سرویس موسیقی هنرآنلاین: شنبه 27 بهمن در چهارمین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، هفت سالن تهران شاهد برگزاری 13 اجرا و خانه سینما هم شاهد به نمایش درآمدن سه فیلم مستند خواهد بود. در ادامه این گزارش مروری بر اجراهای روز چهارم این جشنواره داریم:

تالار وحدت

-ارکستر رتوریک

مدیر هنری و دستیار رهبر ارکستر "رتوریک" از حضور و اجرای این گروه موسیقی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری نصیر حیدریان خبر داد. رضا مریوند افزود: برنامه ای که برای امسال تدارک دیده شده از آثار بسیار زیبا و فاخر موسیقی کلاسیک است.

وی همچنین درباره رپرتوار اجرایی این ارکستر ،گفت : برنامه‌ای که برای اجرا در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در نظر گرفته‌ایم شامل دیورتیمنتو اپوس ١٣٦ موتزارت، سوئیت پاول اپوس ٢٩ اثر گوستاو هولتز، واریاسیون های از تم چایکوفسکی اپوس ٣٥ اثر آرتور آرنسکی، سینفونیتا در لامینور اپوس ٦٦ اثر استاد شاهین فرهت و قطعاتی دیگر اجرا خواهد شد.

مریوند در ادامه افزود :استاد حیدریان یکی از رهبران و موسیقیدانان برجسته ایرانی است که در کارنامه او می توان به رهبری ارکستر های متعددی چون ارکستر سمفونیک بازل، ارکستر سمفونیک جوانان ونزوئلا، ارکستر سمفونیک جوانان جهان، ارکستر سمفونیک تهران و همچنین رهبری اپرا در شهرهای مختلف اروپا چون گراتس، مونیخ، بارسلون، بن، زوریخ و ... اشاره کرد.

استاد نصیر حیدریان هم نیز در گفت وگویی کوتاه درباره تم اصلی جشنواره و توجه به آهنگسازان ایرانی گفت : به عنوان یک آهنگساز ایرانی همیشه دوست داشتم تا در جشنواره های داخلی به آهنگسازان ایرانی و قطعاتی که ساخته اند توجه ویژه ای شود.

وی افزود :خیلی خوشحالم که جشنواره فجر این قدم را برداشت و روی این موضوع تمرکز کرد.

او ادامه داد: ایجاد فرصت به گروه های جوان نیز می تواند جشنواره فجر را به یک جشنواره ایده آل تبدیل کند.

وی ابراز امیدواری کرد: همانطور که توجه به آهنگسازان ایرانی مد نظر قرار گرفته شده، این موضوع نیز به صورت جدی مورد توجه باشد تا جشنواره پیشرفت چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته باشد.

این اجرا ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

-گروه پایور و گروه تنبک محمد اسماعیلی

گروه موسیقی پایور به سرپرستی سعید ثابت در چارچوب برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد.

سعید ثابت نوازنده و مدرس سنتور درباره اجرای خود گفت: طبق روال همیشگی، اجرای ما در جشنواره‌ ۲ بخش دارد. بخش اول اجرا، دونوازی سنتور و تمبک، با حضور استاد محمد اسماعیلی است و در قسمت دوم، گروه‌نوازی انجام می‌شود. البته در بخش گروه نوازی، ما اجرایی در دستگاه شور خواهیم داشت. نخستین قطعه‌ این بخش، قطعه‌ "راز و نیاز" و دومین قطعه تصنیف "هاتف" اثر استاد فرامرز پایور است که با تنظیم خود ایشان اجرا می‌شود

این نوازنده‌ سنتور گفت: در ادامه‌ گروه‌نوازی بخش دوم، چهارمضراب شور اثر استاد پایور با تنظیم من اجرا خواهد شد، سپس تصنیف "بهانه" با آهنگسازی و تنظیم خود بنده اجرا می‌شود، بعد از آن قطعه‌ "فرود" اثر استاد پایور و تنظیم بنده  اجرا خواهد شد. این اجرا در نهایت با تصنیف "نغمه‌ چنگ" با آهنگسازی و تنظیم من به پایان خواهد رسید. خواننده‌ بخش گروهی در این اجرا نیز علیرضا فریدون‌پور است.

ثابت درباره‌ رویکرد جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر در توجه به آثار آهنگسازان ایرانی گفت: به طور کلی، موسیقی کلاسیک حتی در دیگر کشورها هم مظلوم واقع می‌شود. ضمن اینکه ما موزیسین‌ها تنها بخشی از مساله‌ بالندگی موسیقی ایرانی هستیم که وظیفه‌مان حفظ و اشاعه‌ موسیقی است. اما بار بر دوش ما نیست. مگر یک موزیسین چقدر می‌تواند در آموزشگاه خود با تدریس موسیقی، موسیقی ایرانی را حفظ کند؟ این تمام آن چیزی نیست که بر عهده‌ ماست. هم‌سو با ما، دولت‌ها موظفند با آموزش و توسعه موسیقی ایرانی، گستره‌ این موسیقی را بسط دهند.

ثابت با طرح این سوال که بسامد موسیقی ایرانی در رادیو و تلویزیون کشور چقدر است؟ افزود: گر دولت‌ها درصدد ارتقای فرهنگی باشند، به موسیقی ایرانی توجهی شایسته و شایان نشان خواهند داد. صدا و سیما لازم است به عنوان رسانه‌ای فراگیر به موسیقی ایرانی و حتی به آموزش آن توجه نشان دهد تا گوش مردم را با آثار خوب ایرانی تقویت کند.

این اجرا در ساعت 21:30 در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

تالار رودکی

-گروه آوازی تهران

گروه آواز تهران به رهبری میلاد عمرانلو در جشنواره موسیقی فجر شرکت خواهند کرد. عمرانلو رهبر و مدیر هنری گروه آوازی تهران در رابطه با اجرای گروه آوازی تهران در این جشنواره گفت: گروه آوازی تهران در دو بخش اجرا خواهد داشت، بخش اول نیز به دو قسمت تقسیم میشود. در قسمت اول آثار موسیقی کلاسیک اجرا می شود. در واقع آثاری از آهنگسازانی مانند ریچارد استون، باخ و بتهوون در این بخش گنجانده شده است. در قسمت دوم نیز آثار موسیقی محلی ایرانی را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: در بخش دوم، بیشتر آثار موسیقی آمریکای لاتین و موسیقی پاپ را اجرا می‌کنیم. در هر بخش تصمیم داریم هشت قطعه اجرا کنیم، اما این موضوع بستگی به زمان‌بندی برنامه خواهد داشت چرا که ممکن است به دلیل کم بودن زمان، اجراها تغییر کند؛ البته امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد.

زمان اجرای گروه آوازی تهران ساعت 18:30 در تالار رودکی اعلام شده است.

-تکنوازی پیانو رافائل میناسکانیان

رافائل میناسکانیان در تالار رودکی به اجرای قطعاتی از بزرگان موسیقی جهان باخ، شوبرت و شوپن خواهد پرداخت. این اجرا ساعت 21:30 در تالار رودکی برگزار می گردد.

ایوان شمس

-خنیاگران مهر

گروه موسیقی خنیاگران مهر به آهنگسازی بهزاد عبدی و سرپرستی نیوشا بریمانی ساعت 19  به صحنه می‌رود.

آن‌ها قطعات "خوشه‌چین"، "بشنو از نی"، "در محاصره"، "ازیادرفته"، "حیرانی"، "طرحی نو"، "سخن عشق" و "رسوای دل" را در مایه‌های نوا، دشتی، اصفهان، شوشتری، ماهور … به گوش مخاطبان می‌رسانند.

نگین زاده وکیلی (قیچک باس)، شیدا قاضی (نی)، صدا سدیفی (قانون)، رخساره رستمی (عود)، هیلا فیض پور (تار)، بهاره حیدری (بم تار)، ترگل خلیقی (تار و رباب)، عسل ملک‌زاده (دف و دایره)، مهرناز دبیری زاده (تنبک و سازهای کوبه‌ای)، شیما شاه‌محمدی و نازنین روستا (قیچک، آلتو) بانوان نوازنده گروه خنیاگران مهر هستند که قرار است به سرپرستی "نیوشا بریمانی" نوازنده کمانچه به هنرنمایی بپردازند.

گروه موسیقى خنیاگران مهر در خردادماه سال 95 به آهنگسازی بهزاد عبدی و متشکل از بانوان نوازنده‌ سازهاى ایرانى به سرپرستى نیوشا بریمانى تشکیل شد. اولین کنسرت این گروه در مردادماه همان سال به خوانندگى محمد معتمدى به روى صحنه رفت که با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد. این گروه در فستیوال امهایاستان ارمنستان حضورى موفق داشت که مدال فستیوال را از وزیر فرهنگ آن کشور‌ دریافت کرد.

فرهنگسرای نیاوران

-برگزیدگان جشنواره جوان

برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می روند.

یاسمین حسین‌زاده از اصفهان (پیانو)، متین لادانی از تهران (پیانو)، سید علی نظام‌الدینی از اراک (تار)، محمد حسین سجادی از اراک (تنبک)، علیرضا محمدی از قم (نی)، کارن احمدی از سنندج (سنتور)، سید محمدصادق شاه‌ولایتی از خراسان (کمانچه) به اعضای این گروه هستند.

همه ساله جشنواره موسیقی جوان با توجه ویژه اساتید و بزرگان حوزه موسیقی برای کشف استعدادهای هنری نسل جدید و معرفی آثار نو به جامعه هنری به همت انجمن موسیقی ایران برگزار می‎شود.همه اذعان دارند که بارور کردن نهال فرهنگ و هنر نیازمند توجه و حمایت مستم است که حضور برگزیدگان جوان در جشنواره های مختلف به خصوص جشنواره موسیقی فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی وهنری در حوزه موسیقی در همین راستا است.

این اجرا ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می گردد.

-دوتارنوازی کمانچه و دودوک

دو نوازی کمانچه و دودوکِ حسام اینانلو و رضا عسگرزاده علاوه بر تهران در چهار شهر دیگر در قالب سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهد رفت.

حسام اینانلو با اشاره به اینکه تمام بلیت های اجرای تهران به فروش رفته است، گفت: استقبال خوبی در تهران شد و بلیت های اجرا قبل از شروع جشنواره به فروش رسید. همین موضوع باعث شد تا در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجراهایی را هم به صورت موازی در شهرستان‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با پیشنهاد انجمن موسیقی شهرهای مختلف، مقرر شد تا ۲۶ بهمن در سمنان، ۲۹ بهمن در زنجان، ۴ اسفند در رشت و ۶ اسفند در اصفهان اجرا داشته باشیم.

اینانلو همچنین درباره جزییات اجرا توضیح داد: اجرایی که قرار است در سی و چهارمین جشنواره موسیقی داشته باشیم، یک دونوازی کمانچه و دودوک با ست الکترونیک خواهد بود. این اجرا سه بخش دارد که در بخش اول اجرای من به تنهایی خواهد بود و در بخش دوم با رضا عسگرزاده نوارنده دودوک اجرایی را روی صحنه خواهیم برد.

وی درباره بخش سوم اجرا بیان کرد: بخش سوم نیز همانند بخش دوم همنوازی خواهد بود و تنها زمان بندی باعث شده که اجرای ما سه بخش داشته باشد. هر بخش سی دقیقه است که امیدواریم مخاطبان آن را دوست داشته باشند.

اینانلو با بیان اینکه، اولین بار است که چنین اجرایی را روی صحنه می‌برند، گفت: این اولین بار است که این اجرا با ست الکترونیک روی صحنه می‌رود به همین دلیل برای آن تمرین زیادی کردیم. از شهریور ماه که حضور ما در جشنواره موسیقی قطعی شد تا امروز به صورت مداوم با رضا عسگرزاده تمرین کرده ایم تا یک اجرای دو نفره خوب داشته باشیم.

اولین اجرای دونوازی کمانچه و دودوک ساعت ۲۱:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

برج آزادی

-ارکستر سازهای ایرانی فارابی

"ارکستر سازهای ایرانی فارابی" به سرپرستی محمدحسین ابوفاضلی ساعت 19 در سالن برج آزادی روی صحنه خواهد رفت.

-سماع قزوین

گروه "سماع قزوین" به سرپرستی فریدون محمد بیگی هم در همین سالن بعد از اجرای ارکستر روی صحنه خواهد رفت.

حوزه هنری

-نوای سیمره کوهدشت

گروه نوای سیمره کوهدشت به سرپرستی مهران غضنفری در ساعت 19 در سالن سوره حوزه هنری روی صحنه می رود.

-ترنگ و ناسو

گروه ترنگ و ناسو به سرپرستی برزو امیری و ناسو نادری هم بعد از اجرای گروه قبلی در همین سالن روی صحنه خواهند رفت.

برج میلاد

-علیرضا طلیسچی

خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی پاپ ساعت 18:30 در سالن همایش های برج میلاد روی صحنه می رود.

-پازل باند

این گروه ساعت 21:30 در برج میلاد کنسرت برگزار می‌کند. پازل بند سال گذشته برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

خانه سینما

-زندگی فرهاد مهراد را در مستند "برف" ببینید

فیلم مستند "برف" به کارگردانی مهران زینت بخش ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیف الله داد خانه سینما اکران می شود این فیلم در ۶۵ دقیقه به شرح زندگی فرهاد مهراد، خواننده، آهنگساز و آغازگر فصل نوین ترانه‌ اعتراضی در کشورمان می‌پردازد. این در حالی است که همایون ارشادی در صحنه‌ های بازسازی شده‌ فیلم نقش فرهاد مهراد را بازی کرده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: طراح، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان‌: مهران زینت‌بخش، نور و تصویر: سعید پوراسماعیلی، تدوین: رضا شیروانی، صدایرداری: محمود جهرمی و جلال حسینی، صداگذاری: محمدرضا یوسفی، عکس: محمد غزالی، گرافیست‌: علی‌اصغر نادری.

- یک شرح حال قدیمی از بابک بیات در "بن بست"

"بن بست" به کارگردانی مصطفی شیری پس از نمایش فیلم "برف" به نمایش در می آید. "بن بست" در سال ۱۳۸۷ با محوریت پرداختن به زندگی مرحوم بابک بیات تهیه و تولید شد. فیلم به زندگی و آثار بابک بیات آهنگساز سینمای ایران و سازنده برخی از ملودی های ماندگار عرصه موسیقی ترانه از دهه پنجاه شمسی به این سو می پردازد و شخصیت هنری وی را از زبان هنرمندانی چون احمدرضا احمدی، بهروز افخمی، سیروس الوند، اهورا ایمانی، بهرام بیضایی، محمد سریر، فریدون شهبازیان، ناصر فرهودی و مسعود کیمیایی بیان می کند.

- شناخت نامه‌ای از استاد ابراهیم قنبری مهر در مستند "ساز و مهر"

فیلم "ساز و مهر" به کارگردانی محسن نظری و مرجان قنبری مهر ساعت ۱۸:۳۰ در سیف الله داد اکران می‌شود.

مستند ۷۰ دقیقه‌ای "ساز و مهر"  درباره‌ استاد ابراهیم قنبری‌مهر، چهره مشهور موسیقی ایران از شاگردان و آخرین بازماندگان مکتب استاد صبا است که جز نوازندگی، عمده شهرتش به دلیل ساخت سازهای مختلف موسیقی بوده است. این سند تصویری، در مدت ۱۰ سال فیلمبرداری شده است.

عوامل تولید مستند "ساز و مهر" عبارتند از: پژوهش و خط داستانی: بتول قنبری‌مهر؛ تصویربرداری، صدابرداری و کارگردانی: محسن نظشری، تدوین: فرشاد فدائیان؛ عکاس : نسترن نظری، تهیه‌کننده: مرتضی پورصمدی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.