سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت تک‌نوازی پیانو توسط ماری دوالا از ایرلند در پنجمین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.

این پیانیست ایرلندی به عنوان نوازنده سولو و موسیقی مجلسی در تالارهای بین‌المللی زیادی به اجرای موسیقی پرداخته و آثار او توسط شرکت‌های معتبر ضبط سی دی منتشر شده است. او در این برنامه به اجرای ۷ قطعه پرداخت که چهار قطعه از آنها متعلق به آهنگسازان معاصر ایرانی بود و برای اولین بار اجرا می‌شدند. از میان این آهنگسازان فوزیه مجد و شاهرخ خواجه نوری در سالن حضور داشته و تماشاگر اجرای اثر خود بودند، اما هرمز فرهت سال‌هاست که در ایرلند سکونت دارد.

نخستین قطعه‌ای که در این برنامه اجرا شد توکاتا اثر هرمز فرهت بود. این اثر نخستین قطعه‌ای است که در سال ۱۹۵۲ توسط هرمز فرهت نوشته شد. پس‌ازآن نوبت به قطعه "گوشه‌های پنهان" اثر شاهرخ خواجه نوری رسید. این قطعه با ویژگی‌های موسیقی معاصر، فضایی خاص داشت و در سراسر قطعه، نوازنده ضربات محکمی بر روی کلاویه‌‌ها می‌زد و در اواسط این قطعه نیز با به صدا درآوردن سیم‌های داخل جعبه صوتی ساز، موسیقی را ادامه داد.

فوزیه مجد آهنگساز دیگری است که اثر او برای اجرا در این کنسرت انتخاب‌شده بود. قطعه "گلسرخی کن زندگی را پرما" اثری آرام و خیال‌انگیز بود که در فضایی کاملا متفاوت با آهنگ قبلی قرار داشت. تم اولیه قطعه به مرور گسترش یافت و فضای آهنگ تغییر کرده و نا آرام شد. در ادامه بار دیگر آرامشی بر فضا حاکم شد و همان تم اولیه به گوش رسید اما تغییرات متمادی بارها تکرار شدند و در نهایت آواها به سکوت رسید.

پس از آن اثر دیگری از هرمز فرهت با نام "سوئیت کوچک" به اجرا در آمد که جدیدترین آهنگ فرهت است که در سال ۲۰۱۸ برای امیر مهیار تفرشی پور نوشته شده است.

بخش دوم برنامه به اجرای سه قطعه از آهنگسازان غیرایرانی اختصاص داشت. سرناد دون ژوان اثر ژیمانوفسکی، قطعه‌ای تند و پرهیجان بود که در تمام طول قطعه، نشاط آن حفظ شد. "کوپرن آرامگاه" اثر راول، شروعی هیجانی داشت و در ادامه آرام و سنگین شد. فضای این قطعه بارها تغییر کرد و احساسات متنوعی را در مدت زمان طولانی خود به نمایش گذاشت. آخرین قطعه‌ای که در این کنسرت اجرا شد "ناشنوایان کهن" اثر جرالد بری بود. این اثر پر شور و حرارت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. اجرای بسیار دقیق و تسلط نوازنده بر ساز باعث شد تماشاگران حاضر در تالار وحدت با رضایت کامل از اجرا از سالن خارج شوند.