سرویس موسیقی هنرآنلاین: سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران با کنسرت دونوازی قانون و تنبک توسط پریچهر خواجه و فرهاد صفری برگزار شد. در این کنسرت قطعاتی به آهنگسازی پریچهر خواجه به اجرا درآمد که استاد ساز قانون و عضو هیات علمی دانشگاه هنر است.

بخش اول برنامه اجرای مقدمه با نام "طلوع" بود که به دونوازی قانون و تنبک اختصاص داشت. این قطعه ریتمیک و پرتحرک مقدمه‌ای برای تکنوازی آرام قانون در دستگاه ماهور بود. پس از چند دقیقه تکنوازی قانون، ساز تمبک نیز به آن پیوست و قطعه ضربی و تند "رقصان" آغاز شد که گاه با تکنوازی تنبک همرا بود.

"شورآفرین" نام قطعه بعدی بود که در دستگاه نوا اجرا شد. این قطعه با تکنوازی قانون آغاز شد و پس از مدتی فرهاد صفری با ساز ابداعی "کارنگ" و ضربات سنگین و آرام به همراهی قانون پرداخت. این قطعه همچنان در فضایی با طمأنینه و آرام ادامه یافت و ساز ضربی تنها به تکرار یک جمله می‌پرداخت تا ملودی اجرا شده توسط قانون را همراهی کند. اما پس از چند دقیقه ناگهان با تغییر تمپو و افزایش سرعت نوازندگان این قطعه در فضایی پرشور ادامه پیدا کرد.

در ادامه قطعه "نجوا" با تکنوازی قانون آغاز شد و با دونوازی قانون و تنبک ادامه یافت. سپس نوبت به تکنوازی طولانی و هیجان‌آور ساز تنبک رسید و نوازنده این ساز مهارت و توانایی خود را به رخ تماشاگران کشید و در پایان با تشویق‌های آنها مواجه شد.

آخرین بخش از کنسرت نیز قطعه "پایکوبی" بود که توسط دو ساز به اجرا درآمد و پایانی سرشار از هیجان و شادمانی را برای تماشاگران رقم زد. این برنامه یکی از نمونه‌های موفق دونوازی سازهای ایرانی بود که هماهنگی مناسب دو نوازنده با یکدیگر باعث شد قطعات با حس خوبی اجرا شوند. قانون یکی از سازهای باستانی ایران است که در سال‌های اخیر مهجور مانده و تعداد نوازندگان آن بسیار اندک است. از سوی دیگر این ساز به ندرت در گروه‌ها استفاده شده و کمتر بر صحنه دیده می‌شود. اما این کنسرت فرصتی را برای علاقه‌مندان قانون فراهم آورد تا با اجرایی درخور و شایسته، شنونده نوای دلنشین این ساز کهن باشند.