سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر رتوریک با حضور نصیر حیدریان رهبر مهمان شنبه شب در چهارمین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت روی صحنه رفت.

اولین قطعه اجرایی این کنسرت "دیورتیمنتو در دی ماژور" از موتسارت بود که یکی از فرم‌های موسیقی کلاسیک است.

حیدریان به حضار گفت: قطعه‌ای که ارکستر اجرا کرد، یکی از دشوارترین قطعاتی است که موتسارت نوشته و شما مشاهده کردید که ارکستر این قطعه را به چه زیبایی اجرا کرد.

بعد از اتمام صحبت‌های رهبر مهمان و تشویق حضار، دومین قطعه با نام "آداجیو" از ساموئل آزبورن نواخته شد. این کار قطعه‌ای برای ارکستر ساز‌های زهی و از اولین کوارتت‌های زهی است.

سومین قطعه "سوئیت سنت پل" از گوستاو هولست آهنگساز انگلیسی بود. این قطعه در سال ١٩١٢ تصنیف شد، ولی به دلیل تغییراتی که بعد‌ها در آن داده شد، تا سال ١٩٢٢ منتشر نشد. نام این قطعه از مدرسه دخترانه سنت پل در بریتانیا گرفته شده که هولست از ١٩٣٤ الی ١٩٥٠ مدیر موسیقی بود. هولست این سوئیت را به پاس استودیو آکوستیکی که مدرسه برایش ساخته بود، تصنیف کرد.

بعد از اتمام این کار ارکستر برای تنفسی کوتاه سالن را ترک کرد.

بخش دوم با اجرای واریاسیونی از تم "چایکوفسکی اپوس ٣٥" اثر آنتون آرنسکی همراه بود و سپس قطعه "کاوالریا روستیکانا" از پیترو ماسکانی آهنگساز کلاسیک اپرای اهل ایتالیا اجرا شد. ماسکانی این قطعه را که یکی از شور انگیزترین شاهکار‌های تاریخ اپرا به شمار می‌رود در سال ١٨٩٠ تصنیف کرد

بخش پایانی هم با اجرای "سینفونیتا در لامینور اپوس 66" اثر استاد شاهین فرهت همراه بود. فرهت درباره این کار گفته است: این قطعه را حدود 10 سال پیش، زمانی که دور از وطن بودم نوشته‌ام.

بعد از پایان قطعه آخر که با تشویق طولانی حضار همراه بود، نصیر حیدریان ضمن تمجید از اعضا و رهبر ارکستر اظهار کرد: این بچه‌ها برای تک تک این نت‌ها از صبح تا شب زحمت کشیدند. من شاهد بودم که رهبر ارکستر (رضا مریوند) چقدر برای ارکستر زحمت می‌کشد.

بعد از صحبت‌های حیدریان که رهبر مهمان ارکستر بود، رضا مریوند، رهبر ارکستر از طرف اعضای ارکستر، سردیس حیدریان را به عنوان هدیه به او تقدیم کردند. در پایان، ارکستر بخشی از موسیقی "سامسون و دلیله" اثر سنسان را اجرا کرد.