مسئول امور استان‌ها و منصور وحید‌فرد معاون صندوق اعتباری هنر  در مجتمع باغ زیبا برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سیدحسین سیدزاده گفت: در سالی که گذشت ما عمده فعالیت‌های خود را روی حمایت از بخش فرهنگ و هنر منعکس کرده و می‌توانم به جرات بگویم یکی از سال‌های خوب را در این صندوق سپری کردیم؛ به طوری که امروز نتیجه تلاش خود را دیده و توانستیم رضایت اکثریت را جلب کنیم.

او ادامه داد: امسال 550 نفر به تعداد بیمه‌شدگان اضافه شده و همچنین دو هزار نفر از اهالی هنر بیمه تامین اجتماعی دریافت کردند که در مجموع 4 هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند و این قول را می‌دهیم که هرکسی از اهالی فرهنگ و هنر شرایطش را داشته باشد و از ما تقاضا کند او را بیمه خواهیم کرد.

سیدزاده اضافه کرد: ما بیش از نیمی از فعالیت‎های خود را در شهرهای ایران گذاشته و تمام سعی خود را کردیم تا شهرستان‌ها در کنار تهران از منابع یکسان برخوردار شوند. علاوه بر این امسال 122 میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام و تسهیلات بلاعوض به هنرمندان پرداخت شده که این میزان نسبت به سال گذشته در بخش ارائه تسهیلات 88 درصد و در بخش تسهیلات گیرندگان دو برابر شده است.

او تاکید کرد: در بخش طرح تکریم مستمری بگیران ما ماهانه مبلغ 200 هزار تومان به هنرمندان و به برخی دیگر مبلغ 800 هزارتومان دادیم، تلاش می‌کنیم در سال آتی این مبلغ را به 250 هزارتومان تبدیل کنیم گرچه معتقدیم این مبالغ بسیار ناچیز بوده و افزایش آن باید بیش از مبلغ فعلی باشد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین گفت: در سالی که گذشت حدود 22 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند که نیمی از هزینه این بیه توسط صندوق تامین می‌شود، از طرف دیگر برای ما باعث افتخار است که امروز هیچ هنرمندی به‌خصوص اعضای صندوق، نگران هزینه‌های درمانی خود نیستند و حتی اگر کسی نیاز به کمک در این زمینه داشته باشد بلافاصله در حد توان اقدام خواهیم کرد.

این مسئول ادامه داد: تا این لحظه که اینجا هستیم تعداد 65 هزار نفر عضو صندوق هنر هستند که جامعه آماری زیادی از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالین قرآنی در عرصه‌های مختلف را تشکیل می‌دهند. 42 هزار نفر از آنها از طریق صندوق از خدمات بیمه تامین اجتماعی و 22 هزار نفر بیمه تکمیلی شده‌اند. در سال 98 قصد داریم از این پتانسیل 65 هزار نفر استفاده کنیم و فرآیند خدمات‌دهی به هنرمندان و روزنامه‌نگاران را عمومی کنیم. به همین دلیل من از همه شما اهالی رسانه و هنرمندان می‌خواهیم که تبدیل به یک سفیر باشید و کمک کردن را به هنرمندان به یک مطالبه عمومی تبدیل کنید و اگر هنرمندی جایی نیاز به کمک داشت او را به ما معرفی کنید.

سیدزاده تاکید کرد: هنرمندان زیادی از جمله فاطمه معتمدآریا، حسین علیزاده، اصغر همت، محسن شریفیان و ... به ما لیستی از هنرمندانی که نیاز به کمک داشتند را معرفی کرده و ما نیز در حد توان خود برای کمک اقدام کردیم، البته کمک و حمایت از هنرمندان را نمی‌شود صرفا یک سازمان با 20 کارمند انجام دهد بلکه نیاز به یک حرکت سیال و مطالعه عمومی دارد.

درباره بیمه خبرنگاران تابع معاونت مطبوعاتی هستیم

منصور وحید‌فرد معاون صندوق اعتباری هنر نیز با اشاره به بیمه خبرنگاران و رابطه این صندوق با سازمان تامین اجتماعی گفت: بحث خبرنگاران مبنا برای بیمه 18 درصد حداقل حقوق پایه است که از این میزان 8 درصد توسط خود فرد و 10 درصد از سوی صندوق پرداخت می‌شود و در زمان بازنشستگی نیز حقوق پرداختی افراد بر اساس مبنای سنوات پرداخت خواهد شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار درباره بدهی به تامین اجتماعی گفت: ما هیچ بدهی به سازمان تامین اجتماعی نداریم و حق بیمه همه افراد هر ماه پرداخت می‌شود و بدهی گذشته ما نیز به سازمان تامین اجتماعی تقسیط شده و اقساط آن نیز در زمان خود پرداخت می‌شود. ما درباره بیمه خبرنگاران تابع معاونت مطبوعاتی هستیم و هر فردی را که معاونت مطبوعاتی معرفی کند، ما او را بیمه می‌کنیم.

مشکلات هنرمندان را پیگیری می‌کنیم

زهرا حق‌شعار مشاور مدیرعامل صندوق و مسئول امور استان هم گفت: ما دائم مشکلات هنرمندان را پیگیری می ‌کنیم به طور مثال به ما اعلام شد که مستمری رسول زنگشاهی هنرمند موسیقی نواحی قطع شده است و وقتی ما مساله را برررسی کردیم، متوجه شدیم که کارت بانکی وی دست پسرش بوده و آنها استفاده می‌کردند و خودشان هم در جریان بودند اما فراموش کرده بودند. چه در بحث بیمه تکمیلی و هزینه‌های درمان نیز تمامی هزینه‌های درمان آنها پرداخت شده است.